Den Upplyste Despoten said:
Ett generalfel som många gör i den här tråden är att de utgår från sig själva och vad de upplevde år si eller så.
Felet är dock att typ alla i tråden är "fel personer". För att få veta varför rollspelsförsäljningen (vilket även ger minskad speltid totalt sett) så borde man snarare fråga alla de som under perioden 82-92 köpte och spelade rollspel och varför de slutade .
Jag som inte införskaffat ett svenskt rollspel mellan cirka 1990 och 2008 kan ju vara exakt den "rätta personen". Speciellt som jag såg många vänner göra exakt samma resa.
Exakt så var faktorerna för mig personligen först att jag började lajva och då så gott som helt la ner bordsrollspel ett tag. För mig och många runt omkring kändes det som att det var den givna utvecklingen av rollspelandet och hade någon frågat mig 1992 om jag trodde att jag främst skulle spela bordsrollspel 2010 hade jag nog svarat nej och trott att bordsrollspel i den form det hade haft då skulle varit utdött.
Där på kom hur besvikna de runt omkring mig som prövat nya svenska rollspel var på utvecklingen.
Sedan försvann de svenska rollspelen från att vara lättillgängliga, skulle jag köpa dem kunde jag på hyllan bredvid lika gärna plocka ett amerikanskt. Även om jag på den tiden inte valde något av dem.
Jag lockades tillbaka in i rollspelandet genom att byta stad och framförallt när folk plockade med mig på konvent. Men där var reglerna ute och de flesta föredrog friform. Det främsta rollspelet verkade då vara Kult men det ville man bara kalla sina scenarion för, ingen ville röra i reglerna.
Och där omkring så dök Magick upp och en del roliga rollspelare försvann helt i att sortera kort. Jag förstod aldrig varför
och långt senare så visar någon mig ett bräde där man slår fram sin karaktär, det var det första svenskproducerade rollspel som jag känt att jag velat äga på närmare tjugo år.
Skulle jag däremot ta på mig min gamla universitetsroll och kolla på det på samma sätt som jag analyserade trender då så skulle jag bara döma ut det på en punkt. Rollspelen tappade sitt främsta försäljningställe, det kan döda vilken bransch som helst. Om du inte tror mig testa tanken på att pussel skulle sluta säljas på bokhandlar, leksaksbutiker och bara finnas i specialbutiker för pusslare, hur bra skulle det i så fall gå för pusselindustrin tror du?
-Gunnar (som undrar om inte Marco om någon är fel person att utgå ifrån sina erfarenheter, gjorde inte du tvärt om emot mig och blev superinvolverad just då)