Nekromanti Vad gör man om man hatar regelsystemet?

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n112284 said:
Nä, det går så bra ändå :) Ett sten-sax-påse-system med taggar på discipliner och liknande skulle IMLTHO vara lättare att balansera upp än det nuvarande (helhetslösning istället för en massa små separata subsystem för olika typer av utmaningar). Social skada kan vara lika jobbigt att hantera som fysisk skada (även om yttringen i diegesen är olika). Mer direkta fysiska discipliner som ex protean och potence kan ges större genomslag i steg 2 och 3 i en konflikt (efter eskaleringen) än mental påverkan (dominate, ex) och blir därför en spärr mot att eskalera en konflikt och istället ge sig. Mycket inspiration från DitV där just den ökade faran för en själv och motparten gör att det i varje bra konflikt är kvalfyllt att välja mellan att ge sig och att eskalera.

Så: jag tror att det är förhållandevis enkelt att se till att alla discipliner är balanserade och har en intressant och spännande roll i konflikter.
Men då tar du bort det asymmetriska mellan disciplinerna och därför klanerna och politiken är skadad. Att lägga till social skada till Vampire är trams, det behövs inte. Att skada någon socialt i Vampire är redan fruktansvärt effektivt och farligt. Och vissa strids discipliner är till just för att man inte ska öka risken för sig själv medan andra är till för att eskalera skadan så snabbt så att den andra sidan inte kan hänga med.

Man kan bygga ett annat system som inte skapar samma politiska situation men då har man fundamentalt ändrat vilket spel man spelar. Vilket är ok om det är vad alla vill göra. Men det som föreslås här skulle jag hävda förintar det politiska spelet.

RasmusL

Champion
God45;n112287 said:
Men då tar du bort det asymmetriska mellan disciplinerna och därför klanerna och politiken är skadad.
Nejdå.

God45;n112287 said:
Att lägga till social skada till Vampire är trams, det behövs inte. Att skada någon socialt i Vampire är redan fruktansvärt effektivt och farligt. Och vissa strids discipliner är till just för att man inte ska öka risken för sig själv medan andra är till för att eskalera skadan så snabbt så att den andra sidan inte kan hänga med.

Man kan bygga ett annat system som inte skapar samma politiska situation men då har man fundamentalt ändrat vilket spel man spelar. Vilket är ok om det är vad alla vill göra. Men det som föreslås här skulle jag hävda förintar det politiska spelet.
Waaait, what? Så "social skada till Vampire är trams" men handlingsresolutionsreglerna i strid är själva grundvalarna ovanpå vilket det sociala och politiska spelet vilar? :p

RasmusL

Champion
God45: Men OK, om jag ska försöka se något konstruktivt i dina inlägg i debatten så: vad är det som inte skulle fungera, på vilket sätt och varför? Att den fiktiva politiken skulle falla sönder på grund av att man ändrar hur en slår tärning låter smått absurt så du menar säkert något djupare än så?

God45

#PrayersForBahakan
Det låter inte som om du har spelat mycket Vampire Rasmus så detaljerna av hur politiken fungerar flyger kanske över huvudet på dig. Men i korthet: Det sociala spelet i Vampire är fruktansvärt potent och det farligaste i spelet. Våldets roll i detta är att det är fruktansvärt snabbt, farligt och svårt att stoppa när det väl är i situationen men lättare att socialt manipulera sig runt.

Nästan alla disciplinerna, med ett par undantag, och stridssystemet samverkar för att skapa den politiska situationen som gör Requiem till Requiem. Att ändra hur striderna går till eller hur disciplinerna fungerar är vanskligt eftersom de passar ihop som pusselbitar. Och med tanke på att en återkommande kritik mot Requiem (som 2ed inte helt fixat) är att de sociala disciplinerna redan är mäktigare så förintar ett ned saktat stridssystem potensen hos flera av klanerna och Covenanterna.

Men jag är inte förvånad över att du inte förstår det här, de är ganska komplext och det kräver både sin grupp och tid att testa saker in game för att förstå alla nyanserna. Coils of the dragon ser tex supersvaga ut på papper men är hemligheten till att vina spelet. Och att kunna axelerera till Agg skada NU! är hur man måste kompensera för det sociala spelet och att kunna påverka det social spelet.

För att kunna anfalla en elder?

Ymir

Liten kantbaron
Lupus Maximus;n112285 said:
Det blir en totalt annorlunda paradigm. Vill spelarna ha ST-systemet så beror det antingen på att de gillar paragdimen och mekaniken ligger hyfsat i linje med vad de vill ha, eller så känner de sig hemma och obekväma med att testa nytt. Ny spelledare (jag tolkade det som om Ymir inte spelat med den så mycket tidiagare) + nytt sätt att spela på kan bli för mycket.

Mitt råd; känn av stämningen, och rota lite i varför de vill köra med befintligt system och kanske kör en one-shot med något annat som ett steg i att sälja inte det.
Spelarna bryr sig inte om systemet. De har gett mig totalt fria händer att välja vilket system jag än behagar.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, förtydligande av några saker:

- Jag vill modda Old Wod, inte Vampire The Requiem. Vi pratar alltså om Masquerade här.

- Jag skiter fullständigt i om protean, fortitude och celerity blir marginaliserade, de är astråkiga discipliner oavsett.

- Jag är fine med om strider vampyrer emellan blir mindre explosiva och dödliga, jag hade hellre sett dem som en blodig, utdragen grind.

- Jag tycker social skada i Vampire verkar vara en jättebra idé.

- Jag känner mig lätt trollbunden av idén att kunna ge Vampire vetting konfliktsresolution och regelbalans utan att behöva kasta ut hela skalan och rollformuläret.

God45

#PrayersForBahakan
Ymir;n112306 said:
Okej, förtydligande av några saker:

- Jag vill modda Old Wod, inte Vampire The Requiem. Vi pratar alltså om Masquerade här.

- Jag skiter fullständigt i om protean, fortitude och celerity blir marginaliserade, de är astråkiga discipliner oavsett.

- Jag är fine med om strider vampyrer emellan blir mindre explosiva och dödliga, jag hade hellre sett dem som en blodig, utdragen grind.

- Jag tycker social skada i Vampire verkar vara en jättebra idé.

- Jag känner mig lätt trollbunden av idén att kunna ge Vampire vetting konfliktsresolution och regelbalans utan att behöva kasta ut hela skalan och rollformuläret.
Du är ju uppenbarligen nöjd med EONs regler så jag förstår att mina råd faller på döva öron och lämnar med det tråden.

Trollkalle

Veteran
Testa dina regelsystem och sevad dom tycker om dem inte gillar det så testa med något annat. Och det värsta som kan hända är att dem säger "Fuck it detta gillar jag inte kan vi inte köra något annat system" :grin:

RasmusL

Champion
Trollkalle;n112328 said:
Testa dina regelsystem och sevad dom tycker om dem inte gillar det så testa med något annat. Och det värsta som kan hända är att dem säger "Fuck it detta gillar jag inte kan vi inte köra något annat system" :grin:

Efter första misslyckade spelmötet så skulle de jag spelar med rikta sina blickar mot sådant som närmast garanterat är awesome (AKA "andra spel"), därav värdet i att noga överväga systembyten och dylikt.

Lupus Maximus

Tekniker
Ymir;n112305 said:
Spelarna bryr sig inte om systemet. De har gett mig totalt fria händer att välja vilket system jag än behagar.
Ah... Jag tolkade inte tidigare inlägg på det sättet. Det breddar helt klart alternativen :)

Mogger

Hipsteranka
Känns som att det borde vara lättare att porta disciplinerna till Secrets (i Solar System) och köra på det systemet. Om man vill ha klanspecifila grejer är det ju bara att behandla dem som culture.

Ymir

Liten kantbaron
Okej så, jag samspråkade lite med Svarte faraonen och Pendragon och producerade ett löst utkast på Vampire-konfliktsresolutionshack, extremt tacksam för input.

Konflikter går i fem steg, efter varje steg kan förloraren antingen eskalera till nästa steg, eller välja att ge sig, varigenom vinnaren får igenom sin avsikt. Resolutionen i varje steg består i att bägge parterna slår varsitt slag med Attribut+Färdighet eller Attribut+Disciplin eller Färdighet+Background eller whatnot (vad som får kombineras måste förmodligen formaliseras lite), och sedan jämför resultaten. Successes tar ut varandra, så att om en får tre successes och motståndaren från två blir resultatet ett poäng skada. 'Skada' från ett steg bärs över till nästa, det vill säga, om man förlorat steg 3 har man en nackdel när det går vidare till steg 4. Stegen ser ut så här:

1: Discussion (Konsekvens vid förlust: skam, social nesa)
2: Quarrel (Konsekvens: Willpower-förlust)
3: Brawl (Konsekvens: bashing-skada)
4: Melee (Konsekvens: lethal-skada)
5: Beast (Konsekvens: aggravated-skada)

Man kan givetvis inleda en konflikt redan på steg 2, 3 eller 4, men för att inleda på steg 5 måste man först ha lyckats aktivera sin Beast, vilket kostar 1 Humanity (jag vill ge Besten en mer framträdande roll, och kommer nog köra med Shadow Players a'la Wraith). Om man däremot eskalerar från steg 4 går aktiverandet av besten automatiskt. (Jag tänker även att det borde finnas nån slags harm-move som låter en aktivera ens best).

Vapen och vissa disciplinduttar ger + på ens successes -efter att man vunnit-, och därmed gör man mer skada.

Mitt stora bryderi är hur soaking (Stamina och Fortitude) ska pluggas in i detta, och i viss mån även discipliner i allmänhet. Jag vill gärna komma ifrån att man behöver slå för soaking, men samtidigt inte göra Fortitude för bra; öppen för alla tänkbara lösningar. Premissen när vi designade systemet var dock att vampyrer kan spendera blodpoäng för att hela sig precis som vanligt. Med två jämnbördiga motståndare finns dock kanske risk att det här systemet blir lite av en grind, eftersom man sällan kommer ta mer än ett eller två poäng skada åt gången (i synnerhet beroende på vad jag gör med soaking-reglerna), och även det upplever jag lite som ett problem. (Jag antar att den uppenbara lösningen kanske är att låta vapen och discipliner ge mer bonusar än jag tänkt mig, just nu ligger vi på att knivar, klor och pistoler ger +0 (men är lethal), svärd och gevär +1, och stora yxor, automatgevär och dyl +2). Alternativt har jag helt fel här, det faktum att skada bär över från föregående steg (och blir till en wound pool som resolvas på slutet) räcker kanske för att det ska bli ganska decisive trots allt.