Nekromanti Vad gör DU för att sprida rollspelshobbyn ?

Johan K

Gammal & dryg
Enkel fråga kanske, men ändå..
Vad gör du för att sprida rollspeshobbyen till nästa generation ??
För min del så har jag på riktigt kommit igång med att dema rollspel för kids, vilket är skitskoj !

Organ

Out of time, out of mind
Jag gav bort ett rollspel (Saga) som födelsedagspresent för två veckor sedan. Visserligen inte till en nybörjare direkt men i alla fall. Inom kort planerar jag dock att ge bort ett till, till en icke-spelare denna gång, som nog kan dras ner i träsket.

/Anders

Rising

Vila i frid
Inte så mycket, nu för tiden. Förutom att skriva jättebra inlägg här på forumet, förstås.

Men jorå, i somras så fick jag några spelanalfabeter att lira både Kult och I Sägnernas Spår. Det "spred" visserligen inte rollspelshobbyn, men eftersom alla runt bordet var så häftiga så tror jag att ryktet förr eller senare kommer sprida sig. Öh, yes.

Lindenius

Swashbuckler
Multiplicerar

Skaffar små egna knoddar så klart.

Tyvärr är jag gift med en icke-rollspelare, så det är bara 50% chans att de börjar spela.

//erik. spillde ut godispåsen över datorn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tja, jag har ju knullat fram två numera femtonåriga söner som självmant ville börja spela. Och ett par av deras kompisar har rekryterats till spelgruppen.

Dessutom ordnar jag ju konvent.

Pom

Swashbuckler
För några år sedan gjorde jag mer: körde regelbundet med mellanstadiegrupp i kyrkans ungdomsverksamhet. Jag spelledde också kollegor när vi åkte på konferensresor.

Men nu blir det inte mycket, även om bevisligen enstaka xeniter faktiskt har blivit intresserade av bordsrollspel tack vare min xenasida.

Troberg

Sinister eater
Jag gör inte så mycket för att sprida den, det enda konkreta är några intervjuer i ett par ungdomstidningar som kontaktat mig efter att ha sett min site.

Däremot så gör jag en hel del för att stärka hobbyn, tex:

* RPG Lab och de projekt och siter som bor där
* Generica (om jag bara får liv i den #&%!#¤ servern det ligger på så att jag kan färdigställa det...)
* Dogmautmaningar
* Smädande av D&D (egentligen skulle jag vilja ha "ogillande av D&D" upphöjt till en officiell gren av hobbyn, ungefär som friform, lajv och brädspel)

Dessutom har jag ett, i mitt tycke extremt spännande, experiment på gång när det gäller spelskapande, vilket jag kommer att ta tag i så fort jag får lite ordning på min datormiljö (för närvarande har jag en trasig server som ska fixas, en tillfälligt malpåsad filserver som ska tas i drift igen, en ny huvuddator som ska installeras, fyra småservers som ska installeras och en överbliven maskin som ska installeras som min nya privata web/mail/ftp-server). Nu är i alla fall teknologin redo för detta experiment. Jag återkommer när jag är mer redo, men det kommer att bli en höjdare, nyskapande utan tidigare motstycke. Ni får gissa om ni vill...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spelleder på konvent. Det lär väl inte introducera några större skaror, men förhoppningsvis blir man en positiv förebild för de knott som spelar så de får större anledning att hänga kvar i hobbyn.

Pilzefrau

hon/henne
Hur ung är "Nästa generation"? Med endast sexton års liv bakom mig misstänker jag att jag tillhör den, så tja, när jag introducerar mina kompisar antar jag att jag hjälper till.

Illern

koppariller
Det jag oftast gör är nog att inte vara hemlig med det där med rollspelandet. När det pratas sysselsättningar och ledigheter berättar jag att jag spelar rollspel och åker på konvent. Ofta blir folk nyfikna och ibland vill de till och med prova. Tyvärr passerar en del människor revy så jag har dålig koll på hur många som fortsatt spela med andra sedan men jag är i alla fall övertygad om att jag gett den ett gott rykte i min omgivning (förutom hos min mor men det är antagligen kört sedan länge).

solvebring

Superhero
Inget så där direkt konkret som alla andra i tråden.
Jag sitter väl här med min hemsida, internet liksom - de flesta ungar och ungdomar sitter ju på nätet ett par timmar om dagen i nuläget, det är dataspel och sånt. Så jag tror att ett tätt nät utav detta på internet också gör sitt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det sättet jag bidrar med är genom att arrangera på konvent (GothCon) och skriver rollspelsmaterial som förhoppningsvis även kan tilltala nybörjare.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag drar ner små manga- och animetokiga flickor och pojkar som skriver textbaserat rollspel över internet i det RIKTIGA träsket.

Samt får dem att förstå att yaoi och shounen-ai inte är det ENDA rätta när de skriver sina små romantiska fanfictions...

Kort sagt: Jag tar samhällets bottenskrap och försöker göra folk av dem. Till min hjälp håller jag i en teckningskurs för barn och ungdomar. Smygreklam ftw liksom.

Fludd

Veteran
Dricker sprit och ser svår ut

Jag brukar ge mig ut på fik och pubar där jag sitter och bläddrar i coola rollspelsböcker samtidigt som jag försöker se riktigt hård och ball ut. Jag försöker helst också se lite svår och nonchalant ut också; gärna lite rynkad panna, påklistrat hånleende och med en utspilld öl eller kaffe som jag helt ignorerar. Förr eller senare så börjar kidsen att börja spana in en. Först sitter de mest och smuygtittar imponerat men efter ett tag brukar de våga sig fram. De ställer lite trevande frågor om vem man är och vad man sitter och läser. Jag brukar börja med att ge dom fingret och knorra några ord på tyska, det brukar inge respekt och fruktan. Efter en rätt hotfull inledningsfas så brukar jag gå över till en lite mer vänlig approach. Jag visar upp framsidan på rollspelsboken (som oftast pryds av stora pattar och svärd) och säger nåt coolt i stil med:
-"Fatta hur fett ball det är med rollspel! Man öser med svärd, pjuckar på brudar och tokdödar orcher."
Ungefär femtio procent av kidsen brukar vid det här laget vara helt sålda och sprintar bort mot närmsta spelbutik för att inhandla GURPS eller nåt annat ösigt. Den andra hälften brukar antingen vara rädda för att få töntstämpel på sig eller för att det ska vara för krångligt med alla tjocka böcker. Jag brukar lugna dom med faktumet att det är ruggigt hett och inne med rollspel just nu. Både Ebba von Sydow och Fredrik Virtanen skriver ju i sina bloggar om hur mycket de gillar rollspel och hur fett det är med Spybars rollspelsaftnar. Ebba sägs ju gilla Traveller medans Fredrik sägs vara såld på Hârnmaster. Kidsen gillar ju kändisar så om dom bara får veta att det är ok att spela rollspel även om man hänger på Stureplan så är brukar det vara safe. Skulle dom ändå känna sig lite oroliga så kan man ju alltid peka på att en rollspelare alltid ser lite sexigare ut än exempelvis en hiphopare eller en hårdrockare.
Vad det gäller oron över tjocka böcker så kan man ju alltid berätta för dom att det enda man egentligen behöver veta för att spela rollspel är hur mycket tvåhandssvärd gör i skada och hur många hitpoints etn orch har. Sen är det bara att ösa. Äventyr, sourcebooks och kampanjer är ändå bara skit. Det bästa rollspelsäventyret man kan spela är ändå det där man får stå på en kulle med tvåhandsvärd och kötta ner allt som kommer mot en. Grymt med XP.
Efter att ha hängt lite med kidsen och strött min visdom så brukar jag runda av kvällen med en hela Gammeldansk i baren tillsammans med alla heta rollspelsgroupies. Det är skönt med rollspel.

PS. Nästan allt ovanstående är ljug DS.