terje
xenomorf mystiker
Här är några avsnitt av den eminenta youtube-kanalen Questing Beast som kan ge svar på dina frågor.
Dungeons ger spelledaren möjlighet att ställa spelarna inför farliga situationer med praktiska problem, meningsfulla val och möjliga belöningar.Ofta beskrivs OSR som att det med fördel utspelas i en grotta eller annat liknande begränsat utrymme. Vad är det för mekanismer som gör detta? För att det är lätt att gömma guld (=xp) på sådana ställen? Eller är det av gammal hävd? Eller är det inte så?
För att dungeons är amazing.
Dungeons ger spelledaren möjlighet att ställa spelarna inför farliga situationer med praktiska problem, meningsfulla val och möjliga belöningar.
Detta kanske verkar uppenbart, men det var inte det för mig för några månader sedan.Förutom grottkräl är även hexkräl, alltså utforskning av ett landområde med en karta uppdelad i hexagoner, vanligt inom OSR. Rätt gjort, med bra slumptabeller för möten och spännande platser att utforska, är hexkräl väldigt roligt.
Har man sett! Bra rekommendation!Jag vill minnas att det var precis det jag gjorde i @Nion tidigare tråd.
Jag skulle säga att det är för att begränsa världen kring rollpersonerna - just för att dom ska kunna undersöka varenda stenplatta om dom vill. Så dungeon = avgränsad scen som låter sig kontrolleras i detalj om man vill. Måste, som någon nämnt, inte vara en grotta utan bara något som sätter ett yttre ramverk för äventyrandet.Ofta beskrivs OSR som att det med fördel utspelas i en grotta eller annat liknande begränsat utrymme. Vad är det för mekanismer som gör detta? För att det är lätt att gömma guld (=xp) på sådana ställen? Eller är det av gammal hävd? Eller är det inte så?
Det känns som att det svaret är som ”Människor gillar glass för att det har många kalorier”. Alltså, sure, det är inte fel. Men det är ett otillräckligt svar. En dungeon är så mycket mer än så.Jag skulle säga att det är för att begränsa världen kring rollpersonerna - just för att dom ska kunna undersöka varenda stenplatta om dom vill. Så dungeon = avgränsad scen som låter sig kontrolleras i detalj om man vill. Måste, som någon nämnt, inte vara en grotta utan bara något som sätter ett yttre ramverk för äventyrandet.
Nej.Är det kanske inte så att det där med en dunge som äventyrsplats helt enkelt har med tradition att göra då osr betyder old school revival eller rennesance (spelling) och det var så man spelade gamla DnD , man utforskade dungar ... Det är helt enkelt så man skall spela old school DnD för att det ska vara TRUE
Ok ,det var endast en fundering att det kanske var in line med tradition att spela på det sättet men då jag inte har någon större insikt inom Osr så tar jag dig på ordenNej.
Trots Gods kategoriska och bestämda "nej" tror jag att det ligger något i det. Att det inte finns något som helst traditionellt eller nostalgiskt värde hos grottan som överförts till OSR-spelen ter sig för mig fullständigt osannolikt. Jag tror snarare att det är så att OSR-narrativet ofta är att det inte på något sätt rör sig om nostalgi utan om renässans. Vilket också är lite sant. Men som jag påpekat fler gånger än som borde vara nödvändigt så bygger all mänsklig kultur på tidigare verk av olika slag. Om man sedan kallar det nostalgi eller inte tycks mest handla om personlig preferens.Ok ,det var endast en fundering att det kanske var in line med tradition att spela på det sättet men då jag inte har någon större insikt inom Osr så tar jag dig på orden
Det var i dessa banor mina egna tankegångar gickTrots Gods kategoriska och bestämda "nej" tror jag att det ligger något i det. Att det inte finns något som helst traditionellt eller nostalgiskt värde hos grottan som överförts till OSR-spelen ter sig för mig fullständigt osannolikt. Jag tror snarare att det är så att OSR-narrativet ofta är att det inte på något sätt rör sig om nostalgi utan om renässans. Vilket också är lite sant. Men som jag påpekat fler gånger än som borde vara nödvändigt så bygger all mänsklig kultur på tidigare verk av olika slag. Om man sedan kallar det nostalgi eller inte tycks mest handla om personlig preferens.
Underjorden i folklore är urgammal och djupt etsad i vår föreställning om hur rollspel spelas. Dungeons & Dragons
Är det kanske inte så att det där med en dunge som äventyrsplats helt enkelt har med tradition att göra då osr betyder old school revival eller rennesance (spelling) och det var så man spelade gamla DnD , man utforskade dungar ... Det är helt enkelt så man skall spela old school DnD för att det ska vara TRUE
Alltså, det är ju ingen tvekan om att gamla D&D ofta spelades i grottsystem.Nej.
Om man börjar från början, kan man konstatera att världens första första bordsrollspelskampanj, Dave Arnesons Blackmoor, började som ett krigsspel av en typ som redan var etablerad i spelkretsar i USA, till vilken Arneson efter ett tag ta till en dungeon. Kampanjen växlade mellan krig och utforskning. I tidiga versioner av DnD vände man på det där: rollfigurer på nivå 1-3 utforskar dungar, från level 4 och uppåt vildmarker, och ytterligare en bit upp i nivåerna får man domäner och börjar spela makthavare - som bla kan föra krig (dock utan att sluta utforska). Dungen var alltså med från början, men den var aldrig allt. Sen har nog mången DnD-kampanj aldrig lämnat dungen.Alltså, det är ju ingen tvekan om att gamla D&D ofta spelades i grottsystem.
Men det är inte BARA grottor som är OSR. Det måste inte vara grottor för att vara OSR. Grottor (speciellt i bokstavlig mening) är inget nödvändigt villkor för OSR. OSR som begrepp är mer flexibelt, tillåtande och generöst än att låta sig beskrivas som "så man skall spela [...] för att det ska vara TRUE".
När jag läser OSR-äventyr så finns det ofta grottor, och höjdpunkten/slutet av äventyret finns ofta i en grotta. Men att äventyret börjar/slutar vid grottöppningen, så är det ju sällan.
Riktiga old school-spelare bygger en verklig dungeon och lämnar den aldrig, sådeså!Sen har nog mången DnD-kampanj aldrig lämnat dungen.
Jag vill bli begravd i min!Riktiga old school-spelare bygger en verklig dungeon och lämnar den aldrig, sådeså!
Så är det säkert!Dungen var alltså med från början, men den var aldrig allt. Sen har nog mången DnD-kampanj aldrig lämnat dungen.