Ha en lagom lång leveranstid: Ingen gillar att vänta, så försök att hålla väntan så kort som det går. Men stressa inte ut produkter. Knepet är att ha så mycket klart som det går innan ni går ut. Text tar (oftast) mest tid att producera, så att ha majoriteten av råtexten skriven är nästan ett krav för att ni ska kunna leverera inom ett år.
Jag vill sticka ut hakan och säga att "all råtext skall vara skriven innan kampanjen startar". Det är hårdare konkurrens nu och åtminstone jag är mycket kräsnare. Mängden skräckexempel hopar sig och som ny producent är det viktigt att bevisa att det här inte kommer gå till historien som ett fiasko. Råtexten är råtext, den behöver arbetas om, exempel läggas till och förklaringar utökas. En komplett råtext gör det dessutom möjligt att tidigt ge dem som stöttar projektet något och de kan hjälpa till med korrekturläsning etc.
Om Fria Ligan startar en kampanj som i princip består av "vi tänkte skriva ett fantasyrollspel, typ" fungerar det för de har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur mycket jobb det är. Som en färsking är det omöjligt att förutsäga allt som kan gå fel eller hur minsta sak kan dra ut på tiden och därmed svårare att få folks förtroende.
Om produkten är ett äventyr skall alla SLP vara beskrivna (de behöver inte ha speldata och ha utseendet beskrivet men deras funktion i äventyret måste vara klar), alla händelser, platser och ledtrådar beskrivna och så vidare. Det fungerar inte att inledningen och slutscenen är beskrivna men allting däremellan och
varför skurken rånmördade baronen "skall skrivas sedan".
Jag förstår att skaparen behöver ha kapital för att kunna beställa illustrationer, redaktörer, marknadsföring osv och det är vad den här formen av kampanjer är till för. Men att skriva och speltesta med sina vänner kostar inget.
Jag tror det här kokar ned till ett nytt råd:
Ha alltid en Plan B Se alltid till att ha en produkt som går att skeppa om allting drar ut på tiden. Om en illustration drar ut på tiden går det att kapa den och ändå skeppa utan den (och var transparent om det, det kan till och med vara så att du skall låta de som stöttat dig får rösta om hur du skall göra), om en redaktör eller speltestare hoppar av bör du ha några till på en lista osv. Vad
stoppar produktionen, vad
höjer respektive
sänker kvalitén och mottagandet? Vad kan du klippa bort utan att någon klagar?