Nekromanti Vad hände med alla drakar egentligen?

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Dvärgasmitt.
Inte ens det. Faliskt, tillverkat i Marek Pomian om jag inte minns fel.
Det slog mig faktiskt att Nicoz har skaffat ganska få sina vapen. Vharzcona och serinebågen beställda han visserligen, men det mesta andra har varit gåvor, eller saker som tillhört stupade kamrater. En del annat bös, t ex Carwelan- och kraggsvärdet är troféer från besegrade motståndare. Med tanke på att han för vana att plocka åt sig sådana är det inte konstigt att han har en liten arsenal med svärd i sin ägo...

Angående monenten så... tja, det är juh trots allt inte alls omöjligt, men om man tittat på till exempel de reviderade stridskonsterna så har du skurit ned antalet moment på ett flertal. Då känns det lite boffrigt att din rollperson ska ha dubbelt så många som en typisk unik.
Jopp. Fast min utrensning bland momenten rörde sig mest om udda kombinationer som t ex båge och svärd i samma stridskonst. Ursprungligen skapades Nicoz stridskonst enligt Krigarens väg som "ovanlig" stridskonst och jag vil minnas att momenten var slagsvärd, kortsvärd och radard. Sen tränade han en hel del med melorsvärd, och eftersom Melor- och slagsvärd är såpass likartade blev det så att de fick bli ett nytt moment. Razemon lärde han sig använda av Rhazcom Manziir och Carwelan av Dwyrydd Coley. Nu så här i efterhand passar verkligen inte carwelan in som moment i stridskonsten och kommer emd största sannolikhet att försvinna.
Möjligen lär han sig Sunai Conornin eller något sånt istället om han tvunget ska fjanta runt mer med Carwelan.

Nej det är det inte. Han har om jag minns rätt 22 i sin stridskonst och det nuvarande kunskapskostnaden ligger på...20.
22 har han, det stämmer, men jag var ganska säker på att kunskapskostnaden låg precis på det när jag räknade efter. Jag får räkna om igen när jag grävt fram min Vapenmästaren.

vill också bara påpeka att kunskapskostnaden för Su'nai ishani t'an Eithene ligger på 30
Den var sjukare innan Vapenmästaren begränsade antalet tekniker...
Sen har vi en husregel angående Vapenaffinitet (jag kunde svurit på att det skulle finnas en artikel uppe där stridskonsteknikerna reviderades) som gör att kunskapskostnaden endast räknas för inlärning, inte för maxantalet tekniker. Det petar ned hennes kostnad på 25 vilket hon klarar med råge...

/Joel
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Inte ens det. Faktiskt tillverkat i Marek Pomian om jag inte minns fel.
Hm, om inte jag minns fel så var det några kraggbarbarer (Ylkrakh och gänget) som fångade in nån dvärgsmed och tvingade denne att göra en radard med kraggiska mått.

22 har han, det stämmer, men jag var ganska säker på att kunskapskostnaden låg precis på det när jag räknade efter. Jag får räkna om igen när jag grävt fram min Vapenmästaren.
Räkna igen du... Får det absolut till 20. Tänk på att t ex Snabbdragning har kostnad (2/1) och inte (2/2).

-Hjalle, har rätt. Tror jag.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Hm, om inte jag minns fel så var det några kraggbarbarer (Ylkrakh och gänget) som fångade in nån dvärgsmed och tvingade denne att göra en radard med kraggiska mått.
Jopp, men armborstet är faliskt. Det var faktiskt det vi pratade om, förvirrade lille pågadrul!

Räkna igen du... Får det absolut till 20. Tänk på att t ex Snabbdragning har kostnad (2/1) och inte (2/2).
Yyyymiiiir! Jag vill ha mer tekniker!

/Joel - boffer
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Jopp, men armborstet är faliskt. Det var faktiskt det vi pratade om, förvirrade lilla pågadrul!
Öh. Ajfan. :gremtongue:

Yyyymiiiir! Jag vill ha mer tekniker!
Heja!

/Joel - boffer
I nyöversättningen heeeter de inte Boffer längre! Kan du tänka dig!? Nu kan man inte döpa sin lilla fantasihobhjälte till Mysco Boffer längre. Öh. Bara en liten reflektion.

-Hjalle, hemma och är sjuk, märks det?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jasså de har ändrat det också

-9 i grundförflyttning

I Eon II var det grundförflyttning/9.

Skulle vara roligt att se en heavédrake flyga i 3 km/h.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Den var sjukare innan Vapenmästaren begränsade antalet tekniker...
Sen har vi en husregel angående Vapenaffinitet (jag kunde svurit på att det skulle finnas en artikel uppe där stridskonsteknikerna reviderades) som gör att kunskapskostnaden endast räknas för inlärning, inte för maxantalet tekniker. Det petar ned hennes kostnad på 25 vilket hon klarar med råge...


Jag bli väldigt lycklig om ni delade med er av den husregeln.

Jag kan förstå varför de gjorde som de gjorde med kunskapskostnader och så och det passar bra till rp som inte blir lika über men sen så störde jag mig på att vissa stridkonster fick fruktansvärt höga kunskapskrav (för att behärska samtliga tekniker till stridskonsten ifråga), än fast jag dock kan förstå det också, så jag la till en egen teknik som gör att man kan lära sig mer tekniker. Med den tekniken så är det min slp som kan mest tekniker, ha! :gremlaugh:

Nog för att jag inte är speciellt nöjd med tekniken då jag inte (än i alla fall) kan förklara varför det blir så.

Själv så störde jag mig på upplägget av stridskonster i Vapenmästaren (stridskonster i tabell går inte) så jag ägnade ett antal timmar åt att skriva av alla stridskonster från vapenmästaren och lade tillbaka kvickt anfall och de andra i de stridskonster som hade dem plus att jag lade till både nya stridskonster och tekniker.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Jag har aldrig gillat idén med kostnader för olika tekniker. Jag ser syftet med regeln ifråga, liksom, men jag har helt enkelt hanterat den tämligen liberalt hittils. Både Eithene och Inaleas stridskonster, åtminstone, har högre poängkostnad än vad de egentligen klarar. Men Eithene är en extraordinär talang med ishani och Inalea har haft sekler på sig att träna, och båda två har superkoordination, så jag har aldrig sett det som orimligt.

På samma sätt irriterar jag mig på förmaningar som "Dessa får rollpersonerna INTE köpa från början" (Om kursiverade tekniker i 'Vapenmästaren'). Varför då? Det är ju skitfånigt. Sådana saker är till för att ignoreras.

- Ymir, gör som han vill, så det så
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lite OT

På samma sätt irriterar jag mig på förmaningar som "Dessa får rollpersonerna INTE köpa från början" (Om kursiverade tekniker i 'Vapenmästaren'). Varför då? Det är ju skitfånigt. Sådana saker är till för att ignoreras.
Och jag hoppas verkligen att de flesta valt att ignorera den fåniga uppmaningen. Det är flera sådana uppmaningar i nya Eon III reglerna också. Jag undrar varför NeoGames väljer att ta med sådana uppmaningar!?

Tzimisce
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Jag bli väldigt lycklig om ni delade med er av den husregeln.
Jag trodde den kom med i förra uppdateringen. Tji fick jag.

Jag kan förstå varför de gjorde som de gjorde med kunskapskostnader och så och det passar bra till rp som inte blir lika über men sen så störde jag mig på att vissa stridkonster fick fruktansvärt höga kunskapskrav (för att behärska samtliga tekniker till stridskonsten ifråga), än fast jag dock kan förstå det också, så jag la till en egen teknik som gör att man kan lära sig mer tekniker. Med den tekniken så är det min slp som kan mest tekniker, ha!
Jag tycker kunskapskostnaden är en rtt bra idé för att begränsa stridskonsten. Så länge man inte är ärkeanal med tillämpningen bara. Grejen med vapenaffinitet var att jag inte för min själ kunde föreställa mig hur tusan ökad specialisering med ett visst vapen skulle begränsa förmågan att använda det...

Själv så störde jag mig på upplägget av stridskonster i Vapenmästaren (stridskonster i tabell går inte) så jag ägnade ett antal timmar åt att skriva av alla stridskonster från vapenmästaren och lade tillbaka kvickt anfall och de andra i de stridskonster som hade dem plus att jag lade till både nya stridskonster och tekniker.
Jag gjorde något liknande för Drunoks Drängar, dock utan kivckt anfall/försvar. Ytterligare bös på ämnet finns här. Det skulle finnas en artikel med reviderade tekniker också, men den är försvunen.

/Joel
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Jag har aldrig gillat idén med kostnader för olika tekniker.

Den är ganska bra för att bergänsa rollpersoner men för vissa av mina slp så gillar jag den inte.

På samma sätt irriterar jag mig på förmaningar som "Dessa får rollpersonerna INTE köpa från början" (Om kursiverade tekniker i 'Vapenmästaren'). Varför då? Det är ju skitfånigt. Sådana saker är till för att ignoreras.

Japp, och ignorerad är den
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Nicoz Mehzinor utökar förrådet.

Jag tycker kunskapskostnaden är en rtt bra idé för att begränsa stridskonsten. Så länge man inte är ärkeanal med tillämpningen bara. Grejen med vapenaffinitet var att jag inte för min själ kunde föreställa mig hur tusan ökad specialisering med ett visst vapen skulle begränsa förmågan att använda det...

Jo det tycker jag också, den är speciellt bra för rollpersoner, men ibland känns det som man får mindre än vad man tänkt sig (mest då för slps men som sagt det har jag löst).
 
Top