Frågan är ju också hur man gör orcherna. Warcraft har dem ju som ett hedersamt barbarfolk, fysiks större o starkare än människor men mentalt/emotionellt verkar inte vara så skilda (inga rasmässiga bärsärkatendenser, lättretlighet, avsaknad av empati, sånt). DnD har ofta orcher som ohederliga barbariska horder och/eller rövarband, men det finns i nuläget så många olika DnD världar så det varierar kraftigt vad de har för roll (kan komma på minst ett där de bara är ett annat folkslag) o hur annorlunda de är mentalt/spirituellt från människor - o i tidigare utgåvor så var deras ansikte svin-artade. Sagan om Ringens orcher är, vad jag åminner mig, inte barbarer utan antingen organiserade militära styrkor under Sauron o dennes agenter (Ca. Romarriket utan de sidorna vi gillar), eller motsvarigheten till rövarband som gör sitt, Tolkien ska ha brottats med frågan om orchernas ondska och frågan om den fria viljan o deras ursprung, o (om jag minns/förstått rätt) ska ha kommit fram till att de är inte av naturen onda men de har alla vuxit upp i en ond kultur som de sedan fortsätter leva i - tror det var etablerat att orcher var alldeles för lata för Saurons gillande (om de inte var drivna av fruktan) vilket i alla fall SRR (om jag minns rätt) ska ha haft att de är latare än människor o sällan gör något som de inte kan hunsa någon annan att göra åt dem, men det kan ju vara en fråga om att de helt enkelt var lika lata som människor o Sauron ville ha dem än mer arbetsamma o att det sedan har utvecklats en kultur av hunsning så det helat enkelt förväntas att du inte ska göra något som andra kan göra åt dig. DoD Chronopia har orcher som en av sina spelarraser o beskrivs som mentalt annorlunda än människor (minns på rak arm att de var av naturen bråkmakande, lättretlighet o dåliga att organisera sig i större grupper, det var troligen mer grejer men jag har inte tid att kolla upp det). Warhammer Fantasy har orcher som en kombination av de sämsta delarna av brittisk supporterkultur med inslag av kelter-som-det otvättade-barbar-hotet o lite andra grejer, de är klart omänskliga i sitt tankesätt o som grupp onda enligt de flesta filosofier. Jag har återkommande sett orcher i mangor där de presenteras med svinliknande ansikten, feta o kraftiga kroppar, o med en tendens för mänsklighetens dåliga sidor - sedan har jag också sett dem i andra mangor som väldigt mänskliga men med huggtänder o vissa andra grejer.
Drakens återkomst har trolloker som inte är orcher, även om de fyller den rollen orcher har i klassiska DnD-äventyr, o videospel. De är absolut onda och skulle inte kunna bli en ras bland andra om de bara kom bort från Mörkret, sedan vet vi inte (tror jag) hur de blir till, med väldigt otrevliga implikationer.
Races of Renown: Wrath & Rage: A Guidebook To Orcs & Half-Orcs till DnD3 (som jag har men inte kan hitta just nu) har i sina första delar lite olika förslag om hur man skulle kunna göra orcher, allt från att ha dem som bara en annan ras bland andra, till mer av den erövrande barbariska horden (som faktiskt tar över o kräver tribun istället för att bara härja runt), till något noterbart omänskligt som kunde liknas vid ett makrovirus, med mera. Den hade även diskussion runt om de är onda av naturen eller inte o vad olika anledningar det skulle kunna vara för det ena eller andra.
Också: Det har blivit på modet, tycker jag i alla fall, bland ett stort antal fantasy illustratörer som inte arbetar för något direkt IP (även om det kan var en fråga om att det ska utspela sig i ett etablerat IP) att illustrera orcher som sexiga och vältränade med huggtänder stickande ut från underkäken* men i övrigt väldigt mänskliga (o då snyggt mänskliga) ansikten, ofta klädda i barbar-chick. Dessa orch-hunkar (finns kvinnliga också) är ofta gröna i skinnet, även om jag har sett gråa, grågröna och gråblå.
* o här har jag noterat att fler av dem inte egentligen ger dem noterbart underbett utan tänderna bara poppar upp ur läpparna.