Nekromanti Vad går äventyret ut på?

Joined
13 Nov 2008
Messages
162
Location
Z
Våra äventyr var alltid av Luna City-stuket. Någonting i den här stilen:


Det regnar i stan. En alkoholiserad taxichaffis får som första kund på kvällen en vacker kvinna i aftonklänning som förefaller helt malplacerad med tanke på hur tjaskigt området är. Bilen blir anfallen helt random på gatan av fem män med granatkastare på sina pistoler, de nedlusar bilen i granateld men börjar efter två rundor att skjuta enskottseld istället eftersom pistolen ger massiva 1T4+1 i skada istället för granatens 1T4. Efter nitton direktträffar, då bilen börjar få några skråmor, hoppar kvinnan ut och förintar dem med åskviggar eftersom hon vanligtvis extraknäcker som mystiker på den lokala katedralen.

Chaffisen inser att någonting stort är i görningen, så han ringer elitens elit: en dataknäckare och en maffiatorped (som alla är rädda för eftersom hans vapen gör 1T8 i skada, dubbelt som mycket som alla andras). De upptäcker att överfallet dirigerades av en kättare med ambitioner att försänka Luna i mörker men pallar knappt skruva ur glödlampan på sitt eget kontor. RP går till hans kontor, de skjuter på varandra i sex rundor utan blodvite tills mystikern släpper lös ännu en formel och kättaren dör.

Trodde de, förstås. Kättaren, som i själva verket en Nefarit eller någonting annat döläskigt med röda radioantenner på huvudet, återuppstår i en orgie av demoniska vrål och nekroteknologi. Vid det laget har RP varit förutseende nog att ta med sig femhundra kilo sprängmedel som de detonerar inne i kontoret efter att de lagt benen på ryggen.

Nefariten dör, Luna är räddat, kvinnan åker iväg till festen hon skulle till, underhuggarna och taxichaffisen dricker sig fulla.

Chaffisen vaknar igen nästa morgon med baksmälla, sittandes i sin bil. Det regnar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Intressant. Mina Mutant Chroniclesäventyr var alltid på Luna. Okej, en gång körde jag Döden på Nilen i en zeppelinare ovanför Venus djungler. Men nästan alltid.

Rollpersonerna är frilansande detektiver med en eldkastare gömd i dokumentskåpet. En snygg blondin/ledsen gubbe/medelålders par kommer till deras kontor och ber dm leta reda på deras syster/dotter/dotter som försvunnit. Rollpersonerna tar emot förhandsbetalning och åker till donnans lägenhet. Ganska snabbt får rollpersonerna för sig att husets hyresgäster alla är elaka kultister som planerar en ritual på taket vid midnatt med donnan som mänskligt offerlamm. Pangpang sker eftersom de finner det lämpligt att föregå det hela genom att döda alla.

Rent generellt körde jag Mutant Chronicles som Call of Cthulhu och WFRP, fast med mindre diarré och paj. Lite som filmen Ghostbusters, men utan overallerna, spökena och strålvapnen.


Storuggla, en håv duger bra
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Skuggornas Mästare.

En polis, en Porscheförsäljare och en myggforskare från Myggböle träffas hos sin gemensamme bekant som jobbar som journalist och bor på Sveavägen 13 i Stockholm. Men egentligen är polisen en SÄPOagent, myggforskaren en ninja, Porscheförsäljaren är en brottsbekämpare och journalisten är chef för Mossad. De är alla svårt störda personer och missbrukar alla droger de kommer över.

Journalist/Mossad-chefen har ett uppdrag, han vill att de kollar upp en maffiaboss (nån frånvarande spelares rollperson) som egentligen är hemlig agent för KGB. Denne har tydlig uppträtt misstänkt.

”Hjältarna” rusar ut till sina bilar som visar sig vara extremt dyra sportbilar. De hade alla åtminstone en sån här: http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_W8

De åker iväg ut på riksväg 90 och kör antingen för fort och blir jagad av polisen eller också har maffia/kgb-killen skickat ninjor från nån av Stockholms båda rivaliserande ninjaklaner, Gröna Klon och Svarta Kobran. I vilket fall så skjuts en massa automateld och en massa bilar kraschar. Av olika anledningar blir ”hjältarna” osams och börjar skjuta på varandra, den vanligaste anledningen är att de kört ikapp och förloraren ville punktera däcket på den andra bilen. Oftast slutar äventyret med att maffia/kgb-killen spränger Stockholm med en atombomb. ”Hjältarna” blir sällan särskilt ledsna för det, då de också hatar Stockholm av nån anledning.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Japp. :gremsmile: Nån drog till med "äh, jag kör ut på riksväg 90" en gång och sen blev det en stående grej att så fort det var biljakt så skedde det på "riksväg 90" som tydligen gick utanför Stockholm (och Sundsvall tror jag).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
HJK said:
Skuggornas Mästare.

...
Vi måste ha spelat samma äventyr för det här var fan en klockren beskrivning över mina spelmöten med Skuggornas Mästare! Jag gråter av skratt!! X-D
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Trevligt att fler har spelat det charmiga spelet. Jag tror bilden av en ninja som åker motorcykel la lite ribban för spelandet. :gremsmile:

Sen tror jag spelet heter som det heter pga att Gunilla lärt sig skugga bilderna. Bilderna var dock ett steg upp från En Gardes bilder. :gremsmile:
 

Ninjagrym

Veteran
Joined
17 Jan 2010
Messages
16
Gordeg said:
Ja, Shadowrun var ju så här:
En anonym kostymsnubbe (eller, mer sällan, en kostymtjej) med anonyma livvakter i kostym ger rollpersonerna i uppdrag att antingen hämta något eller döda något. Rollpersonerna sätter igång med att ta reda på var detta något finns genom nåt som kallas legwork. I denna fas bestämmer sig gruppens datahacker för att surfa lite på nätet. Medan han håller på med det går övriga spelare och köper pizza. Strax efter att pizzorna är uppätna återkommer datahackern med information som leder rollpersonerna till en nattklubb som de aldrig varit på förut (nattklubben från förra spelmötet finns inte kvar).
Det tar ganska lång tid att ta sig in på nattklubben när gruppen försöker smuggla tunga vapen förbi de nyss uppfunna vapendetektorerna som spelledaren just bestämt finns där, på grund av att förra gången rollpersonerna gick på disco hade de med sig kulsprutor, handgranater och annat smått och gott under trenchcoaten. Sa jag förresten att nattklubben från förra spelmötet inte finns kvar? Ok.
Dessutom är det knepigt att snacka sig förbi vakterna när man har splitterskyddsplattor i rocken, och en stridsväst under rocken, och förstärkt hud under västen, och titanskelett under huden. Till råga på allt har spelledaren hittat slumptabellen för rasism och ett par av rollpersonerna råkar tillhöra fel ras.
Den enda som kan gå rakt in på nattklubben är en liten indian beväpnad endast med en amulett runt halsen - han är f.ö. totalt livsfarlig.
Blam! Ambush! Någon skriker "varför ligger min 20 mm Panther Cannon hemma för!?" men efter att den initiala frustrationen lagt sig lyckas rollpersonerna döda allt och hitta en ledtråd till nästa ställe.
Processen upprepas ett par gånger på olika platser och till slut hittar gruppen det de letar efter.
Betalningen för uppdraget går till mer cybernetik och större vapen.
På våra gemensamma erfarenheter kan vi alltså basera en

SUPERSENARIORANDOMIZERTHINGY!!!1!
Create Your Own backinthedays cyberpunk experience in nine easy steps!

A. Karaktärerna blir kontaktade av ...
1D6
1-2 en random dude
3-4 en gangster
5-6 en mystisk snubbe

B. ... klädd i ...
1D4
1 kostym
2 trenchcoat
3-4 kostym och trenchcoat

C. ... han vill att de ska ...
1D10
1-2 döda
3-4 spränga
5-6 stjäla
7-8 döda och spränga
9 döda, stjäla och spränga
10 Slå två gånger och använd BÅDA resultaten!

D. ... 1D100 stycken ...
1D10
1-2 tungt beväpnade badguys
3-4 datadiscs
5-6 cyberninjor
7-8 oskyldiga civila
9-10 vad som än dyker upp i vägen

E. ... som håller till i ...
1D8
1-2 ett forskningslabb!
3-4 en bas!
5-6 en hemlig anläggning av valfri sort!
7-8 en nattklubb!

F. Trotts goda intentioner från karaktärernas sida, urartar det hela i ...
1D6
1-6 1D10 eldstrider

G. ... och ...
1D6
1-6 en biljakt från polisen!

H. När karaktärerna slutligen når sitt mål blir de ...
1D6
1-2 förråda och beskjutna av uppdraggivaren
3-4 förråda av uppdragsgivaren och beskjutna av nån annan
5-6 förråda av uppdragsgivaren och beskjutna av polisen

I. ... men lyckas ändå komma undan med belöningen, som används till att ...
1D6
1-2 köpa nya vapen!
3-4 köpa nya vapen och cybernetik!
5-6 köpa ny cybernetik!
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Gordeg said:
Ninjagrym said:
Fantastiskt bra sammanfattning av mina tidiga NeoTech kampanjer :gremsmile:
Ja, Shadowrun var ju så här:
En anonym kostymsnubbe (eller, mer sällan, en kostymtjej) med anonyma livvakter i kostym ger rollpersonerna i uppdrag att antingen hämta något eller döda något. Rollpersonerna sätter igång med att ta reda på var detta något finns genom nåt som kallas legwork. I denna fas bestämmer sig gruppens datahacker för att surfa lite på nätet. Medan han håller på med det går övriga spelare och köper pizza. Strax efter att pizzorna är uppätna återkommer datahackern med information som leder rollpersonerna till en nattklubb som de aldrig varit på förut (nattklubben från förra spelmötet finns inte kvar).
Det tar ganska lång tid att ta sig in på nattklubben när gruppen försöker smuggla tunga vapen förbi de nyss uppfunna vapendetektorerna som spelledaren just bestämt finns där, på grund av att förra gången rollpersonerna gick på disco hade de med sig kulsprutor, handgranater och annat smått och gott under trenchcoaten. Sa jag förresten att nattklubben från förra spelmötet inte finns kvar? Ok.
Dessutom är det knepigt att snacka sig förbi vakterna när man har splitterskyddsplattor i rocken, och en stridsväst under rocken, och förstärkt hud under västen, och titanskelett under huden. Till råga på allt har spelledaren hittat slumptabellen för rasism och ett par av rollpersonerna råkar tillhöra fel ras.
Den enda som kan gå rakt in på nattklubben är en liten indian beväpnad endast med en amulett runt halsen - han är f.ö. totalt livsfarlig.
Blam! Ambush! Någon skriker "varför ligger min 20 mm Panther Cannon hemma för!?" men efter att den initiala frustrationen lagt sig lyckas rollpersonerna döda allt och hitta en ledtråd till nästa ställe.
Processen upprepas ett par gånger på olika platser och till slut hittar gruppen det de letar efter.
Betalningen för uppdraget går till mer cybernetik och större vapenbetala hyran och mat.
iallafall i vår shadowrun kampanj...
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Någon efterlyste SLA äventyr.

Väckarklockan ringer. Efter att ha duschat, ätit frukost och läst morgontidningen lämnar karaktärerna sina 6 kvadratmeter lägenheter och reser i fem timmar i tunnelbanan till jobbet (SLA headquarters) där de träffas. De ställer sig i kö fem timmar för att få ett slumpmässigt uppdrag. Sen sitter de och väntar i ytterliggare fem timmar innan de får träffa nån byråkrat inne på dennes kontor som delger dem deras uppdrag som går ut på att åka till ett ställe, skjuta folket som jobbar där och sno lite prylar som SLA industries vill ha.
Efter att ha sen rest i fem timmar till stället stormar de stället, skjuter ner alla fiender med sina vapen mindre automatkanoner laddade med högexplosiva granater. Om de inte är närstrid. Då låter de någon i gruppen filma dem medan de choppar (med rakbladsvassa katanas) ner stackars försvarslösa vetenskapsman som forskat fram pryttlen de ska sno. Filmen säljer de sedan till något av tv bolagen.
på vägen ut ambushas de av ANDRA SLA agenter som i sin tur skickats för att hindra RP (antagligen stod de längre bak i kön) eftersom labbet ägs av SLA industries.
Efter att ha återvänt till högkvarteret (en resa som tar 5 timmar) och lämnat pryttlen firar de sin ökning av säkerhetsnivå genom att fira 5 timmar på någon nattklubb innan de tar tunnelbanan i 5 timmar hem till sig där de sedan sover till nästa dag...
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
DoDT :
Rp är väderbitna skogsmän, utom en gamling med benskallra och kallar sig vedun, från Ostheim som kommer till en avgränsad by med runstenar runt omkring och en blotpåle i mitten där man offrar hästar, troll och trälar. En liten flicka är tillfångatagen av troll. Rp ger sig av och dödar troll och får några kopparmynt för besväret. Sedan går de vilse i en stor elak skog där årstider skiftar underligt, stigar förflyttar sig, möten med tragiska karkatärer med djupt tragiska sorgfyllda histoirer (oftast döda) som leder till den övergiva dvärggruvan med vars blotta eneriger talar om det djupt tragiska som hände för länge länge sedan, rp finner föremål/svar på en gåta som leder ut ur den tragiska skogen. Därefter så kommer de till en gård och på gården där folk är gästvänliga, som man är enligt god sed, där rp får bo. De får hedersuppgiften att få vakdoppa en gamling/blota en träl/halshugga en änka och får inte förolämpa sin värd. Sedan får de höra talas om en hemlighet, en äkta ättelegend som är mystisk och berättar om beviset för en att en gammal ättefejd avgjordes oärligt och att rp nu genom legenden kan finna beviset som kommer bevisa att deras värd egentligen är svinjarl över hela trakten och inte föränns då kommer hans förfäder som spökar för honom få ro. Rollpersoner letar reda på en runsten som ger vägbeskrivning till skatten/hemligheten från legenden. Runstenen är ett runstenstroll som vaknar och dags för strid! Rp kommer sedan till ett gravkummel där de ska hitta anfaderns hemlighet som de upptäcker är stulen men de via vitners krafter talar med en odöd som berättar att tjuvens kropp ligger med hemligheten drunknad i ett träsk. Rp färdas genom mörka läskiga trösk fulla av mystiska ljus som lockar ned av av dem att drunka i en skogstjärn. en annan drappas en en förbannelse då de på stigen möter en trollpacka som inte tycker om folk och hävdar att de gjort skogen arg. De hittar hemligheten hos den drunkande tjuven i träsket. de återvänder till gården och sin värd. stor fest utbryter. rps värd samlar alla grannar visar beviset för sin kunglighet och sedan drar de iväg klädda i stål och päls till tingsplatsen för att kräva sin rätt. rp blir utnämnda att gå i envigg mot den falske svinjarlen och klyver dennes huvud och får så även tilläggsnamnet "Hufvudklyvur". rp blir hyllade som ärorika och belönas med några guldmynt och erbjuds ingå i den nya svinjarlen hird som nu måste ta i tur med trolljänget som börjat terrorisera landsbygden och kidnappa människokvinnor. Lerig och blodig och järnsmakande trollslakt inleds... rp får ännu högre ära och vill nu segla till Mittland för att äntligen få göra något annat än att traska i Ostheims skogar.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Nobilis:
Spelarna är en naturkraft (is), en asagud (Balder), en modern kraft (.php) och en random (stekyta) de äter middag med några andra Nobelis-krafter och vänlig/fientlig backstabning påbörjas.
Spelarna måste sedan
1. göra något omöjligt, som att hitta någon som inte finns eller befinna sig i något lags kvantumstadie av död/levande
2. passera in i en märklig mellan värld. Kanske andevärlden som är en tvådimensionell matris.
3. Anime-fightas
4. Få en hint om hotet utanför skapelsen
5. Återvända hem för att inse att inget egentligen har förändrats.

Delta Green
Spelarna kontaktas av någon med ett kodnamn som börjar på bokstaven A. De måste ta ut ledighet för att åka till en Amerikansk småstad där de fejakr ett FBI-fall angående de mystiska händelserna på senaste.
Sedan följer lite undersökning, dåligt kaffe och mer eller mindre teknisk avlyssning.
Det dyker uppe an annan grupp tex. en ufo-hemsida eller Majestic 12-agenter
Spelarna blir tvungna att bryta sig in hos någon och ser till att antigen geenpeace eller nynazister misstänks för brottet.
Det visar sig att utomjordingar ligger bakom det hela!
... Eller är det valfri old one som ligger bakom utomjordingarna?

Konvetscenario, friform
Spelarna är helt vanliga människor som gör något helt vardagligt tillsammans tills...
A. Det spårar ur
eller
B. Scenariot tar slut


Nu blev jag sjukt sugen på nått klassiskt friformsscenario. Det var alldeles för länge sen jag spelade ett gäng som går på a-kassa och fikar eller några gamla skolkamrater som träffas på en begravning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Amber RPG
Karaktärerna är nästa mäktigast i multiversum, enda som är mäktigare är pappa (Kung Oberon).
Massa intriger mellan rollpersonerna.
Kungen dör på något mystiskt sätt.
Massa intriger mellan rollpersonerna.
Några karaktärer vill ha kronan, ingen fattar varför, förmodligen har spelarna dålig koll.
Massa intriger mellan rollpersonerna.
Någon får tag i den maktpryl som spelledaren har bestämt är viktigast den här gången och blir ny kung.
Massa intriger mellan rollpersonerna.
Folk fattar vad som hänt med pappa och världen ser rökt ut...
Massa intriger mellan rollpersonerna.
Världen kollapsar/ombildas/förändras/eller så kommer pappa tillbaka...

Pendragon
Kung Arthur gör något häftigt
Karakärerna väljer på att göra något mindre häftigt, eller se på när Arthur gör sitt häftiga
Ära delas ut, men ingen är lika ball som Arthur
Upprepa i generation efter generation
(märkligt att det lyckas vara jättekul i alla fall)

Friform idag
Karaktärer som har massa intriger som de upptäcker först när de talar med varandra
Kronologiska hopp
Mer karaktärer
Saker avslöjas
Och så spelas det av lajvare som håller på att uppdateras till 'riktiga rollspelare' men inte förstått vad som sker

Operation Fallen Reich
Karaktärerna är pastichbritter som slåss mot okulta tyskar ('nuff said)

-Gunnar (kan ingen göra en sammanfattninga av all Indie också?)
 
Top