This past week we celebrated the glorious feast of Our Lady of Guadalupe, whose place of apparition in Mexico City is one of the the foremost Marian shrines in the world today. Upwards of 20 million pilgrims visit there every year. I was just reflecting this past week how our Blessed Mother helped to save, in a powerful way, the Aztec people from paganism.
(Min emfas).
Det roliga här är att Our Lady of Guadaloupe av många forskare tros vara en synkretistisk mix av Maria och Tonantzin, en aztekisk gudinna vars helgedom låg på den plats, Tepeyac, där Lady of Guadaloupe senare uppenbarade sig. De kristna förstörde detta tempel och byggde en helgedom åt Maria på dess ruiner, men aztekiska pilgrimer som kom till platsen fortsatte att användan namnet Tonantzin i sina böner; om de syftade på Maria eller axtekgudinnan är oklart, kanske lite av båda. det är extremt vanligt att det, när religioner byts ut, förekommer en kontinuitet i vad forskare benämner "sacred space", och att figurer i den nya religionen får drag av figurer i den gamla som folk, kanske konverterade av tvång eller nödvändighet, inte vill överge. På samma sätt som den här kyrkan alltså låg på platsen av ett aztektempel och jungfru Maria blandades ihop, eller smälte ihop, med aztekgudinnan som en gång dyrkats där, har vi massiva mängder liknande exempel - i Rayy utanför Teheran finns tillexempel en helgedom åt sassanid-prinsessan Shahrbanu som togs till fånga av araberna när hennes rike föll och gifte sig med imam Husayn, Muhammeds dotterson, men på exakt samma plats stod tidigare ett tempel åt den zoroastriska gudinnan Anahita, och myterna om Shahrbanu har många likheter med det lilla man vet om Anahitas kult.
Så...alltså, Our Lady of Guadaloupe
är en hednisk gudinna, sort of/kind of. Lägg sedan till att hela Mariakulten i sig kan ha inspirerats av de elyséiska mysterierna och liknande förkristna modersgudinnekulturer, så blir det bara ännu bättre.
Om Maria på något sätt "helped to save the Aztec people from paganism", så var det -ihop- med Tonantzin, kanske de gjorde nån slags pragmatisk allians uppe i nån himmelsk sfär eller något "okej mitt folk är erövrat, men jag vill trösta dem innan jag går i pension, kan du hjälpa mig?".
...
jag tror jag har sagt nog, really. Basically så finns det ingenting med religiösa människor som är så provocerande som kristna som tror att kolonialismen var en bra idé, eller att sätten på vilka Afrika och Amerika kristnades var legitima, eller ens försvarbara. Inte ens quiverfull-idioter med tretton inavlade hjärntvättade ungar, wahhabit-saftmongon som för personliga jihader mot glädje, hindunationalister som kastar änkor på stora bål och har spontana pogromer mot sikher och muslimer, eller King James-tokar som försöker edita ut liberal bias ur bibeln genom Conservapedia, är lika puckade.