Nekromanti Vad gör man???

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Jag håller sakta men säkert på att bli galen på vissa spelare i vår spelgrupp. När karaktärer skapas blir det oftast inte så omväxlande, med tanke på att dem flesta i vår grupp har flera års spelvana. Två i vår grupp skapar alltid karaktärer med de största svärden, starkaste rustningarna och dem mest megaofantliga musklerna. Möter dessa två spelare motstånd så är SL en "jävla fuskare" som borde hjälpa sina spelare och inte döda dem. Saken är att dessa två spelare kan ge sig på kungariken om det faller dem in. Dör karaktärerna så dyker dem ofta upp någon annan gång för dem är "egentligen inte döda, du fuskade ju"!

Och de få gånger som man slår dödslag (EON) öppet och dem dör, så surar spelarna i sisådär 2 veckor.

Det jag vill veta är, hur bärde/bär sig SL:ar i min situation sig av för att avvänja sina spelare??

/Dirk, den borttappade mannen med tärningarna!
(OBS: första inlägget för mig, vet inte om jag har gjort fel eller rätt med knapptryckningarna! =))
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Byt spelare

Det jag vill veta är, hur bärde/bär sig SL:ar i min situation sig av för att avvänja sina spelare??

Det gör jag inte. Jag skaffar nya istället :)

Om det är ont om spelare i din omgivning, testa att inviga litet nybörjare.

Om detta misslyckas; skrota de dåliga spelarna i.a.f. och spela med en mindre grupp som bara innehåller de bra spelarna från din nuvarande grupp. Det är imho bättre med en liten, bra grupp än en stor & dålig.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Har ni roligt?

Den här tråden liknar ganska mycket den underliggande tråden, om en stackars SL som blir trött på sina spelare av ungefär samma anledning.

Det enklaste svaret är naturligtvis att sluta spela med dessa tråkiga spelare, men vi vet alla att det sällan är så enkelt. T ex kanske de två tråkiga spelarna är roliga när de gör annat än att spela rollspel, och man kanske vill kunna umgås med dem ändå, eller inte såra dem och så vidare.

Jag undrar om inte den bästa lösningen är att ta ett djupt andetag och fråga sig själv om man har roligt. Uppenbarligen verkar du ju inte ha roligt när spelarna beter sig sådär. Då kan man sedan gå vidare och fråga spelarna vad de egentligen vill ha ut av sitt spelande. Om de tycker det är viktigt och roligt att ha stora svärd och spöa folk utan fara för sig själva kan man ju alltid en gång ge dem ett äventyr när de får allt de önskar sig. Horder av skurkar som de dödar som flugor utan en skråma, tar deras pengar, köper sig en armé, tar över kungariket, tar över nästa kungarike, tar över universum, tar över parallella universum etc. Dränk dem i magiska prylar, rikedomar, stora svärd och maffiga mithrilkevlardrakskinnsrustningar. Om de mot förmodan skulle dö stiger någon Gud ner och återuppväcker dem. Se hur länge du kan fortsätta innan de börjar tycka det är tråkigt.

När de börjar tycka det är tråkigt (för det gör de till slut) så kan du ju lite försiktigt fråga dem varför de tycker det är tråkigt, de får ju allt vad de vill ha? Om de då svarar att det liksom inte känns så fräckt när de får göra allt vad de vill utan något motstånd, så kan du ju fullt sanningsenligt säga att när du försökte ge dem lite motstånd och spänning så var inte det bra heller.

I det läget kan man nog ganska lätt förklara att det helt enkelt blir mer spännande (och därför roligare) om ens virteulla persona (eller gubbe, eller rollperson, eller vad man nu vill kalla det) faktiskt _riskerar_ något - när man ser Star Wars så vet man förstås att Luke och de andra ska vinna på slutet, men Luke kan minsann inte bara gå in och lägga krokben för Kejsaren och så är det klart - han måste käka lite elektricitet först. Risk skapar spänning, vilket dina spelare då kanske inser.

Sedan återstår förstås alternativet att uppfostra spelarna genom att ställa dem inför problem som inte kan lösas med våld, eller visa dem att deras handlingar har konsekvenser. Fast dina spelare verkar ju tycka just det är tråkigt, så jag rekommenderar nog “Guld & Gröna Skogar”-modellen i det här fallet.

mvh
Örnie
 

Shepel_UBBT

Veteran
Joined
4 Oct 2000
Messages
11
Location
Falun
Det finns en regel du kan ta upp. Rp:na är hjältar. men dom ska också möta motstånd som "kan" stå emot dem. Och om nu dom skulle vara skurkar måste dom möta motståndare som kan klå dem... tex hjältat:) Den här kanske inte finns i "just det rollspel ni kör" men den finns.
Om dom nu klagar på motståndet, ta upp den regeln.
Annars kan du alltid låta dom möta varandra:)

mvh En som vet hur set känns och är:)

En väldigt trött galning!
 

Shepel_UBBT

Veteran
Joined
4 Oct 2000
Messages
11
Location
Falun
Re: Byt spelare

Jag håller med. Det finns alltid några få seriösa och bra spelare i gruppen.

En väldigt trött galning!
 

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,834
ge inte upp!

Hota spelarna till livet och förklara för dom vilka as de här och vilka privilegier du har som SL. Om de ändå inte skärper sig så ser du till att ditt hot blir verklighet. Om spelarna nu skulle återvända från graven och säga: "Vi är egentligen inte döda, du fuskade!" då kan du kanske ge upp.

Ha en dag / Dac
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
När dom håller på och dödar alla, och säger att du fuskar;
sig till dom innan att om dom inte skärper sig så vrider du nacken av deras rollpersoner.
Och om rollpersonerna bara uppstår från graven, så finns det bara en sak att göra;
förstör rollformulären, bränn dem, grilla dem, riv sönder dem, kasta bort dem, sudda ut dem, ät upp dem eller gör vad f*n som hellst, bara inte spelarna får tag på sina rollpersoner!

Oskyldigt anklagad...
/Tusse-san
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
orimligt höga krav

Du låter som en mycket vuxen person! =)

Själv har jag orimligt höga krav på vad en rollspelsomgång ska ge, och skulle aldrig orka sitta och uppfostra spelare som inte är på min nivå. Om jag inte var helt övertygad om att det bara fattas lite motivation förstås.
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
Jag tycker att du ska säga åt dina spelare att om dom håller på och dödar allt och alla så kommer dom dö!
Om dom inte lyssnar så får du helt enkelt DÖDA dom...
Sen om dom är sura så är det en sak. Jag vet hur det kan bli om man är i samma "kläder" som du. Berätta för dina cp skadade spelare: tänk om det var i verkerligheten...då skulle polisen skuta dom eller fängsla dom med kåta bögar.
Jag tycker att dom borde skämmas som tror att dom är coola när dom tar någons liv. Eller så kan dom läsa i bibeln där står det i nåt av budorden: DU SKALL ICKE DRÄPA. det kanske är fel om man inte får dräpa i ett rollspel, men man behöver inte göra det hela tiden.

Jag ber om ursäkt för alla FULA ord...

/Med ögon som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Re: orimligt höga krav

Tror att jag anade ironi i "du låter som en mycket vuxen person". Vuxen...hmmm..det går att grubbla i oänderligheter men min jordsliga ålder uppgår till 18 år ganska så snart, det är då man är myndig. Det menas med rätt så vuxen enligt samhällets standard. Jag får då gifta mig, försvara mitt land och röka hur mycket jag vill. Om det var ironi kan du få skriva exakt vad som skulle göra mig så icke-vuxen, om det inte var det så ber jag vördnandsfullt om ursäkt för mitt uttalande.

Dirk...fortfarande mannen med tärningarna...
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Re: Byt spelare, inte lätt.

Ja du, byta spelare skulle nog skapa en stor förvirring i vår grupp. Dessa spelare har jag spelat med i ca:6-8 år och dem andra i gruppen skulle nog inte uppskatta att dessa böts ut. Inte jag heller eftersom dem är något av mina favorit människor i detta liv. Säkert i efterlivet också. (Inte menande på något kristet, budhistiskt eller hinduistiskt sätt) Dessa människor har jag känt i 67,3% av mitt liv och tänker inte byta ut dem. Nybörjare är jag alldeles för "obekväm" med, med detta så menar jag att jag inte orkar påbörja att uppfostra en ny vargkull för att en blev för mordlysten. Bristen på nybörjare finns inte, det svärmar praktiskt taget runt oss. Men inga passar nästan vår profil. För "lets face it", man spelar oftast med personer man kommer överens med på den sociala nivån. Faktorer som musikstil, attityd och sunt förnuft bör vara rätt så lika för att komma överens när man inte spelar. Jag skulle nog inte kunna tänka mig att bara ha en person man endast spelar med, men inte talar eller träffar i annat fall.
Bara lite av mina tankar. Men tack för eventuell hjälp endå!

Dirk...tacksam för många svar!
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Re: Byt spelare

Samma situation...få lösningar...det är så att man bara vill döö....tack för att höra från en med samma problems!

Dirk.
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Ännu ett vist argument...

Sanning...man vill ju inte sumpa sina polare...
 

Dirk

Veteran
Joined
5 Oct 2000
Messages
8
Re: Har ni roligt?

Mycket bra råd, det var det bästa jag fick. *bugar vördnandsfullt* Jag ska prova det sistnämnda, "Guld &gröna skogar" teorin.

Någonting säger mig att du varit i samma situation?

Dirk...tappade just sina tärningar...*hittade dem*
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Ifall du inte lyckas avvänja dem så finns det bara en sak att göra. Inse att ni spelar helt olika sorters spel, sluta spela med dem och hoppas att de växer upp någon gång så att du kanske kans spela med dem då.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Har ni roligt?

Låt dom testa att vara spelledare. Vi har 6 spelare i våran spelgrupp ingen beter sig som en liten jobbig kobolt längre för alla vet hur det är att vara spelledare. Och så har vi en bra regel säger spelledaren att det är så då är det så annars kan du dra åt helvete:)

Walk softly and carry a big stick.
 
Top