Nekromanti Vad gör Vitulv på makarforumet?

Nightowl

Champion
Mer meningslös positivitet

Eftersom jag missuppfattade Vulf i början så att jag trodde man kunde referera till icke spelade äventyr (när jag läste vad jag trodde det stod kom jag på att detta skulle funka utmärkt i narrativa superhjälterollspel, man hänvisar till "Ett annat äventyr, kära läsare" som det brukade stå i serierna när jag var liten) gillar jag den här regeln.

Och behöver man ett namn, kan man inte använda just något på "dåd-"... Dådkraft?

Erik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Monster i Gomorra

Nå, jag har inte kommit till monsterkapitlet än,, men jag älskar ju monster och har åtminstone börjat fundera på dem. VIlka varelser tycker ni passar i Gomorra?

Jag kommer att ha två olika varianter, unika monster och "monsterraser". De unika kan vara en speciell, namngiven demon som det finns en liten historia till. Se de unika monstren som små äventyrsuppslag.

Monsterraserna kommer att vara en viss typ av monster som är återkommande, som orcher ungefär (även om det inte kommer finnas med några monster).

En typ av monster som jag verkligen skulle vilja ha med är Rakshasas . Jag tycker att de är svinhäftiga. Kommer de från någon speciell myt, eller kommer Wizards stämma röven av mig om jag stjäl dem rakt av?

Andra monster som jag tycker skulle passa fint är jätteormar och jättespindlar. Apmänniskor funkar också fint, liksom demoner.

Mindre passande monster är orcher, drakar och troll. De funkar inte alls, eller vad säger ni?

Edit: Kom på en till typ av monster som skulle funka; ormmänniskor! (tänk Yuan-ti).

- Vulf

Feliath

Swashbuckler
Re: Monster i Gomorra

Jag tycker också att orcher, troll och drakar (i den ordningen) verkar off för Gomorra.

Däremot vill jag slå ett slag för intelligenta odöda! Lankhmars Gudar till exempel är ju ashäftiga, och gamla sumeriska kungar bevarade med ohygglig babylonisk magi i mastabor ute i öknen, halvt begravda av sand, det är väl asballt?
Inte mumier alltså, snarare skelett i tunga, halvmultnade purpurkåpor och sådant.

Jättestora sandmaskar Dune-style kanske kunde ta drakarnas plats? Jätteormar i all ära, det är ju coolt och så, men om en orm blir större än en maffig tigerpyton eller så börjar den åtminstone för mig avge drakvibbar.

Förresten, apropå demoner, har du inte med demonskålar blir jag arg och börjar vifta med armarna. Kanske ena benet!

Mer saker som kanske passar in: jätteskorpioner, flockar av köttätande gamar, jättefladdermöss (jättetidiga Conanserien), skarabéer som kryper innanför folks hud som i Mumien (vidrigt!), riktigt arga ödlor, lejonkentaurer (knyck dem från D&D; WotC har aldrig utnyttjat dem bra ändå), en vind som gör folk galna, sandelementarer (eller något...tänk »levande, blodtörstig sanddyn«), ett tempel som lever (Lankhmar igen!), hela städer som är hägringar men ändå går att vandra omkring i tills de försvinner...hm, okej, det där sista var inte ett monster, men nu kom jag på en äventyrsidé, med typisk Lankhmarig twist.

Rakshasas är ett indiskt påhitt om jag inte är helt ute och cyklar (och är jag det kommer säkert Mekanurg och späker mig), så knyck på du.

/Feliath — vad gäller dina startfrågor, för en pocket kunde jag pynta upp en hundralapp men inte stort mer

Ulfgeir

Swashbuckler

Olika sortes djinns borde ju fungera bra, liksom då onda odöda saker som mumier, och licher.

Vad mer kan finnas: mantikoror, sfinxer, jättefåglar (Fågel Rock och Fenix), men defintivt allting som trivs ute i en öde öken. Exempelvis skulle jag rekommendera saker liknande Sarlac från Star Wars: RotJ.

/Ulfgeir

Vitulv

Tack för alla bra bidrag, du verkar vilja ungefär samma sak som jag med det här spelet, rent settingmässigt alltså. De odöda kommer absolut att ha sin plats i Gomorra!

Passar på att tacka Ulfgeir också, i samma inlägg.

- Vulf

Svarte Faraonen

ром и смерть

Köttätande apor av alla sorter, från snabba, kringhoppande saker som kommer i horder till stora Yetimonstrositeter. Jättebläckfiskar som man slåss med under vattnet. Tentakelgrejer av rent mörker. Allehanda degenererade kvarlevor från en Tid Före Vår Egen. Vandrande avgudabilder. Arabiska ghuler i kryptorna under staden. Och så givetvis de odöda.

Vitulv

Arabiska ghuler i kryptorna under staden.
Det där lät väldigt intressant (alla dina förslag var bra, men det här fick mig att haja till lite). Har du lust att berätta mer? Menar du ghuler som i "ghouls" eller har du någon smaskig saga/myt att berätta om?

- Vulf

Nightowl

Champion

• Mumier av sedan länge döda drottningar, i mumiekistor av jade och elfenben
  • Jättelika fluglarver i ett djup schakt fyllt med avfall dit dyrkarna av Baal-Zebul slänger ned misshagliga personer.
  • Khanen av Zarandafs dresserade jaktgeparder, uppfödda på det enda byte Khanen tycker är värt att jaga, unga kvinnor
  • Den stora cyklopstatyn i templet som kommer till liv när man försöker lirka ut dess rubinöga
  • Bleka hårlösa apmänniskor som efter att ha blivit instängda av ett jordskred för årtusenden sedan bor under jorden , dit den dekadente svartkonstnären flyr när rollpersonerna jagar honom
  • Levande spegelbilder som skapas av en häxa med en spegel av en metall som kommer från en annan värld
  • Ushabti, små gravstatyetter från prefaraoniska gravar, som förvandlas till människor, djur eller monster när man uttalar deras namn
  • En perverterad satyr, den sista av sitt släkte, som bor i en oas i öknen
  • En blekbrun blomma av enorma dimensioner, som fångar förbipasserande med sin doft och dricker deras blod med vampyriska luftrötter
  • En mordelementar, som besätter den som vill mörda man inte vågar. Den ger honom mord att göra det - igen och igen. De enda som är immuna mot dess onda kraft är den som aldrig tvekar att döda när han önskar, och den aldrig någonsin velat skada en annan människa.
  • En stack med skorpioner, som beter sig som vandringsmyror. En galen profet som följer HAN SOM ÄR ute i öknen vet hur den rör sig.
  • En demon av svart, oljigt mörker som bor i en lampa. Om man tvinnar ett hårstrå från en person i veken och tänder, hoppar en flamma från lampan, söker upp personen i skepnad av ett draperi av eld, och bränner honom till aska.
  • Sonen till en översteprästinna som lät sig göras gravid av en bevingad demon bortom stjärnorna. Han är bara tre år, men när han ser en man i ögonen vill han hellre dö än motsåga honom, och när han knyter sin näve kan han krossa ditt hjärta.
  • Män och kvinnor som träffas i en gränd och äter avskräde vid vissa nätter. Ut ur gränden kommer sedan en flock shakaler; olikt andra shakaler är de begivna på människokött

Nightowl

Champion
Ghuler

Arabiskans "ghul" syftar på ett människoliknande odjur i största allmänhet (jmf hur svenskans troll eller engelskans ogre kan betyda olika saker) men oftast refererar man till ghuler som "den lägsta ordningen bland djinnerna". Ghuler lurar i ödemarken och får folk att gå vilse, så de kan slukar dem; de gräver upp de döda och festar på liken.

En vanlig saga berättar om en man som möter en vacker kvinna som bor ensam, kanske en änka; han uppvaktar henne, och hon är inte bara skön utan också rik, men hon vägrar att äta eller dricka med honom. En dag avslöjar tjänarna att hon aldrig äter mer än ett hirskorn av maten de ger henne. Den natten ligger mannen vaken och märker att hustrun smyger ut. Han följer efter, och finner henne på gravplatsen där hon tillsammans med andra ghuler har grävt upp ett lik och kalasar på det. Han konfronterar henne med sanningen; i de flesta versioner slår han ihjäl henne.

En del ghuler kan förvända synen på folk eller byta skepnad; de kan inte uttala Guds namn och avskyr ljudet av böner. En del säger att deras fotspår alltid är en åsnehov eller kamelklöv eller hundfot.

Som dom flesta andra varelser från faktisk folklore varierar beskrivningen med tid och plats. Från 1001 natt, poppis bland den generation som startade den gotiska litteraturen, kom de in i fantasy och skräck. Lovecraft och Clark Aston Smith satte piff på dem, och så är vi där vi är nu.

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Raksha

En typ av monster som jag verkligen skulle vilja ha med är Rakshasas . Jag tycker att de är svinhäftiga. Kommer de från någon speciell myt, eller kommer Wizards stämma röven av mig om jag stjäl dem rakt av?
En raksha (jag har även sett andra varianter på namnet) är en sorts indisk demon. Om du använder namnet klarar du nog röven. Sedan vet jag inte vad som utmärker dem i D&D. Oavsett vad det är så lär spelskaparna ha fabulerat ganska fritt utan att ta hänsyn till myterna, så den version som finns där kan det vara tveksamt om du får använda.

Unika monster är nog rätt väg att gå. Jag anser att monsterregler bör vara en byggsats med exempel på olika förmågor som monster kan ha, som spelledaren kan använda för att sätta samman helt unika monster. Det är ändå inte speciellt kul att använda ett till exemplar av samma monster. Undantaget är hyfsat intelligenta monster som kan varieras mer, och odöda som får utgöra kött och benmur på väg mot en ond trollkarl/vålnad.

/tobias

Lambi

Swordsman

* Ond kult kring en Ormdemon
* Jätteonda magikern i sitt underjordiska komplex
* Folk inlåsta i speglar/föremål/yada som påverkar folk till att bete sig underligt/dåligt/helvetiskt åt
* Djur som jagar intet ont anande rollpersoner om nätterna. Dom jagar i flock och kännetecknas av att de skrämmer skiten ur rollpersonerna genom att spana på sitt byte länge i förväg... de har stora röd ögon och gör mycket konstiga läten och skrik.
* Kulter/samhällen isolerade från resten av världen som har balla inträdesprov för främlingar. De går oftast ut på att spöa deras husdemon Uggro som är stor, äcklig, ball, tuff, tentakelförsedd och ett allmänt bad-ass.
* Monster låsta på något sätt som manipulerar folk/djur i sin närhet för att bli fri och kunna nå sitt ultimata mål. World Domination(TM)! Det är alltid trevligt för de glada hjältarna att ramla in på bakfyllan, rädda världen och ta lite skatter för att kunna betala vin och kvinnor väl tillbaka i staden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OT men... men... men...!

En perverterad satyr, den sista av sitt släkte, som bor i en oas i öknen
Perverterad satyr... du menar att han släcker lampan och vill köra missionären...? :gremcrazy:

Mysig lista förresten. :gremlaugh:

Chi

Veteran

Några monster som skulle kunna passa som jag stött på i Assyrisk-babylonisk mythologi är:

Aqrabuamelu (alt. stavelse Girtablilu)
Skorpionmän som vaktar passagen till underjorden. De är mycket skräckinjagande och deras blick leder till döden. Om man vill ha dem som en monsterras kanske man ska tona ned den dödande blicken och kanske ge dem nångon typ av hyptnozerande blick istället. Visuellt tänker jag mig dem som kentaurliknande men där hästelementen byts ut mot skorpionens, dock skulle de ha skorpionklor istället för händer.

Anzu
Är en mycket mäktig griplik demonisk varelse med lejonansikte och lejontassar samt örnklor och örnvingar. Dess näbb är som en såg och dess hud stark som elva ringbrynjor. Dess ursprung är berget Hehe. Antagligen mest lämpad som en unik varelse men kan väl funka som en monsterras också.

Gallu
Demoner som kan förändra sin form. Den sköna skökan från Sidon är kanske igentligen en Gallu med lömska planer, eller varför inte en gallu i skepnad av en tiggare, åsna, kamel osv...

Rephaim (alt. stavelse Rpum)
Skuggvarelser från underjorden.

Dessa varelser har jag stött på på följande sidor om Assyrisk/babylonisk och Kaananitsik/Ugaritisk mytologi:

The Assyro-Babylonian Mythology FAQ version 1.9html
Canaanite/Ugaritic Mythology FAQ, ver. 1.2

De kan kanske va för intresse om du vill ha lite historisk inspiration, annars är det väl bara att strunta i dem. :gremtongue:

Lambi

Swordsman

..fast först måste man besegra omgrolfamagawhd(TM) . Glöm aldrig bort det!

Chi

Veteran

Bortom floden Hihi, som man kommer till när man korsat länderna Haha och Hoho.
Du glömde den farofyllda färden genom öknen Höhö.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Leviatan är något slags krokodilmonster (beskrivs i Jobs bok).

Tiamat är urkaosdraken, ett rejält och unikt monster. Har sin rot i myterna om Marduk, men figurerar som "ur-kaos" i 1 Mos 1:1-2. "Be-reshit bara' Elohim et ha-shamayim we-et ha-aretz. (I begynnelse skapade Gud himlen och jorden.) We-ha-aretz hayah tehu wa-wehu we-ruah-Elohim al-pneh tehum. (Och jorden var öde och tom och Guds ande [svävade] över djupen)" Slutordet "tehum" är svåröversatt, men har att göra med "tiamat" och det oformade kaos. Se där, professor Gösta Vitestam (RIP) lärde mig detta i Lund 1983 och än sitter det väl förankrat i minnet.

Bunny

Crazy like a fool
"Det har också föreslagits vara det mystiska Soma"

På tal om Soma så är det en riktigt ball mytisk drog, däremot är den från fjärran Indien och Soma är därtill en hinduisk gud som i sin vätskeform (mysko, det där... :gremsmile:) kunde ge gudarna makt och styrka.

En mer passande myt för Gomorra-projektet vore kanske den geografiskt mer närbelägna myten om Haoma, som därtill är besläktad.

EchonCique

Hero
Saló

Se den filmen. Om du kan och håller ut. Den börjar lite äckligt och det blir bara mer och mer perverst. Men den torde ge information och kunskap om hur man blandar ihop delikata måltider baserade på avföring för att ta ett exempel.

Grog

Swordsman
Re: Svar på fråga 1

Städerna S[o]dom och Gomorra var enligt första Mosebok belägna nära Döda havet
Även enligt ett gäng historiker.

Det finns teorier (ej bevisade) om att Gomorroa låg vid Döda havets nordstrand. Det var en liten skitig by där det var omöjligt att odla käk så att all mat måste importeras. Vad gjorde man där då? Man extraherade asfalt från Döda havet vilket man sålde till Egypten! Byn gick under i en jordbävning långt före gamla testamentet skrevs, men händelsen mytifierades med tiden.

Grog - alltid sist!