Nekromanti Vad gör Vitulv på makarforumet?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har något på gång, och måste ställa några frågor till de bättre vetande.

1. Var låg Gomorra?

2. Vad kostar det att trycka ett rollspel på 100 sidor i pocketformat i låt oss säga 100-300 exemplar? (print-on-demand är inte aktuellt) Omslag i fyrfärg, övriga illustrationer i svartvitt?

3. Tror ni att det finns något förlag som skulle kunna tänka sig att trycka och ge ut ett Sword & Sorcery-rollspel i pocketformat?

4. Vad tror ni om att använda en utökad version av Vintervakas regelgrund? (obs .pdf)

5. Vad skulle ni vilja se i ett Sword & Sorcery-rollspel som utspelar sig i syndens stad och dess omgivningar?

6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?

7. Om någon erbjöd er att få skriva ett kort äventyr (låt oss säga på max tio sidor) med samma dramaturgi och uppbyggnad som en Fafhrd & Gray Mouser-novell, hur mycket skulle ni då kräva i lön? Låt oss rent hypotetiskt säga att äventyret skulle ingå i en pocketbok full med korta en-, till tvåkvällarsäventyr.

- Vulf

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Svar på fråga 1

Städerna S[o]dom och Gomorra var enligt första Mosebok belägna nära Döda havet.

Vitulv

Re: Svar på fråga 1

Fantastiskt! Så trots att jag inte eftersträvar någon historisk eller biblisk korrekthet så är associationen Gomorra - orientalisk/arabisk ökenmiljö inte helt omöjlig?

- Vulf

Krille

Super Moderator
Får svar på frågorna 2, 3, 6 och 7

"2. Vad kostar det att trycka ett rollspel på 100 sidor i pocketformat i låt oss säga 100-300 exemplar? (print-on-demand är inte aktuellt) Omslag i fyrfärg, övriga illustrationer i svartvitt?"

Med upplaga på 100-300 ex så är print-on-demand det klart mest prisvärda. Räkna med ca 50 öre per A4-sida, så pocket borde kunna komma ner på halva det.

Offsettryck i de upplagorna är dyrare. Säger du 300 ex så skulle jag gissa på 60 öre per A4-sida, och säger du 100 ex så skulle jag gissa på 100 till 200 öre per A4-sida.

Orsaken är att offset har en klase startavgifter som digitaltryck inte har.

"3. Tror ni att det finns något förlag som skulle kunna tänka sig att trycka och ge ut ett Sword & Sorcery-rollspel i pocketformat?"

Nej.

"6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?"

Ca 100 kronor.

"7. Om någon erbjöd er att få skriva ett kort äventyr (låt oss säga på max tio sidor) med samma dramaturgi och uppbyggnad som en Fafhrd & Gray Mouser-novell, hur mycket skulle ni då kräva i lön? Låt oss rent hypotetiskt säga att äventyret skulle ingå i en pocketbok full med korta en-, till tvåkvällarsäventyr."

Fem till tio öre per tecken om "någon" är ett förlag. Ingenting alls om det är en indieskapare som inte tar betalt, men under förutsättning att lusten faller på.

Vitulv

Re: Får svar på frågorna 2, 3, 6 och 7

"
Med upplaga på 100-300 ex så är print-on-demand det klart mest prisvärda. Räkna med ca 50 öre per A4-sida, så pocket borde kunna komma ner på halva det."

Okejrå, vad finns det för nackdelar med print-on-demand som jag bör ta i beaktande? Är kvaliteten märkbart sämre?

"Nej."

Nej, det tror inte jag heller. Vet inte varför jag frågade faktiskt.

"Ca 100 kronor."

Så eftersom jag inte är ute efter mer än att på sin höjd tjäna tillbaka insatsen (om ens det egentligen, se det som en hobbygrej), så har jag vid print-on-demand med en upplaga på 150 exemplar ca 40 kronor * 150 = 6000 kronor att betala formgivare och illustratörer med. Det borde kanske räcka till ett snyggt omslag i fyrfärg och några trevliga svartvita illustrationer om jag anlitar en ung tecknare.

Tack för svaren kompis!

- Vulf

Nightowl

Champion
7: Jag skulle kräva två ex av boken äventyret skulle ingå i, plus ett ex av grundboken (att ge till mina polare medan de speltestar äventyret).

Erik, hör av dig

Hunk

Hero
Coolt!

Kan bara svara på en av dina frågor, men måste i alla fall säga att detta verkar jävligt coolt! Jag skulle förvisso förmodligen strunta i reglerna och använda det som stämnings- och bakgrundsmaterial samt snegla på 10-sidorsäventyret du verkar vilja ha med. Det här verkar i alla fall vara helt i min smak!

6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?
Kostade det 100 spänn skulle jag köpa det osett. Kostade det 150 kr skulle jag förmodligen också köpa det osett (lite beroende på min privatekonomi vid det tillfället). Om det däremot skulle kosta uppåt 200 kr skulle jag nog känna mig tvungen att bläddra igenom det först och det kanske skulle ta någon extra månad för mig att bestämma mig.

Krille

Super Moderator
Re: Får svar på frågorna 2, 3, 6 och 7

"Okejrå, vad finns det för nackdelar med print-on-demand som jag bör ta i beaktande? Är kvaliteten märkbart sämre?"

Det luktar inte trycksvärta om print-on-demand, och man kan känna att bokstäverna är upphöjda en aning, ungefär som på en laserskrivare. Man får inte jättehög upplösning på rasterbilder (dvs gråskalor) så jag rekommenderar svartvita bilder där den lägre upplösningen inte märks så mycket. Print-on-demand är egentligen en stor fethäftig laserskrivare i omkring 600 dpi (dots per inch) och med hög fart, plus lagom efterbehandling. Offset arbetar normalt i 2400 eller 4800 dpi.

Gör man en print-on-demand rätt så ska det inte vara någon märkbar skillnad annat än lukt och känsel. Gör man det fel så märks det.

"Vet inte varför jag frågade faktiskt."

Tja, du kan ju prova. Lyckas du så blir jag förvånad, men glad.

Storuggla

Champion
"6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?"

Tja. Det beror på. Var det ökenfantasy eller helt enkelt med en öken skulle jag nog köpa det, men det hänger på om det verkade någorlunda korrekt. Skulle jag se en bild eller en referens till en helrustning skulle jag kasta et tvärs över rummet. Men en hundrain-hundrafemtio spänn skulle man väl kunna hosta upp.

Storuggla, köp svenska äpplen

Big Marco

Läskig
Sanctuary

Liknar det klassiska "Tjuvstaden" (Robert Aspirin, Lynn Abbey, mfl)?

(Tjuvstaden var en riklig inspirationskälla på 80-talet, men jag lyckades inte förmedla känslan när vi spelade DoD, till mii förtret. Dock fick nostalinerven en boost nu med Thieves World Players Handbook som nyligen införskaffades - Den Vulgära Enhörningen, Tempus, Entumme, etc, "its all comming back to me now")

Mekanurg

Re: Svar på fråga 1

Gomorra förknippas nog mest med Mellanösterns bronsålder, så tänk mindre på araber och mer på Babylon och Assyrien. Mycket dekadens enligt klichéerna. Inga shejker till häst, utan storskäggiga män som kör stridsvagn.

Vitulv

"Var det ökenfantasy eller helt enkelt med en öken skulle jag nog köpa det"

Jodå, nog finns det en öken med. En öken, och en stad i öknen. Och tatuerade snubbar insvepta i svarta tyger som sticker läskiga, dolkar med vågigt blad i folk.

"men det hänger på om det verkade någorlunda korrekt."

Haha, inte en chans!

"Skulle jag se en bild eller en referens till en helrustning skulle jag kasta et tvärs över rummet."

Bah! På sin höjd en bronshjälm med horn och ett snygga benskenor i samma material. S&S-hjältar slåss med bar överkropp.

"köp svenska äpplen"

Inte i Gomorra i varje fall. Där kan man köpa opium istället.

- Vulf

Mekanurg

Inte i Gomorra i varje fall. Där kan man köpa opium istället.
Opiumvallmo växer i berg, som i turkiska Kurdistan eller i Afghanistan. Haschisch är väl rätt drog för den där ökenregionen.

Storuggla

Champion
"Bah! På sin höjd en bronshjälm med horn och ett snygga benskenor i samma material. S&S-hjältar slåss med bar överkropp."

Mja, mjo, jag är ju en smygbronsåldersnörd så jg är nog fel målgrupp eftersom jag skulle vara skittrist att kommentera ett S&S-spel i den tidsåldern, men det borde väl vara tufft. Gomorra har ju ett trevligt rykte som man kan spinna loss på och hur många vet egentligen något annat om antiken än "Pyramider, Julius Cesar, Romare, Greker och Xena Krigarprincessan"? Så det kan nog funka.

Men ska du inte skriva ett spel om skeppsmotorer istället?

Storuggla, tryckvalv!

Nightowl

Champion
Opiumvallmo växer i berg, som i turkiska Kurdistan eller i Afghanistan. Haschisch är väl rätt drog för den där ökenregionen.
Import? Man måste ju ändå frakta is från bergen så de dekadenta adelsdamerna kan svalka sig med en sorbet efter att ha piskat upp sina slavinnor?

Erik, in the spirit

PS: Förresten fanns det väl nomadstammar i öknen då som till och med nu, alldeles oavsett vem som bodde i städerna? Alla icke-dekadenta barbarer och barbarinnor måste ju komma någonstans ifrån! Då kan man lika gärna köra på beduiner, för dom vet ju spelarna hur dom ser ut.

Storuggla

Champion
Beduiner är tuffa!

Och kan man dessutom smita iväg till Babylon eller Thebes så är ju saken biff, då ska det spelas, i brist på Nightowlkampanjer om mobiltelefonhjältinnor :gremlaugh:

Storuggla, manchuriet for the win

Nightowl

Champion
Jag ger tråden fem stjärnor...

...och om jag inte får vara med och åtminstone speltesta kommer jag att ge ut ett spel som heter Sodom och försöka få ut det fortare än Vitulvs spel och ha bakgrundsreklamen 100% MER SODOMI! och helt ta över marknaden och...

Erik

Storuggla

Champion
Re: Jag ger tråden fem stjärnor...

"om jag inte får vara med och åtminstone speltesta kommer jag att ge ut ett spel som heter Sodom och försöka få ut det fortare än Vitulvs spel och ha bakgrundsreklamen 100% MER SODOMI! och helt ta över marknaden"

Skämt om ass-assiner undanbedes?

Storuggla, rumänsk bergsdivision