Ja, Shadowrun var ju så här:Ninjagrym said:Fantastiskt bra sammanfattning av mina tidiga NeoTech kampanjer
En anonym kostymsnubbe (eller, mer sällan, en kostymtjej) med anonyma livvakter i kostym ger rollpersonerna i uppdrag att antingen hämta något eller döda något. Rollpersonerna sätter igång med att ta reda på var detta något finns genom nåt som kallas legwork. I denna fas bestämmer sig gruppens datahacker för att surfa lite på nätet. Medan han håller på med det går övriga spelare och köper pizza. Strax efter att pizzorna är uppätna återkommer datahackern med information som leder rollpersonerna till en nattklubb som de aldrig varit på förut (nattklubben från förra spelmötet finns inte kvar).
Det tar ganska lång tid att ta sig in på nattklubben när gruppen försöker smuggla tunga vapen förbi de nyss uppfunna vapendetektorerna som spelledaren just bestämt finns där, på grund av att förra gången rollpersonerna gick på disco hade de med sig kulsprutor, handgranater och annat smått och gott under trenchcoaten. Sa jag förresten att nattklubben från förra spelmötet inte finns kvar? Ok.
Dessutom är det knepigt att snacka sig förbi vakterna när man har splitterskyddsplattor i rocken, och en stridsväst under rocken, och förstärkt hud under västen, och titanskelett under huden. Till råga på allt har spelledaren hittat slumptabellen för rasism och ett par av rollpersonerna råkar tillhöra fel ras.
Den enda som kan gå rakt in på nattklubben är en liten indian beväpnad endast med en amulett runt halsen - han är f.ö. totalt livsfarlig.
Blam! Ambush! Någon skriker "varför ligger min 20 mm Panther Cannon hemma för!?" men efter att den initiala frustrationen lagt sig lyckas rollpersonerna döda allt och hitta en ledtråd till nästa ställe.
Processen upprepas ett par gånger på olika platser och till slut hittar gruppen det de letar efter.
Betalningen för uppdraget går till mer cybernetik och större vapen.