solvebring said:
En sporadisk reflektion ryckt ur luften i ögonblicket. Med andra ord kommer jag inte argumentera för påståendet - enbart göra själva påståendet och se vart det tar vägen. =)
Är det inte egentligen så att "äventyrare" mest är en dum titel som egentligen är ett samlingsnamn för en rad yrken och sysselsättning av ett mer "äventyrligt" slag?
... Kan man inte lika gärna säga modig, dumdristig eller impulsiv vagabond - är inte det en typisk "äventyrare"?
... Vilket vill säga att äventyrare egentligen inte är något specifikt i sig utan mer som en rubrik för en massa olika typer som är äventyrliga... Så det som egentligen definierar vad de "gör" är just saker som "uppfattas som äventyrliga" - vilket bör vara rätt så öppet utifrån kulturella och sociala synsätt i den aktuella världen(?).
Det där kan fungera - särskilt i fantasymiljö, post-apokalyps et.c. där civilisationen inte är särskilt organiserad. Men däremot skulle det behöva vridas till ytterligare i miljöer där civilisationen är högt organiserad. (Vilket iofs. kanske är en mindre sak, men det löser liksom inte problemet lika väl...)
Jag tror, som jag skrev i svaret till Recca, att många spelkonstruktörer förbigår det där momentet alldeles för lättvindligt. Det skulle vara intressant att se det mer utvecklat.
Det finns, delvis, i D&D 4th ed. genom vissa Backgrounds (och numera även en del Themes). Det började iom. spelvärlden Forgotten Realms, där det dock bara gav vissa bonusar beroende på var rollpersonen hörde hemma. Men ganska snart började det också komma generella bakgrounds, som inte anknöt till en geografisk plats utan någon typ av händelser.
Dessa händelser fungerar ofta som förklaring till varför rollpersonen blivit äventyrare - t.ex. "utstött ur samhället", "ett illavarslande öde" osv. (Och, givet för D&D 4, är att de ger någon slags mekanisk bonus på det ena eller andra som på något sätt kan höra ihop med temat...)
Jag hade gärna sett att backgrounds hade renodlats mot att vara just en slags förklaring till varför rollpersonen valt ett liv av kringströvande osäkerhet framför en - någorlunda - trygg tillvaro. Och det är också en intressant sak att plocka upp i andra spelmiljöer och testa hur det funkar där.