Nekromanti Vad gör spelarna för kul egentligen?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Strid. Välja vilken motståndare man ska ge sig på, välja lämpligt vapen/power, välja manövrer.
  • Räkna ut något matematiskt; har ofta med systemet att göra.
  • Lyssna på miljöbeskrivning.
  • Be om mer detaljer i beskrivningen; t.ex. "undersöka" en brottsplats. "Men vad finns i skrinet?"
  • Småprat med SLP:er. Diskutera golf eller film eller annat icke-essentiellt med intressanta spelledarpersoner.
  • Beskriva något om sin rollperson. Hur hemmet ser ut, hur man klär sig.
  • Försöka lösa ett pussel eller chiffer.
  • Försöka övertala SLP:er om något. Jfr. hovintriger i vampire eller fantasyspel. Egentligen: Prata med SL, och hoppas att ens argument faller henom i smaken så att hen bestämmer att SLP'n blir övertygad.
  • Diskutera med andra spelare om vilken av flera alternativ som ska väljas, ensamt eller gemensamt. Vem man ska lita på, vart man ska gå.
  • Diskutera med andra spelare vad som är den mest troliga lösningen på ett problem; t.ex. vem som utfört ett mord.
  • Planera tillsammans med andra spelare hur gruppen ska angripa ett öppet problem; t.ex. hur man tar sig in i en militärbas (där ingen enda lösning är uppenbar).
  • Förhöra en eller flera SLP:er. En form av övertalning, men kan glida över i mer tortyrliknande metoder; att hitta på och testa olika mer eller mindre sadistiska saker att utsätta offret för.
  • Sitta och vänta medan SL och en/flera annan spelare pysslar med hemligheter i ett angränsande rum.

Recca

Femme Fatale
För mig är valmöjligheten viktig. Jag ska kunna använda omgivningen. Det blir lätt begränsat i vissa rollspel där man är bunden helt till det som står på ens rollformulär.

Jag vill kunna använda min omgivning och röra mig i skugglandet mellan den fria fantasin och mina färdigheter, inte begränsas av färdigheterna. Samma sak gäller strid, som jag kan uppskatta om den görs rätt. Jag vill att striden ska kunna påverkas av sättet jag beskriver den på, inte bara av min RP's färdighetsvärde.

Edit: Förlåt krank! Jag läste bara rubriken. >.<

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Förhöra slp's (kan ses som en variant på att övertyga dem, men jag skulle säga att det är en egen kategori).

Vänta på att spelledaren och en spelare ska bli klara med något som sker någon annanstans.

krank

Recca said:
För mig är valmöjligheten viktig. Jag ska kunna använda omgivningen. Det blir lätt begränsat i vissa rollspel där man är bunden helt till det som står på ens rollformulär.
Tycker du att detta passar in i någon av mina punkter, eller vill du att det ska vara en egen? Hur skulle du isåfall formulera den punkten?

krank

Tony.M.Meijer said:
Förhöra slp's (kan ses som en variant på att övertyga dem, men jag skulle säga att det är en egen kategori).
Den gillar jag. Brukar också kunna urarta i rediga tortyrscener där spelare hittar på allt jobbigare saker för att "bryta" SLP:n, och det är ju också en sak som kan ta tid: Hitta på nya sadistiska saker att utsätta sina fångar för...

Tony.M.Meijer said:
Vänta på att spelledaren och en spelare ska bli klara med något som sker någon annanstans.
Ja, definitivt. Inte så inspirerande, men bör finnas på listan ändå...

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Några förslag...

* Fly
* Fysiska utmaningar (Klättra över hinder, smyga förbi folk, ro utför en fors etc.)
* Jakter (Biljakter etc.)
* Berätta för andra hur de ska tänka / bete sig (Ganska vanligt bland mina spelare...)
* Utfodra/Utrusta sig
* Läka sig / hantera psykiska trauman
* Bygga relationer inom / utom gruppen
* Ingripa mot orättvisor / problem
* Undsätta folk
* Säkra resurser man vet eller tror sig behöva (artefakter, information, besvärjelser, föremål, allierade, kartor, olika poäng (i.e. hjältepoäng)
* Gnälla, bråka, intrigera för att förbättra/behålla sin sociala position i gruppen.
* Elda upp saker.
* Levla, träna, "höja sig" eller förbättra andra "metavärden".
* Duellera (kanske betraktas som strid)

Många av de nämnda grejorna kan ingå i t.ex. följande paraplysysselsättningar:
* Bli överfallen
* Bli lurad
* Bli utnyttjad
* Bli utmanad
* Interagera med andra personer

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Tony.M.Meijer said:
I min erfarenhet är det nåt som oftare händer spelarna än rollpersonerna...

:gremlaugh:

//EvilSpook

krank

EvilSpook said:
I min erfarenhet är det nåt som oftare händer spelarna än rollpersonerna...
Därav trådtiteln och frågan: Vad gör spelarna för något egentligen?

Vad rollpersonerna gör är inte lika intressant; inte i den här tråden.

EDIT: Alltså, jag är intresserad av vad, konkret, det är som upptar spelarnas tid kring spelbordet.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Ja jädrar.

Blev osäker och kollade dina exempel och då det första var "Strid" utgick jag från att det var vad rollpersonerna skulle syssla med.

Vilken tur att mina förslag fungerar bättre för spelarna än rollpersonerna... :gremlaugh:

//EvilSpook

krank

EvilSpook said:
Ja jädrar.

Blev osäker och kollade dina exempel och då det första var "Strid" utgick jag från att det var vad rollpersonerna skulle syssla med.

Vilken tur att mina förslag fungerar bättre för spelarna än rollpersonerna... :gremlaugh:

//EvilSpook
Om du vill får du gärna formulera om de av dina punkter du tycker fungerar med spelarna; "hantera psykiska trauman" vet jag inte riktigt om jag förstår hur det skulle gå till från spelarnas sida, till exempel.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Om du vill får du gärna formulera om de av dina punkter du tycker fungerar med spelarna; "hantera psykiska trauman" vet jag inte riktigt om jag förstår hur det skulle gå till från spelarnas sida, till exempel.
Är inte helt säker på vad jag behöver formulera om... Men tanken med trauman var att man kanske gör nåt av följande:

:t6r-1: Söker upp sin gamla mentor och pratar av sig
:t6r-2: Biktar sig / söker stöd i religionen
:t6r-3: Super till ordentligt med sina vapenbröder
:t6r-4: Nyttjar droger för att döva smärtan
:t6r-5: Ändrar sin livsstil

För spelarna innebär det väli princip att man berättar att man gör det och kanske kryddar med lite gestaltning om man gillar det.

//EvilSpook

krank

EvilSpook said:
För spelarna innebär det väli princip att man berättar att man gör det och kanske kryddar med lite gestaltning om man gillar det.
Tycker du att det där får plats i min lista, eller ska jag lägga till nya punkter?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Tycker du att det där får plats i min lista, eller ska jag lägga till nya punkter?
Nej det kanske ska gå in under en allmän punkt - "Gestaltning"?

//EvilSpook

Rickard

Urverk speldesign
× Lyssna aktivt, gärna med en mekanik som får en att delta i händelser där ens egen rollperson inte finns med.
× Bidra till spelvärlden, genom att exempelvis skapa spelledarpersoner som den interagerar med eller hittar på platser där rollpersonerna har kontakter.
× Beskriva sina handlingar, gärna i formen av bananbeskrivningar.
× Skapa plotter och intriger.
× Hitta på drivkrafter åt sina rollpersoner och eftersträva dem.
× Rita kartor.
× Rita rollpersoner eller spelledarpersoner.
× Beskriva omgivning, monster eller vad som exempelvis står på en affisch.
× Hitta på relationer till andra, vare sig det är rollpersoner eller spelledarpersoner.
× Skapa en temat för äventyrsgruppen tillsammans med de andra spelarna.
× Skapa en rollperson med kul bakgrund.
× Optimera sin rollspel för ett specifikt syfte.
× Spinna vidare på andras påhitt och beskrivningar, vare sig det är andra spelares eller spelledarens.
× Skapa element i världen som spelledaren kan använda sig av för att skapa (improviserade) äventyr.
× Hurra eller berömma andra deltagare när de gör bra ifrån sig.
× Skapa scener, gärna med någon (o)uttalad konflikt.

/Han som tog upp saker som hände på NärCon förrförra helgen, ibland med folk som aldrig spelat rollspel tidigare

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Saker som spelarna, oavsett klipp i berättelsen, faktiskt spenderar sin tid med.
Gör ett nytt försök

* Lever sig in i sin rollperson
* Lever sig in i berättelsen
* Driver/Skapar sin rollpersons handlingar
* Gestaltar sin rollsperson
* Interagerar med de andra rollpersonerna (inkl SLP)
* Interagerar med de andra spelarna (inkl ev. SL).
* Utmanar de andra spelarna (inkl ev. SL).
* Ger feedback till de andra spelarna (inkl ev. SL).
* Initierar/flaggar situationer/scener som är viktig för sin rollperson.
* För anteckningar om sin rollperson och/eller spelvärlden
* Hanterar (samlar, lagrar, förbrukar) resurser viktiga för rollspersonen
* Gör taktiska (speltekniska) val - som t.ex. deltar i strid/använder färdigheter.
* Gör moraliska överväganden
* Tränar sociala förmågor(och andra kunskaper)
* Tänar sin förmåga att göra bedömningar, planera och ta konsekvenser.
* Leva ut aggressioner/idéer/fantasier

//EvilSpook

PAX

Jordisk Äventyrare
Påverkar regelsystemet i samförstånd med spelledaren.
Skapar nya regler.
Förkastar regler.
Omformar befintliga regler.

Tecknar karaktärer.

krank

Han said:
× Skapa plotter och intriger.
Hur gör spelaren det? Exempel?

Han said:
× Spinna vidare på andras påhitt och beskrivningar, vare sig det är andra spelares eller spelledarens.
Antar att du med "spinna vidare" menar saker av typen "Ja, och sen..." där man bejakar och sedan fortsätter tråden någon annan startat? Det är en berättande punkt?

Han said:
× Hurra eller berömma andra deltagare när de gör bra ifrån sig.
Asbra!

Han said:
× Skapa scener, gärna med någon (o)uttalad konflikt.
Tänker du kompletta scener nu, eller att sätta en scens start, deltagare, utgångspunkt? Jag gissar det, men vill vara säker.

krank

EvilSpook said:
Är det här något som tar tid kring spelbordet? Som spelarna gör aktivt? Vad är det de gör, rent konkret, isåfall? Sitter de tysta och liksom fantiserar sig bort?

EvilSpook said:
Hur menar du, "gestaltar"? beskriver vad rollpersonen gör? Går inte det in i väldigt många av de andra?

EvilSpook said:
Exempel?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
EvilSpook said:
Är det här något som tar tid kring spelbordet? Som spelarna gör aktivt? Vad är det de gör, rent konkret, isåfall? Sitter de tysta och liksom fantiserar sig bort?
Både verbalt och internt skulle jag säga. Exempel är när något händer i spelet som får spelaren att känna sig förorättad, lycklig eller liknande. Vissa spelare artikulerar det ofta (Meta) genom att kommentera det med fraser som. -" Fasen , nu ska de få!!!"

krank said:
EvilSpook said:
Hur menar du, "gestaltar"? beskriver vad rollpersonen gör? Går inte det in i väldigt många av de andra?
Genom att tala "in character", gestikulera, gå runt på samma sätt som sin rollperson gör. Skådespel helt enkelt.

krank said:
EvilSpook said:
Exempel?
Försätta dem i svåra val (t.ex. genom sin egen karaktärs agenda/personlighet), ställa besvärliga frågor till dem om rollpersoners/SLPs personlighet, motiv eller historia, be dem förtydliga oklarheter, påpeka inkonsekvenser (eller att de inte spelar sin karaktär som den beskrivits). Att be dem bidra mer i spelet. Såna saker....

//EvilSpook

Recca

Femme Fatale
krank said:
Recca said:
Tycker du att detta passar in i någon av mina punkter, eller vill du att det ska vara en egen? Hur skulle du isåfall formulera den punkten?
Vet inte. Inte riktigt. Det behöver nog vara en separat punkt...