Ja, det var en knepig fråga. Jag ser på det precis som jag ser på vilken berättelse som helst. Om författaren av en bok håller på att ta med en massa irrelevant tjafs för att få birollerna att verka verkliga så blir jag också irriterad. Om jag ser på Star Wars och det finns en massa scener som visar att allt inte handlar om Luke och company så känner jag att min tid slösas bort. Plötsligt visas konflikter inom ledningen för rebellerna, trots att detta inte påverkar huvudhandlingen. Eller så visas en frusen skog på Hoth som Luke färdas genom, som inte har med något annat att göra.Ram;n298062 said:Jag vet att detta är världens svåraste och knepigaste fråga, men varför känner du så?
Jag har inget emot saker som bygger stämning, eller som visar upp olika rollers personligheter eller relationer. Jag gillar bara inte det där med att man ska låtsas som att det finns en värld utanför rollpersonerna, med folk som interagerar med varandra utan att ta hänsyn till huvudrollsinnehavarna.
Inte säker på att jag förstår varför det skulle bli forcerat? Såhär, va: Rollpersonen muckar gräl med en gangsterboss. Hur svarar gangsterbossen? Det finns typ hur många olika sätt som helst som gangsterbossen skulle kunna svara på; speciellt med tanke på att det finns en massa saker vi inte vet om gangsterbossens bakgrund. Bossen skulle kunna ge sig på rollpersonen direkt, eller anfalla hens familj, eller använda korrupta snutar, eller hota hen personligen, eller erbjuda ett avtal, eller till och med visa sig vara en bedragare utan egentlig makt. Massor av olika möjligheter, och hur bossen svarar beror på vad som vore intressantast för rollpersonens tema. Kanske är det viktigt att se hur rollpersonens handlingar skadar personer runt hen? Eller så vill vi se hur rollpersonen agerar under hård press, eller så handlar det om rollpersonens kamp att rensa upp korruptionen i poliskåren. Alla dessa olika teman ger olika optimala sätt som gangsterbossen kan svara på. Vad som vore rimligast med tanke på vad vi vet om bossen är absolut relevant, då vi inte vill ha en inkonsekvent berättelse, men om vi kan hitta på information som gör att ett tematiskt bättre alternativ blir rimligt, så bör vi göra det. Typ så.Hur gör man på ett bra sätt så att det inte blir forcerat att interagera med birollerna?