Är jag ensam om att se trådtiteln och tänka saker som "Tja, städar ur sin dungeon ibland och..."?
Nåväl, ett bra monster för mig är ett mysterium för spelarna. Det spelar ingen roll om det är en ork som reskinnats eller en helt ny uppsättnings nuffror, spelarna ska inte veta vad i helvete det är för något de möter. Allt som oftast går encounters till som så att spelledaren berättar vad rollpersonerna ser och sedan så, som ett exempel, "och där står det tre ogres". Direkt vet spelarna att ogres är si och så, de är bra på en sak och dåliga på annat. Känslan av "Oj helvete vad är det här" finns inte, det blir ytterligare ett monster på shopplinglistan.
Istället vill jag gärna ha en känsla av det okända, en osäkerhet. Det gillar jag i DCC RPG, där det uttryckligen står att monstret som terroriserar byn i utkanten av skogen inte är en ogre, det är Ogren eller rentav Demonen för byborna, och antagligen även för rollpersonerna.
Nu skiljer jag då på monster och på humanoida raser vars enda uppgift i settingen är att vara pil- och yxmat.
Storuggla, som gnomerna