Rising
Vila i frid
Re: D20? Taktik?
I D&D är (tyvärr, enligt min mening) skada, träffchans och antal attacker tätt sammanlinkade. Med fler levlar så ökar båda skada, antalet attacker och träffchansen. Tråkigt, tycker jag (som är skolad på BRP), medan D&D-diggarna inte ens förstår vad de går miste om.
Strider i D&D handlar om skitkonstiga saker som suportmagi, assasssination av fiendens nyckelenheter, utnyttjande av terräng och liknande, och inget går att beräkna enkelt med matematik.
Din analys var toppen... om du velat beskriva varför BRP är dåligt ur taktiksynpunkt. Det har inget med d20 att göra, dock. (tyvärr, jag tycker att det är d20's största brist. Som gammal BRPare kan jag inte för mitt liv förstå varför inte olika vapen är olika lämpliga för olika former av rustning och motstånd)
Vad pratar du om? Det där är anledningen till att BRP är dåligt ur taktiksynpunkt. I BRP så kan en varelse vara dålig på att träffa medan han gör mycket skada, medan en annan kan träffa enkelt men göra lite skada varje gång. Båda blir bra mot två helt olika motståndare.Multiplicera träffchans med genomsnittlig skada och antal attacker per runda och du får ett väldigt lätt jämförbart mätvärde på hur bra respektive anfall är. Använd det bästa.
I D&D är (tyvärr, enligt min mening) skada, träffchans och antal attacker tätt sammanlinkade. Med fler levlar så ökar båda skada, antalet attacker och träffchansen. Tråkigt, tycker jag (som är skolad på BRP), medan D&D-diggarna inte ens förstår vad de går miste om.
Strider i D&D handlar om skitkonstiga saker som suportmagi, assasssination av fiendens nyckelenheter, utnyttjande av terräng och liknande, och inget går att beräkna enkelt med matematik.
Din analys var toppen... om du velat beskriva varför BRP är dåligt ur taktiksynpunkt. Det har inget med d20 att göra, dock. (tyvärr, jag tycker att det är d20's största brist. Som gammal BRPare kan jag inte för mitt liv förstå varför inte olika vapen är olika lämpliga för olika former av rustning och motstånd)