Nekromanti Vad gör Vitulv på makarforumet?

Hunk

Hero
Re: Mer inspiration

Trevlig artikel! Samma artikel finns dessutom anpassad till D20 i Journal of American Paranormal Research (om det passar bättre).

För övrigt är Vulf skyldig till att jag i princip inte har gjort något vettigt på jobbet idag över huvud taget och förmodligen kommer att tvingas jobba på söndag istället. Fy! Sådana här lysande idéer får man bara inte komma med!

Edit:
Bifogar också lite mytologilänkar, som kanske kan vara användbara:
Godchecker
Myths & Legends
Gods, Heroes and Myth

Hellzon

Långsamma Vargen
Vad har du rökt nu Vulf? Nåväl, fortsätt rök, det här är snabbt på väg upp på min önskelista. Kan man sen köra lite John Carter-inspirerade äventyr så är jag fast. :gremlaugh:

Svar då:

1) Bredvid Gonatta... AJ AJ SLUTA SLÅ MIG!!!

2-3) Vet inte, men El Krille visste ju.

4) Efter en skumning av Vintervaka (jag har alltså inte kollat om jag tycker det är lagom dödligt eller så): Mjo, det funkar nog. Du siktar på mycket stämningstext och inte fullt så mycket regler alltså? Gott så...

5) John Car..*DUNK*. Nämen det sammanfattar ganska väl hur jag ser de äventyr som jag skulle vilja spela. Hjältar i främmande städer (främmande planet i Carters fall... ok ok jag ska sluta tjata om honom!) som smyger runt och klonkar folk de inte tycker om i huvudet. :gremgrin:

6) Jag sträcker mig nog lika långt som övriga. 100-150 sidor. Mer om det hade fler sidor. (En krona sidan, hö hö.)

7) Jag skulle tacka nej, eftersom jag icke har skrivit äventyr förut och inte vill ta betalt för mina första stapplande steg. Möjligtvis skulle jag kunna göra det gratis förutsatt att förväntningarna på mig är lika med noll. :gremgrin:

Eksem

Champion
Re: Förslag på inspirationskälla

Jag filade faktiskt på ett fantasyspel i Mesopotamien i Gilgamesh-stil, men Necromancer Games produkt kom ut och dödade all min inspiration. Jag får väl läsa den nån gång, men jag är fortfarande lite bitter över det där.

Eksem

Champion
"5. Vad skulle ni vilja se i ett Sword & Sorcery-rollspel som utspelar sig i syndens stad och dess omgivningar?"

Det självklara: Amputerade tiggare, smutsiga luder, rökknark, vin i floder, korrupta matkhavare, onda magiker med storslagna planer, outforskad underjord och hemliga sällskap som är snäppet vidrigare än alla andra.
I rollspelet skulle jag alltså vilja se en beskrivning av staden med hyfsat detaljerad geografi, massvis med spännande spelledarpersoner och särskilda platser.
Spelsystemet kräver ett potion and scroll-system (jag hittade på den termen nu) för magi. Alltså, inte så mycket magi tillgängligt för rollpersoner, men en och annan magisk pryl borde vara med relativt ofta.
Äventyrsmässigt vill jag se snuskig kärlek över otillåtna (läs: ekonomiska) gränser, galna makthavare och storslagna planer som måste upptäckas och sedan nystas upp mot alla odds (läs: Fafhrd & Grey Mouser).

"4. Vad tror ni om att använda en utökad version av Vintervakas regelgrund? (obs .pdf)"

Kan funka, men inte mer. Finns roligare.

"6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?"

150 spänn är taket för vad jag skulle betala utan att tänka en extra gång.

"7. Om någon erbjöd er att få skriva ett kort äventyr (låt oss säga på max tio sidor) med samma dramaturgi och uppbyggnad som en Fafhrd & Gray Mouser-novell, hur mycket skulle ni då kräva i lön?"

En bärs!

Big Marco

Läskig
Re: Sanctuary

Ja, Sanctuary är utan tvekan en av de coolaste fantasy-settings som finns. Lite som ett kondenserat WFRP, fast bättre.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om inte åtminstone funderat på att involvera mig i det här ska du få en fet snyting av mig på fredag.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ballt!

Först och främst, det här kan bli riktigt ballt. För tillfället har mitt inspirationslager sinat så jag har svårt att se vad jag vill se, de andra i tråden har sagt så mycket bra.

"6. Hur mycket skulle ni vara beredda att betala för ett svenskt S&S-rollspel i pocketformat på 100 sidor där du spelar en klassisk äventyrare i stil med Conan, Fafhrd, Gray Mouser eller Elric som lever rövare i syndens näste?"

Som de andra, 100-150... Beroende på hur mycket det tilltalar mig och hur långt ifrån Conan det ligger. :gremwink:

"7. Om någon erbjöd er att få skriva ett kort äventyr (låt oss säga på max tio sidor) med samma dramaturgi och uppbyggnad som en Fafhrd & Gray Mouser-novell, hur mycket skulle ni då kräva i lön? Låt oss rent hypotetiskt säga att äventyret skulle ingå i en pocketbok full med korta en-, till tvåkvällarsäventyr."

Bortsett från att jag inte läst Fafhrd & Gray Mouser-noveller så skulle jag kunna göra det för ett ex av boken, 100-150 spänn (så jag kan köpa boken :gremtongue: ) eller så.

Och ja, behöver du bollplank eller liknande så kan jag hjälpa i mån av tid. :gremsmile:

G

Guest

Guest
6. Jag skulle kunna betala upp till 200 utan att titta på det men jag verkar vara ett undantag, men när det bara gäller 100 skulle man ju tillockmed kunna leta burkar på stan om man inte har pengar för tillfället.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Dags för att lätta lite på ridån

Tja, jag har inte kommit jättelångt, men efter att ha diskuterat en del med Storuggla och Seter så känns det som att jag har en stabil grund att stå på. Jag kommer att berätta några viktiga saker om spelet.

<ul type="square">
[*] Spelet heter Gomorra och utspelar sig i en fiktiv stad vid svarta havet, någon gång under människans tidiga historia. Årtalet är oviktigt, det är fantasy, Sword & Sorcery närmare bestämt. Kanske kommer jag flirta lite med historiska faktum (t.ex. kommer Anders Blixt att hjälpa mig med vissa namn på hebreiska.), men vänta er ingen som helst korrekthet.

[*] Spelet skall tryckas. Med all sannolikhet i pocketformat och till en början endast i ett hundratal exemplar. Lyckas jag inte reda ut finansieringen av tryckkostnader kommer spelet inte att ges ut. Alls. Jag är dock positiv.

[*] Gomorra är inte tänkt att spelas av barn. Det kommer att finnas tydliga element av droger, sexualitet och våld.

[*] Magi är ondskefult och utövas av onda typer. Det kallas svartkonst. Hjältar kan dock komma att få tag på magiska föremål, en regel är att svartkonst alltid för med sig negativa konsekvenser utöver de positiva, vilket kommer att påverka nyttjandet av sådana föremål.

[*] Regelsystemet är narrativt (jag överger Vintervaka). Exempel på detta är bl.a. att spelaren själv hittar på vilka färdigheter som hans rollperson har. Han måste därtill motivera varför han har respektive färdighet med minst en mening, vilket medför att en bakgrundshistoria växer fram under rollpersonens skapande.

[*] Jag kommer också införa någon som kallas anekdotbonus (arbetsnamn). Detta innebär att man får plus på sin handling om man kan referera till ett tidigare äventyr där man gjorde på liknande sätt. Detta utgör systemet för förbättring i färdigheter genom erfarenhet eftersom en spelare har fler anekdoter att referera till ju fler äventyr dennes rollperson upplevt.

[*] Fiender kommer att delas in i tre olika nivåer, mooks, underhuggare och bossar (alla arbetsnamn). Återkommer med mer information angående dessa men för att ni själva ska kunna spåna på detta kan man säga att mooks är stormtroopers, Boba Fett en underhuggare och Darth Vader en boss. Ni fattar.

Och nu det viktiga, äventyren:

[*] Äventyr kommer att utspela sig i staden, eller dess omnejd. Äventyren och spelet kommer att rikta sig mot heroisk och klassisk hjälteepik. Tanken är att varje äventyr skall kännas som en kort novell av Howard eller Leiber, eller för er yngre; som en Conan-serie.

[*] Varje äventyr skall ha ett tydligt mål, (minst) en beskriven plats, ett antal mooks, en eller flera underhuggare och en boss.

[*] Med hänsyn taget till spelets känsla kommer det finnas en begränsning på hur långt ett äventyr får vara. Ett äventyr till Gomorra utspelar sig mellan solnedgång och soluppgång. Allt som sker under dygnets övriga timmar är inte tänkt att rollspelas.

[*] Tanken är att det skall släppas en äventyrsbok i pocketformat till Gomorra där tio författare skriver varsitt äventyr. Tänk er en novellsamling, fast där varje novell är ett kort äventyr med tillhörande karta och någon ytterligare illustration. I dessa äventyr kommer staden att växa fram genom att viktiga platser beskrivs.

[*] Min vision är att det skall finnas minst ett nytt äventyr till Gomorra på varje stort, Svenskt konvent. Detta kommer att vara i vikt och häftad A4, fem-tio sidor ungefär och säljas för ett par kronor.[/list]

Nå, vad tror ni?

- Vulf

Krille

Super Moderator
Klar och tydlig kravspec!

Jag tyckte om det. Det kan nog bli något, fast som genre betraktat är det inte min tekopp.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mycket kort utdrag

"...Gomorra är myllrande, böljande och osande av liv. Hur många som lever i staden är omöjligt att säga, men att hävda överbefolkning är inte att överdriva. Här finns inga platser av lugn och ro om man bortser från den haschischpåverkades rus bakom scharlakansröda sammetsdraperier, i någon av stadens många droghålor.

Till utseendet är staden häpnadsväckande. Dess slingrande, stenlagda gator går i oräkneliga nivåer och broar spänner över trånga gränder, mellan hus som byggts ut allt eftersom staden expanderat i höjden. Att bygga åt sidorna är på grund av stadens läge inte möjligt, därför har man tvingats bygga på höjden. Fantastiska torn av grön jade, elfenben eller rent guld sträcker sig mot himmelen i skrytsam prakt och dess motsats utgörs av stinkande gränder och underjordiska rövarkulor. På stadens alla värdshus trängs pöbeln och dricker sig sanslösa på sprit, röker sig bekymmersfria på opiater, stjäl, slåss, och vinner eller förlorar sina surt förvärvade eller skickligt stulna rikedomar i hasardspel.

Gomorra är en stad där känslor förstärks. Avund blir till svartsjuka, ilska till raseri och kärlek till passion. Färger tycks bli starkare, lukter mer förföriska och stadens alla ljud uppgår i ett nästan öronbedövande, om än euforiskt, mullrande.

Det onda är avgrundsdjupt och i underjordiska sabbatslokaler frammanar svartkonstnärerna helvetets demoner. I gränderna mördas fulla handelsmän för en spottstyver och bakom kulisserna styr stadens elit händelserna med illasinnad girighet och ett aldrig sinande maktbegär.

Och här kommer du in i bilden. Från världens alla hörn och kanter kommer den typ av människor som lockats till denna smältdegel av mänsklig dekadens. Det är äventyrarna, tjuvarna, legoknektarna, handelsmännen, vetenskaparna och de missionerande domedagsprofeterna. Alla har de kommit till Gomorra av ett skäl. De är här för att söka lyckan i form av rikedom, makt eller kärlek. Vissa lyckas, men många fler dras ned i Gomorras fördärv. Dras ned i ett hav av drogmissbruk, prostitution och ond bråd död."

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spännande

Jag kommer också införa någon som kallas anekdotbonus (arbetsnamn). Detta innebär att man får plus på sin handling om man kan referera till ett tidigare äventyr där man gjorde på liknande sätt. Detta utgör systemet för förbättring i färdigheter genom erfarenhet eftersom en spelare har fler anekdoter att referera till ju fler äventyr dennes rollperson upplevt.
Det där var nog den bästa idé jag hört hittills den här månaden! Varför kom inte jag på det?

I övrigt verkar det väldigt ambitiöst och väldigt intressant. Lycka till!

/tobias

Arfert

Facit
Re: Dags för att lätta lite på ridån

tror du har en vinnare.. blev VÄLDIGT sugen att lira det!!!

Arfert

Facit

glömde säga: Nisse Gulliksson sa till mig när han såg Khelataar första gången "om spelet hade vart som bilden på boxen så hade vi vart illa ute"... Gomorra ger mig samma vibbar !

Nightowl

Champion

Eftersom Gurgeh redan valt ut det ballaste måste jag berömma det näst ballaste:
Ett äventyr till Gomorra utspelar sig mellan solnedgång och soluppgång. Allt som sker under dygnets övriga timmar är inte tänkt att rollspelas.
Det här är fokus , och det gillar jag!

Erik

Eksem

Champion

Allt är verkligen skitbra utom det där med att allt utspelas under natten (och att varje äventyr är en natt, eller förstod jag fel?). Det tyckte jag var för hårt nischat och fungerar inte heller så himla bra ihop med berättarstrukturen hos Moorcock och Leiber (Om Elric och Fafhrd&Grey Mouser är förebilder).

Eller?

När jag tänker efter finns det ju en del bra Howard och Leiber-grejjer som bara utspelas under några timmar. Det bästa vore om RP-genereringen gick skitsnabbt (alltså: många bra exempel på färdigheter och anekdoter) så att man bara kunde plocka fram spelet och spela tre timmar och vara klar sen. Det skulle faktiskt vara rätt bra när jag tänker efter.

Ja, det här ser jag minsann fram mot.

Eh, en ogenomtänkt tanke kring RP-skapandet också. I Hero Wars/Quest vänder man på det, typ. Man skriver sin bakgrundshistoria först, och väljer sedan egenskaper och prylar utifrån sin bakgrundshistoria. Menade du så, eller att man valde färdigheter först?
I vilket fall, RP-genereringen skulle ju vara jättesnabb om man skrev en bakgrundshistoria, plockade ut färdigheter och sedan hade en mall för hur mycket man har i dem (som i gamla gamla Drakar och Demoner, där man hade typ 80% i sina två bästa, och 45% i sina fem näst bästa osv, nåt sånt var det i alla fall). Då skulle SL typ kunna läsa äventyret medan alla gör sina rollpersoner. Det skulle vara jättesnabbt och jättebra.

Dimfrost

Special Circumstances
Anekdotbonus

Det är coolt, men det har en nackdel: det uppmuntrar till långa kampanjer i ett spel som känns väldigt fokuserat på episodspelande. Jag skulle hellre se att man kan ljuga friskt, och hänvisa till gamla äventyr som man aldrig spelat. Fritt fabulerande är kul!

I övrigt börjar det låta väldigt intressant!

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Lite neggoism:

Alltså, det är bra, och jag gillar när rollspelsmakare skriver tydligt vad spelet ska fokusera på istället för att försöka smickra sig själva med en massa reklambullshit som inte säger någonting utan som bara låter bra. (="spelet ska ha snabba, realistiska och roliga regler som man lätt lär sig men som också ger detaljerade utfall och som alla kommer gilla och som är jättesmarta och snälla visst vill ni bli mina vänner och ge mig uppskattning och inte kritisera mig eftersom jag är en liten bäbis som inte tål att bli ifrågasatt?")

Men

Det är nästan snudd på kuksugning i den här tråden - inte pga vad någon enskild har sagt - det har varit vettiga synpunkter allihop var och en för sig - utan bara för att det kom så mycket beröm på en gång utan särskilt mycket till invändningar.

Nu leker jag djävulens advokat här - för någon måste fan göra det. Då vill jag varna för detta:

spelaren själv hittar på vilka färdigheter som hans rollperson har. Han måste därtill motivera varför han har respektive färdighet med minst en mening
Blir det inte risk för frustration? Jag menar, om jag nu är fiskare och vill ha färdigheten Fiske, om spelledaren/reglerna i detta läge kräver en motivering till detta så vill man ju gärna bara svara "ja, vafan tror du? Jag åker ut i min båt varje dag och lägger ut nät och skit, tror du inte jag lär mig något av det, din dumma djävel? Kolla yrket en gång till; fiskare står det! Ta dina krav på motivationer och stoppa upp dem i arslet tills jag säger att min fiskare är en baddare på astrologi och annat konstigt - men fiske, simma, segling och liknande skall jag banne mig inte behöva motivera med en mening vardera!"

Är det inte enklare om man kan skriva om ens dagliga yrke i ett stycke och sedan låta det gälla för en hel grupp med färdigheter? Liksom, då kan jag skriva om hur länge jag varit handelsresande och vad jag brukar handla med, och sedan knyta ann ett helt knippe med färdigheter till detta. Överskådligare och enklare att läsa.

anekdotbonus (arbetsnamn). Detta innebär att man får plus på sin handling om man kan referera till ett tidigare äventyr där man gjorde på liknande sätt
...vilket kommer innebära att spelare uppmuntras till att få den ena spelsessionen att bli så lik den andra som möjligt. De flesta spelmakare brukar tänka tvärtom - att uppmuntra påhittighet, nya lösningar och omväxlande historier.

Kul att bara "ja... jag förgiftar maten och låtsas äta av den själv, medan jag i själva verket häller ner bitarna under bordet... Precis som i alla spelsessioner vi tidigare spelat... Same procedure as last year..." om och om igen i varenda äventyr.

Jag skulle nog föredra ett system som fungerade tvärtom - alltså om man begick ett misstag i ett äventyr (som att bli lurad eller överrumplad på något vis) så skulle man kunna skriva ner detta som en Anekdot - vilka sedan kunde användas för att se till att man inte begick samma misstag en gång till.

Samma effekt som i ditt förslag; rollpersonerna får erfarenhet och blir bättre, men med skillnaden att reglerna uppmuntrar till nya idéer och omväxlande problemlösning.

Annars är det bra.

Nightowl

Champion
Är det bara jag som är bonko?

Jag skulle hellre se att man kan ljuga friskt, och hänvisa till gamla äventyr som man aldrig spelat.
Jag UTGICK ifrån att "äventyr" innebar "tidigare bravader", inte "rollspelsscenario jag spelat tidigare". Och vad gäller Risings invändning, så borde inte samma anekdot kunna användas mer än en gång (om en författare ALLTID lät Urban Barbaren notera hur han besegrade hundkulten i Cyklatistan i alla UB-noveller, skulle han jävligt snabbt förlora en läsare i mig).

Erik, möjligen bonko