Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så som jag ser det kan hela min roll som SL sammanfattas till:
1) Preppa spelvärld.
Här använder jag en blandning av allmän inspiration (från filmer, böcker, tv-serier, verkliga livet...), rullande på olika tabeller som verkar roliga för stunden, och stöld (erm... inspiration) från andra kampanjer/äventyr. Jag har nästan helt gått ifrån "förberedda äventyr" till att istället köra "förberedda äventyrsplatser", vilket gör det enklare för. Jag hittar på platsen, vad som hänt där, och vilka som finns där.
Sen använder jag det som ram för att bygga en liten fisktank kring det, där jag får SLP:er och den "meta" som sedan spelas ut om inte RP lägger sig i. Jag försöker generellt göra det här före spelmöten, men det kan också ske under och efter spel (jag kör inte full blorb, utan är okej med att improvisera saker jag inte tänkt på innan).
I och med detta försöker jag också bygga upp en slags intern logik i spelvärlden som jag kan basera eventuell improvisation på.
2) Köra metan i den spelvärlden (hur livet i spelvärlden utvecklas utan rollpersonernas utveckling).
I och med att jag preppat min spelvärld lite som en fisktank så har jag en bunt SLPer och fraktioner som har olika relationer till varandra, och dessa kommer troligen eskalera och utvecklas även utan RPs inblandning, vilket är vad jag kallar "metat" (utifrån metaplott och metahandling).
Hur mycket meta jag har beror så klart på om vi paratar en stor kampanj som är tänkt att pågå under lång tid, eller om vi snackar en begränsad äventyrsplats eller ett oneshot. Det är fullt möjligt att metat kan gå mot 0, och att världen sålunda endast förändras utifrån rollpersonernas handlingar. Men jag gillar när det händer lite saker även utan RPs inblandning.
Det beror lite på vad jag är ute efter för den specifika kampanjen.
3) Presentera spelvärden och metat, och lista ut hur spelarnas/rollpersonernas agerande påverkar dessa och vad reaktionerna blir.
Här är köttet och potatisen när det kommer till spelarnas upplevelse, och ju bättre jobb jag gjort med preppen av spelvärlden, dessto enklare blir det här för mig. Dessto mer förberedd, desto mer kan jag slappna av under spelmötet och mer ha roligt med mina kompisar än att sitta och försöka prestera.
1) Preppa spelvärld.
Här använder jag en blandning av allmän inspiration (från filmer, böcker, tv-serier, verkliga livet...), rullande på olika tabeller som verkar roliga för stunden, och stöld (erm... inspiration) från andra kampanjer/äventyr. Jag har nästan helt gått ifrån "förberedda äventyr" till att istället köra "förberedda äventyrsplatser", vilket gör det enklare för. Jag hittar på platsen, vad som hänt där, och vilka som finns där.
Sen använder jag det som ram för att bygga en liten fisktank kring det, där jag får SLP:er och den "meta" som sedan spelas ut om inte RP lägger sig i. Jag försöker generellt göra det här före spelmöten, men det kan också ske under och efter spel (jag kör inte full blorb, utan är okej med att improvisera saker jag inte tänkt på innan).
I och med detta försöker jag också bygga upp en slags intern logik i spelvärlden som jag kan basera eventuell improvisation på.
2) Köra metan i den spelvärlden (hur livet i spelvärlden utvecklas utan rollpersonernas utveckling).
I och med att jag preppat min spelvärld lite som en fisktank så har jag en bunt SLPer och fraktioner som har olika relationer till varandra, och dessa kommer troligen eskalera och utvecklas även utan RPs inblandning, vilket är vad jag kallar "metat" (utifrån metaplott och metahandling).
Hur mycket meta jag har beror så klart på om vi paratar en stor kampanj som är tänkt att pågå under lång tid, eller om vi snackar en begränsad äventyrsplats eller ett oneshot. Det är fullt möjligt att metat kan gå mot 0, och att världen sålunda endast förändras utifrån rollpersonernas handlingar. Men jag gillar när det händer lite saker även utan RPs inblandning.
Det beror lite på vad jag är ute efter för den specifika kampanjen.
3) Presentera spelvärden och metat, och lista ut hur spelarnas/rollpersonernas agerande påverkar dessa och vad reaktionerna blir.
Här är köttet och potatisen när det kommer till spelarnas upplevelse, och ju bättre jobb jag gjort med preppen av spelvärlden, dessto enklare blir det här för mig. Dessto mer förberedd, desto mer kan jag slappna av under spelmötet och mer ha roligt med mina kompisar än att sitta och försöka prestera.