Nekromanti vad finns det...

Troberg

Sinister eater
Re: Exakt

Jag föredrar själv CoC BRP, vilket jag också har sagt
Eller GURPS Cthulhu (som tyvärr inte finns publicerat).

men direkt felaktiga anklagelser om hur d20-systemet fungerar tycker jag inte att det finns några som helst anledningar att låta stå oemotsagda.
Även om det smärtar så håller jag med dig. Däremot så brukar den typen av trauma/system shock/massive damage-regler glömmas bort. Inget man kan skylla på speltillverkaren för, men likaväl så är det så.

Däremot så tycker jag personligen fortfarande att levels är direkt anti-Cthulhu (eller anti-B5 eller anti-Farscape för den delen). De passar helt enkelt inte i sådana settings (tycker jag).

Nu råkar ju Stormbringer vara ett av de coolaste fantaysrollspelen nånsin...
Det säger du bara för att det har nakna dvärgar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Exakt

"Det säger du bara för att det har nakna dvärgar."

När vi spelat det ahr det aldrig funnits med nakna dvärgar. Det har funnits med nakna myyrrhn och män från Org iförda klänning, men aldrig nakna dvärgar. På tal om det, vad kallar man männen från Org på svenska? Orgier?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Därför …

"Jag har inget emot kritik mot d20-systemet. Bara det är befogad kritik som inte baseras på fördomar eller missuppfattningar. "

Förvisso ett logiskt krav. Men många invändningar oavsett rollspel utgår ju också ifrån rent känslomässiga faktorer. Troberg tycker till exempel att levlar känns fel i CoC. Det om något är ett känslomässigt argument, men inte desto mindre giltigt för det.

Troberg

Sinister eater
Re: Därför ?

Troberg tycker till exempel att levlar känns fel i CoC. Det om något är ett känslomässigt argument, men inte desto mindre giltigt för det.
Känslomässiga argument är en sak, åsikter utan att veta eller åsikter baserade på felaktig information är en annan.

Jag tillhör eliten, jag tillämpar båda.

KaGGe

Veteran

får jag bara fråga; varför skulle det behövas ett Level system till CoC?

Troberg

Sinister eater

får jag bara fråga; varför skulle det behövas ett Level system till CoC?
Antagligen för att D&D-spelarna inte kan greppa att Cthulhu är mäktig om det inte står "Level 3,8 miljoner Ancient god" efter namnet.

Kanske också för att de tror att skräckrollspel innebär att spelarna frågar "Vilken level är vi?"
"2"
"Vilken level är monstren?"
"748"
"Arrgg! Panik, vi flyr! Jag blir galen!"

(Sorry D&D-spelare, jag driver med stereotypen av er, inte med er personligen.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja...

...för att det ska vara kompatibelt med D&D?

...för att det finns miljoner människor som anser att level-system är bra, och som också kanske skulle vilja spela CoC men som innan inte brydde sig för att det var ett level-system?

...för att testa hur det fungerar och vad man kan ta sig till med ett level-system?

En generell observation nu när jag ändå postar ett inlägg:

CoC d20 var aldrig menat att ERSÄTTA CoC BRP. Det var menat som ett experiment och som ett komplement. Om vi d20-spelare uppfattas som defensiva av kritik mot d20-reglerna, vad ska man då kalla CoC BRP-spelarna, som ofta inte ens vill tillåta tanken på att man använder ett annat system för att spela CoC?

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Irrationell kritik okej med mig

Om någon säger till exempel "CoC d20 suger för att där finns det stats på gudarna och det finns det inte i CoC BRP" så grundar man sitt påstående på en direkt felaktighet, och det tycker jag inte är okej.

Om någon säger "CoC d20 suger för jag gillar inte levels" så är det okej med mig. Jag menar, om inte personen ifråga gillar levels, så gör han inte det. Det enda man skulle kunna fråga är "varför?", men om man inte gillar levels så är det inte fel på något sätt. Det är en fråga om smak.

Och det är där jag brukar reagera. Många gillar inte smaken av d20, men försöker ge vad de tror är rationella förklaringar till varför de inte gillar d20. Men eftersom de oftast inte läser reglerna (vilket är helt okej, varför skulle de göra det, de gillar ju inte systemet) får de ofta (inte alltid, men ofta) reglerna om bakfoten.

Eller som Nightowl sade:

Att bestämma sig i förväg för att något är dåligt är ett utmärkt sätt att agera. Jag gör det jämt både på jobbet och fritiden. Att försöka argumentera mot andra utan att ha satt sig in saken är dock ganska dömt.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Tja...

...för att det ska vara kompatibelt med D&D?
Jo, man får ju inte glömma alla crossoversdär äventyrargäng trillar in i en timewarp och hamnar i 20-talets USA...

Jag tror inte riktigt på det.

...för att det finns miljoner människor som anser att level-system är bra, och som också kanske skulle vilja spela CoC men som innan inte brydde sig för att det var ett level-system?
Låter också ganska långsökt. Jag tror att det finns många som gillar level-system, men jag tror knappast att det får dem att låta bli Cthulhu.

...för att testa hur det fungerar och vad man kan ta sig till med ett level-system?
Jag kan acceptera att man gjort det som en testprototyp. Det är en vettig utvecklingsmetodik.

Men...

Man säljer inte en prototyp. Man gör en prototyp för egna tester, varefter man gör en färdig produkt.

CoC d20 var aldrig menat att ERSÄTTA CoC BRP. Det var menat som ett experiment och som ett komplement.
Det var menat (från WotC sida) som ett sätt att pinka revir, visa att man kan använda d20 till annat än dungeonbashing. Från Chaosiums sida så var det ett sätt att dra in lite mer pengar från WotC (om jag minns rätt så fick de betalt för att göra den). Konsumenterna var alldrig med i ekvationen.

Om vi d20-spelare uppfattas som defensiva av kritik mot d20-reglerna, vad ska man då kalla CoC BRP-spelarna, som ofta inte ens vill tillåta tanken på att man använder ett annat system för att spela CoC?
Smarta? :gremgrin:

Nejdå, det är illa det också. Själv kör jag mycket hellre Cthulhu i GURPS (ingen som trillade av stolen av förvåning där va?).

Dock måste jag säga att jag tycker att d20 är ett osannolikt system för Cthulhu och jag tror egentligen inte på det, av flera anledningar (inte bara levels). Andra anledningar är bland annat: tyngre system än vad som behövs, för stridscentrerat system, fel illustrationer i PHB, fel associationer på grund av tidigare D&D-spelande med mera. Skräck behöver ett system som inte märks. d20 tar uppmärksamhet.

Kul fakta:

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

Eksem

Champion

`"Jo, man får ju inte glömma alla crossoversdär äventyrargäng trillar in i en timewarp och hamnar i 20-talets USA..."

Fast jag vill minnas att just Magnus Seter, innan D20 CoC släpptes och det fortfarande debatterades över diverse forum hade någon slags plan på hur man skulle köra en slags crossover, eller minns jag fel nu? Orkar inte forumsöka.

"Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet. "

Den grejjen har jag sett lätt tio-femton gånger senaste veckan, hur har den börjat sprida sig egentligen? Det är ju inte som att det är en nyhet att läsande fungerar så?

Troberg

Sinister eater

Fast jag vill minnas att just Magnus Seter, innan D20 CoC släpptes och det fortfarande debatterades över diverse forum hade någon slags plan på hur man skulle köra en slags crossover, eller minns jag fel nu? Orkar inte forumsöka.
Låter intressant, men jag misstänker att kulturkrocken blir lika fatal som en frontalkrock med en tankbil nitroglycerin...

Den grejjen har jag sett lätt tio-femton gånger senaste veckan, hur har den börjat sprida sig egentligen? Det är ju inte som att det är en nyhet att läsande fungerar så?
Ingen aning, men det är ju användbart. Man kan antagligen packa text mycket hårdare (vilket tex skulle kunna minska lasten på internet en del) om man inte behöver bevara ordningen på tecknen lika strikt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Jo, man får ju inte glömma alla crossoversdär äventyrargäng trillar in i en timewarp och hamnar i 20-talets USA...

Jag tror inte riktigt på det.
"

Robert E Howard hade ju kontakt med Lovecraft, vilket ledde till vissa synnerligen cthulhoida varelser i Hyboria. Och att Conan är åtminstone hyfsat kompatibelt med D&D, även om vissa saker inte riktigt passar in, kan man väl säga. Även om man föredrar GURPS Conan.

Rising

Vila i frid

"Jo, man får ju inte glömma alla crossoversdär äventyrargäng trillar in i en timewarp och hamnar i 20-talets USA...
Jag tror inte riktigt på det."

Jag är visserligen ingen DnD-fanatiker, men har inte Cthulhu och co. funnits i DnD ända sedan den urgamla "Gods, Demigods, and Heroes"? Att folk påkallat Hastur och sedan blivit uppätna av Byakhee's är väl en gammal rollspelsklyscha så gott som någon?

För DnD-spelare är Cthulhu-mythoset ett verktyg som de önskat använda länge. Rollpersonerna behöver inte åka till vår värld för att få ställas mot flygande polyper och andra geometriska figurer från yttre rymden. Hounds of Tindalos reser genom tidens vinklar från vår värld till DnD-världarna hur lätt som helst.

"Jag kan acceptera att man gjort det som en testprototyp. Det är en vettig utvecklingsmetodik.
Men...
Man säljer inte en prototyp."

Om du kollar upp CoC:D20 (vilket jag har gjort) så tror jag att du kommer märka att det är ett rätt ambitiöst arbete. Jag menar visserligen att de tänkt fel från början, men det gör jag å andra sidan om GURPS också. Problemen med CoC:D20 är verkligen inte att den känns som en ofullständig prototyp.

"fel illustrationer i PHB"

Den behöver man väl inte alls?

"fel associationer på grund av tidigare D&D-spelande"

Du är medveten om att du just omöjliggjort en hel del fantasifulla GURPS-titlar? Vad du borde säga, det är ju att systemet inte har någon egen känsla utan att man bör välja det som passar en, och sedan använda det i ur och skur.

"Kul fakta:"

Extremt användbart för mig som ju faktiskt jobbar med läsförståelse (sätter bl.a. om tidningar åt AMS för att dyslektiker och personer med läsproblem ska kunna ta till sig innehållet lättare), har du någon länk där man kan få läsa mer?

/Rising

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp

Jag spelade alltid WFRP som om det vore CoC Fantasy.

Min plan med CoC d20 var att skapa/använda en D&D-värld med en vanlig fantasypanteon, och sedan låta den bli invaderad av Cthulhu och snubbarna.

Jag tror att det skulle bli hur jäkla kul som helt, och skulle då använda reglerna från CoC d20 i mitt D&D-spelande. Faktum är att jag håller på med att lägga grunderna för det just nu! -hint, hint, Dante och Nicke-

För att kommentara det där med läsbarhet. Om man som jag skriver som yrke, och korrekturläser som jobb, så funkar det troberg postade inte ett dugg. Jag kan fanken inte läsa vad som står, för det är ju FELSTAVAT överallt. Men det kanske räknas som en yrkesskada. :gremtongue:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja

Det fanns ett briljant äventyr i White Dwarf som gick i två nummer, där man spelade AD&D-snubbar som hamnade i 20-talets USA, parallellt som man spelade investigators som hamnade i AD&D-världen.

Coolt, spännande, roligt och lärorikt.

För den som har ett öppet sinne, i alla fall. :gremwink:

M.

Troberg

Sinister eater

Den behöver man väl inte alls?
Är det inte en del av licensen att man behöver PHB?

Du är medveten om att du just omöjliggjort en hel del fantasifulla GURPS-titlar? Vad du borde säga, det är ju att systemet inte har någon egen känsla utan att man bör välja det som passar en, och sedan använda det i ur och skur.
Njä, det är väl snarare så att det är skillnad på att tillämpa ett generellt system på en specifik situation och på att försöka göra ett specifikt system generellt.

Extremt användbart för mig som ju faktiskt jobbar med läsförståelse (sätter bl.a. om tidningar åt AMS för att dyslektiker och personer med läsproblem ska kunna ta till sig innehållet lättare), har du någon länk där man kan få läsa mer?
Tyvärr inte, det var bara ett vandringsmail som drällde in.

Det är dock en kul grej. Man kanske till och med kan använda den i rollspel, för att skapa olika språk med egen klang men som ändå går att läsa?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nix pix …

»Är det inte en del av licensen att man behöver PHB?«

I vanliga fall: jo.

Men nu är CoC d20 utgiven av WotC på licens från Chaosium. Eftersom WotC äger d20-licensen behöver de själva inte följa den.

Jag tror att jag också ska börja argumentera mot en massa spel jag inte vet något om. Då kan jag hitta på en massa argument i stället för att hålla mig till fakta. Det verkar mycket enklare.

Troberg

Sinister eater
Re: Nix pix …

Jag tror att jag också ska börja argumentera mot en massa spel jag inte vet något om. Då kan jag hitta på en massa argument i stället för att hålla mig till fakta. Det verkar mycket enklare.
Lugna dig nu, det var ett under omständigheterna ganska så naturligt misstag. Alla bryr sig inte om att följa varje detalj i smutskastningen som WotC omges av.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Äh, jag skojade ju bara …

… men jag tycker illa om smilies.

För övrigt tycker jag GURPS är kasst för att man inte kan spela dinosaurie. (Här kan du gissa om det borde vara en smilie eller inte).