Arfert said:
Är inne på samma spår.. man hörde mycket muttrande om äventyrsspel bland DoD-spelarna, hardcorefansen... att de sket i "riktiga" DoD, att de bara ville göra "häftiga spel för kids" där man även kunde kränga kort och miniatyrer (Mutant Chronicles), att man var Games Workshop-härmapor (feta axelskydd och mycket spikar på rustningar) osv...
..de fans som gillade vanlig DoD-fantasy kände sig svikna, bortglömda.. som om Target räknade med att de automatiskt ändå skulle köpa allt de släppte.
Jag tror det är en rätt vanlig grej hos rollspelare (och för all del andra som grottar ner sig i en hobby): Det mer eller mindre onödiga gnällandet på "nya versioner". Såvitt jag hört har snart sagt varje version av DoD haft sina belackare bland de som gillat tidigare versioner, och ser man vad som händer nu med D&D 3/4/Essentials så är det nästan övertydligt.
Det blev nästan parodiskt när COG meddelade att deras Mutant Chroniclesversion skulle ha mindre axelskydd. MC-fansen nästan stormade fortet, och blev helt galna, för hur kunde man göra MC utan gigantosvällande muskler och blaffo-axelskydd?
För den som av nån anledning inte följer Penny Arcade:
Nåja; jag säger inte att förklaringen saknar värde. jag tror mycket väl att den stora gnällande skaran kan ha haft del i "doppet" i hobbyn.
Fast jag tror fortfarande mer på trendförklaringen som "huvudförklaring".