Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Jag satt och knåpade på mitt sten/bronsåldersfantasy-projekt och funderade på hur man gör själva momentet att skapa rollpersoner intressant och givande i sig. Då och då läser jag inlägg där folk beskriver hur de kan/kunde sitta i timmar och bara generera rollpersoner, bara för nöjets skull. Detta fenomen är rätt intressant och jag har därför grunnat en del på vad som ger upphov till denna skaparglädje.
Jag har försökt tänka ut några olika saker som kan göra RP-skapandet mer intressant:
1: Slumpmoment som ger låter spelaren upptäcka vem rollpersonen är under skapandet. (OSR, Mutant, DoD)
2: Arketyper, klasser, släkten och liknande som är intressanta i sig och som kan kombineras på intressanta sätt (Svärdets Sång, DnD5)
3: System som skapar rollpersonens historia och ger information om hens liv (Traveller, EonIV)
Vad tycker ni gör ett rollpersonsskaparsystem intressant? Vilka tycker ni är mest engagerande och vilka ger mest intressanta resultat?
Jag har försökt tänka ut några olika saker som kan göra RP-skapandet mer intressant:
1: Slumpmoment som ger låter spelaren upptäcka vem rollpersonen är under skapandet. (OSR, Mutant, DoD)
2: Arketyper, klasser, släkten och liknande som är intressanta i sig och som kan kombineras på intressanta sätt (Svärdets Sång, DnD5)
3: System som skapar rollpersonens historia och ger information om hens liv (Traveller, EonIV)
Vad tycker ni gör ett rollpersonsskaparsystem intressant? Vilka tycker ni är mest engagerande och vilka ger mest intressanta resultat?