Nekromanti Vad gör Vitulv på makarforumet?

Dimfrost

Special Circumstances
6. 100-150 spänn.

7. Ett par ex av boken och/eller grundboken, om jag hade någon idé. Om jag inte hade någon idé (för jag är rätt dålig på att klämma fram äventyrsidéer) skulle det inte alls vara särskilt kul, och kräva kontanta medel. :gremgrin:

I övrigt låter det intressant, men jag har inga konkreta förslag (t.ex. på punkterna 4 eller 5) för närvarande. Lycka till med planerna!

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Beduiner är tuffa!

Fast kameler och ridhästar är, så vitt jag vet, grymt icke-bronsålder.

Storuggla

Champion
Kamelkraft!

resultat av googling said:
However, in the UAE and Oman, the 2500-2000 B.C. period of this stage is often referred to as the period of Umm Al Nar. The name is borrowed from a small island near Abu Dhabi, where archaeological excavations carried out by a Danish team proved, for the first time, the existence of this period. A new development of this period is the introduction of a different type of graves. The typical grave of the Umm Al Nar period is distinct by its circular shape, with engraved drawings on its external side. These drawings are of wild animals such as deer and snakes as well as tamed cattle.

Other drawings presented camels, which show that camel taming could have started at this period. Excavations in Hili, Tel Al Abraq and Khor Kalba showed that settlements of this period were featured with huge defensive towers. Such towers could have probably been built as early as the start of the third millenium as well. So, they represent a long dated local tradition.
wikipedia said:
Humans first domesticated camels approximately 5000 years ago.
Storuggla said:
Kameler är tuffa och klart de ska vara med.
Nu vet jag inte när det anses att Gomorra existerade, men det räcker väl? Om Vulf ändå ska ha trolldom och barbröstade karlar som rumlar runt i Gomorra så kan han väl ha kameler också? :gremsmile:

Storuggla, counting humps

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Sodomiter

Jag kommer faktiskt att, till skillnad från andra rollspel, att ge homosexualitet en plats. Inte av några jämställdhetsskäl direkt, utan snarare för att det är coolt med sodomiter i Gomorra. Kanske får sodomiterna en egen maktposition i staden, med egna kvarter, palats, tempel och organisationer. Eller så är de, som i den gråa verkligheten, precis som andra människor. Men det vore coolt med en bögmaffia!

Sexualitet kommer att över huvud taget vara ett påtaligt element i spelet. Allt från klassisk kärlek mellan människor, till prostitution, perversioner och sex som maktmedel/härskarteknik.

Jag tackar för de fem stjärnorna och lägger till dig i bakhuvudet för eventuella uppdrag. Är det något särskilt du skulle vilja skriva om?

Vad skulle du vilja se i spelet?

- Vulf

Vitulv

Re: OK, I stand corrected

Gå och se Scorpion King -- där borde det finns rätt stämning.
Jag har sett den, och älskar den. Viss inspiration kommer att tas därifrån och den nämns även i referensmaterialet. Dock kommer jag att satsa på en lite vuxnare stämning i spelet.

- Vulf

Vitulv

"Om jag inte hade någon idé (för jag är rätt dålig på att klämma fram äventyrsidéer) skulle det inte alls vara särskilt kul, och kräva kontanta medel. "

Det är lungt, för om du inte har någon idé så komer jag nog inte anlita dig :gremlaugh:

- Vulf

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bra citat...

Arpid: "Let me tell you, after a long day of looting and pillaging, there is no greater city than Gomorrah... except maybe Sodom."

Vitulv

Tack!

Och jag passar väl på att avslöja ett annat citat som öven det passar väl in i spelets vision;

”Klagoropet från Sodom och Gomorra är starkt, och deras synd är mycket svår”

- Vulf

Hunk

Hero
Förslag på inspirationskälla

Jag torde väl kunna betraktas som en Necromancer Games fanboy och eftersom jag inte vill svika detta faktum måste jag slå ett slag för deras bok "Ancient Kingdoms: Mesopotamia", som jag tror har den stämning du söker och på ett bra sätt visar hur man kan blanda sword & sorcery med historiska miljöer. Boken är ca 150 sidor tjock och mjukinbunden och torde kosta runt 200 kr i en svensk spelbutik.

Återigen måste jag också säga att jag tycker att din spelidé låter förbannat trevlig! Hade jag haft någon som helst förmåga till skrivande av äventyr/bakgrundsinfo hade jag försökt tvinga dig att blanda in mig i projektet.

Vitulv

Tack [ANT]

Tack för tipset, och tack för din entusiasm! Jag ska försöka att inte göra dig besviken.

- Vulf

Rising

Vila i frid
Vill du absolut leka med en potentare drog än haschisch så föreslår jag Peganum Harmala; harmelbuske på svenska (Syrian Rue). Det är en tokig hallucinogen med lång historia som folkmedicin, växer i öknar och bör finnas i det där området. Egypterna använde det som ett afrodisiakum, så det borde lira bra ihop med sodom & gomorra-myterna. Det har också föreslagits vara det mystiska Soma, men där förhåller sig de flesta skeptiska.

Effekten av Harmala räknas in i samma familj som LSD (MAO-hämmare).

Vitulv

Tja, ett sådant här spel kommer med största sannolikhet kräva fler än en drog, och dessutom regler för droganvändande, så jag tackar och bockar för alla förslag som kan tänkas dyka upp.

Både opium, haschisch och Peganum Harmala har givna platser i Gomorra.

- Vulf

hraufnir

Swordsman
Svar från sämre vetande!

Jag påstår mig inte vara bättre vetande, så jag svarar inte på några frågor. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att visa en stor gnutta entusiasm och klappa i tassarna lite. Detta är nämligen den tredje spelidé på ett helt år som verkligen nappat mitt intresse. De två andra är Fireborn och Noir, så det är inte dåligt sällskap du hamnat.

Vill du ha någon som kan korrekturläsa, speltesta, ljuga ihop texter eller äventyr så kan du slänga en förfrågan så får vi se om du gillar det du ser.

Äh... vafan... någon fråga måste jag ju svara på.

4. Jag tycker det låter skitbra. Enkelt spelsystem. Vet inte hur mycket du ens behöver utöka den!

5. Detta lämnar jag till sena kvällar och nätter då jag tänker i de banorna =)

6. De andras gissningar på 100-150 ligger rätt bra i tanken. Men snälla, gör en ordentlig pocket och ingen som faller isär då man tänker på den.

7. Äventyr, Novell, korrekturläsning... jag skulle kunna tänka mig Creds, ett ex av spelet + äventyrspocketen och en signerad Vulf-teckning =)

Nightowl

Champion
Sodomi...

...som alltså ordagrannt motsvarar det som vi i Norrland kallar "rövknull", oavsett vem man sätter på, kommer från staden Sodom. Lot, den enda killen i Sodom som var Lawful Good, får besök av ett gäng främlingar som är förklädda änglar. Då kommer hans grannar och vill ha dem utlämnade (och utelämnade) och syftet, rent apokryfiskt åtminstone, är att de vill bena dom i baken. Lot, som den gode man han är, erbjuder att de ska få vålda hans döttrar istället, men se det duger inte. Då ingriper Han Som Är Den Han Är, och hur än mobben letar kommer som inte in i Lots hus!

Lot och hans familj är de enda som räddar sig när Sodom och Gomorra går under, men hans fruga vänder sig om och förvandlas som straff till en saltstod. Lots döttrar bestämmer sig för att familjen måste överleva, så de super farsan full och. uhm, utövar viss incest.

Kom inte och säg att Bibeln är tråkig, grabbar!

Erik, som kan tänka sig att skriva äventyr, och om diverse övernaturligheter, om sådan behövs

Arfert

Facit
Re: Svar på fråga 1 - lite OT

korrekt... ett typiskt fel i "bibelfilmer" är att man filmar allt i typ Marocko och använder sig av lätt modifierad arabiskt revisita... men så såg det inte alls ut när det begav sig...

Israel runt år noll var ju t.ex. väldigt inspirerat av både den grekiska (och även romerska) kulturen sedan Alexander den store... Många (kanske en majoritet) klädde sig enligt hellenistiskt mode, prästerskapet gnällde över att ungdomen var ickejudisk i sin stil och ägnade sig åt saker som grekisk idrott och liknade (ungefär som man gnäller idag på amerikaniseringen av kulturen i europa)... Många städer var helt byggda i grekisk/romersk stil osv...

Gomorra skulle kunna vara inspirerat av främst (som Mekanurg skrev) Sumerien och kanske en släng av faraonernas Egypten och tidiga fenicier ... men arabisk stil är 3000 år fel sådär... fast du behöver naturligtvis inte vara historiskt korrekt... its your game.

Arfert

Facit
Re: Sanctuary

låter VÄLDIGT MYCKET som Sanctuary.. fast det är bara coolt... använde Sanctuary-boxen som kanpanj i nästan 4 år för tre spelgäng, i AD&D, Runequest och Gurps...

Arfert

Facit
stan kan ju ligga i en knutpunkt för karavanvägar och liknade... vilket gör att rikedomar samlas där, och exotiska varor från långtbortistan...

Arfert

Facit
Re: OK, I stand corrected

du behöver inte känna att du var helt fel ute angående kameler... visst förekom dom här och var, men de var ganska ovanliga... oxar och åsnor var det man använde i de flesta kulturer...

Nightowl

Champion
Mer inspiration

Här hittar du fanzinet Shark Bytes, till det generiska systemet Savage Worlds. Ladda ned nummer 1 - det har en kampanj i det gamla Mesopotamien. Om du känner ett akut behov av att förstå de få regelnoter som finns med, kan man hitta en enkel version av reglerna gratis här (Test Drive rules).

Erik