God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,681
Men då tar du bort det asymmetriska mellan disciplinerna och därför klanerna och politiken är skadad. Att lägga till social skada till Vampire är trams, det behövs inte. Att skada någon socialt i Vampire är redan fruktansvärt effektivt och farligt. Och vissa strids discipliner är till just för att man inte ska öka risken för sig själv medan andra är till för att eskalera skadan så snabbt så att den andra sidan inte kan hänga med.RasmusL;n112284 said:Nä, det går så bra ändå Ett sten-sax-påse-system med taggar på discipliner och liknande skulle IMLTHO vara lättare att balansera upp än det nuvarande (helhetslösning istället för en massa små separata subsystem för olika typer av utmaningar). Social skada kan vara lika jobbigt att hantera som fysisk skada (även om yttringen i diegesen är olika). Mer direkta fysiska discipliner som ex protean och potence kan ges större genomslag i steg 2 och 3 i en konflikt (efter eskaleringen) än mental påverkan (dominate, ex) och blir därför en spärr mot att eskalera en konflikt och istället ge sig. Mycket inspiration från DitV där just den ökade faran för en själv och motparten gör att det i varje bra konflikt är kvalfyllt att välja mellan att ge sig och att eskalera.
Så: jag tror att det är förhållandevis enkelt att se till att alla discipliner är balanserade och har en intressant och spännande roll i konflikter.
Man kan bygga ett annat system som inte skapar samma politiska situation men då har man fundamentalt ändrat vilket spel man spelar. Vilket är ok om det är vad alla vill göra. Men det som föreslås här skulle jag hävda förintar det politiska spelet.