Nekromanti Vad gör er spelledare?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så som jag ser det kan hela min roll som SL sammanfattas till:

1) Preppa spelvärld.

Här använder jag en blandning av allmän inspiration (från filmer, böcker, tv-serier, verkliga livet...), rullande på olika tabeller som verkar roliga för stunden, och stöld (erm... inspiration) från andra kampanjer/äventyr. Jag har nästan helt gått ifrån "förberedda äventyr" till att istället köra "förberedda äventyrsplatser", vilket gör det enklare för. Jag hittar på platsen, vad som hänt där, och vilka som finns där.

Sen använder jag det som ram för att bygga en liten fisktank kring det, där jag får SLP:er och den "meta" som sedan spelas ut om inte RP lägger sig i. Jag försöker generellt göra det här före spelmöten, men det kan också ske under och efter spel (jag kör inte full blorb, utan är okej med att improvisera saker jag inte tänkt på innan).

I och med detta försöker jag också bygga upp en slags intern logik i spelvärlden som jag kan basera eventuell improvisation på.

2) Köra metan i den spelvärlden (hur livet i spelvärlden utvecklas utan rollpersonernas utveckling).

I och med att jag preppat min spelvärld lite som en fisktank så har jag en bunt SLPer och fraktioner som har olika relationer till varandra, och dessa kommer troligen eskalera och utvecklas även utan RPs inblandning, vilket är vad jag kallar "metat" (utifrån metaplott och metahandling).

Hur mycket meta jag har beror så klart på om vi paratar en stor kampanj som är tänkt att pågå under lång tid, eller om vi snackar en begränsad äventyrsplats eller ett oneshot. Det är fullt möjligt att metat kan gå mot 0, och att världen sålunda endast förändras utifrån rollpersonernas handlingar. Men jag gillar när det händer lite saker även utan RPs inblandning.

Det beror lite på vad jag är ute efter för den specifika kampanjen.

3) Presentera spelvärden och metat, och lista ut hur spelarnas/rollpersonernas agerande påverkar dessa och vad reaktionerna blir.

Här är köttet och potatisen när det kommer till spelarnas upplevelse, och ju bättre jobb jag gjort med preppen av spelvärlden, dessto enklare blir det här för mig. Dessto mer förberedd, desto mer kan jag slappna av under spelmötet och mer ha roligt med mina kompisar än att sitta och försöka prestera.

Feuflux

omjonasson.se
entomophobiac;n329313 said:
Den stora frågan blir dock: vad gör du som SL?

Får reglerna ändra på ståryn?

Kan rollpersonerna mörda en central SLP?

Är det OK att spelarna missar delar av det du förberett för att de gör något annat?

Förbereder du mycket, lite, eller inte alls?

Rullar du på slumptabeller och tar det som det kommer, eller förbereder du scener, "bomber", och liknande i förväg?
Nu var det ju ett tag sedan jag var SL faktiskt, men såhär gjorde jag då:

* Reglerna gäller. Om storyn är att hjältarna ska klättra över muren men ingen lyckades med färdighetsslaget så får väl storyn bli att de går genom porten istället, men jag känner att jag inte helt är med på frågeställningen. Spelar jag ett spel så gör jag det med det spelets regelsystem. Inga husregler.

* Ja de får mörda centrala SLPs, med lite förbehåll. Om de gör det utan rimlig anledning (han verkar vara en skummis tror vi) så kommer jag ta ett snack med spelarna. Om effekterna av mordet kommer ha stor inverkan på äventyret (nu blev det "fly från 500 henchmen" istället för "sno diamanten från drottningen" och jag är inte sugen på att SLa det förstnämnda) så kommer jag ta ett snack med spelarna. Så det är väl socialt kontrakt som gäller här.

* Har jag förberett tre platser och de bara besöker två så är det helt okej. Den överblivna platsen hamnar i papperskorgen (eller återvinns nån gång när det passar).

* Väldigt lite förberedelser. Lite platser, lite personer, lite övergripande plot.

* Funderar på om jag någonsin använt slumptabeller. Några förberedda scener (eller ja, person X är på plats Y och gör grej Z, men vad som händer när hjältarna kommer dit får visa sig) och annars ta det som det kommer.

Tror det var Bifur som skrev något om spelarnas respekt för SLs prepp. Jag kör ingen sammanhängande kampanj utan som t.ex. i Serenity så är det frikopplade äventyr. "Nu är ni på planet X och har fått ett uppdrag om att leverera pryl Y" och då förutsätter jag att det är det som äventyret kommer handla om. Vill någon av spelarna absolut inte göra det så får vi ta ett gemensamt snack med vad vi vill ha ut av spelandet. Att någon på eget initiativ drar iväg åt nåt helt eget håll ser jag som icke önskvärt. (Men det beror ju på förstås, om den helt egna vägen leder till att pryl Y levereras så är det ju fine, då är vi ju fortfarande inom ramen för äventyret. Det är inte så att det måste lösas på det sätt som jag bedömde som mest sannolikt när jag skissade upp äventyret.)

entomophobiac

Low Prep High Play
Feuflux;n329454 said:
[J]ag känner att jag inte helt är med på frågeställningen. Spelar jag ett spel så gör jag det med det spelets regelsystem. Inga husregler.
Mitt intryck av Red Moon Roleplaying var att vissa tärningsslag och utgångar inte spelade någon roll, för det blev som SL hade tänkt sig eller kampanen var skriven i alla fall. Behöver inte betyda att det faktiskt var så, men det gjorde att jag kände att reglerna inte hade så stor betydelse.

Rangertheman

Myrmidon
Knight_Schmidt;n329569 said:
Så... Vilka rollspel är lättast att spelleda för en nykomling?
Även om inte Svärdets sång är min kopp te så tror jag det är enkelt att spelleda. Systemet ger mycket hjälp.

Lupus Maximus

Tekniker
Knight_Schmidt;n329569 said:
Så... Vilka rollspel är lättast att spelleda för en nykomling?
Star Wars D6 släpptes hyfsat nyligen i 30-årsjubileumsåtgåva. Känd setting, och snabba enkla regler.

luddwig

Lawful evil
Till en nykomling skulle jag rekommendera något med stabila och inte särskilt omfattande regler i kombination med en spelvärld som är lätt att greppa. En tanke är att ta Parallell Worlds (ett regelsystem som finns att ladda hem gratis på SagaGames hemsida) och spelleda i westernmiljö. Då slipper spelledaren hålla reda på en massa regler, och världen behöver väldigt lite presentation men blir ändå stämningsfull.