Vidare tankar om klagomål
* Demonfader (Eon III, händelsetabellen)
Och sannolikheten för att någon slår just detta är? Just det väldigt liten. Om det likväl skulle inträffa så kan du ju alltid som SL hävda att du inte tillåter just det utfallet.
För övrigt hittar jag inget utfall i händelsetabellen med något dylikt innehåll utan jag antar att du syftar på utfallet Demonhybrid från Övernaturliga egenskaper tabellen vilket i så fall minskar chansen till detta resultat ytterligare (endast 66 och 67 på 1T100 innebär slag på Övernaturliga egenskaper och endast ett slag på 7 innebär just Demonhybrid).
* Skadesystemet (Eon III, varför ta bort extraskador, det är ju det roligaste med Eon?)
Extra skadorna finns ju med fast de heter som sagt något nytt och det blir endast ett slags skada istället för många. Tanken med detta var att istället för många slag för extra skador istället slå bara ett slag dvs att det skulle gå snabbare i striden. Om du inte gillar detta - varför inte helt enkelt behålla tidigare regler?
* Nekromanti & Vandöda (Det är inte i linje med elementarvarelserna, vilka jag tycker borde bestämma nivån för också vandöda, en väldigt stor obalans)
Här har du en poäng helt klart tycker jag då jag personligen är något av ett spelbalansfreak. Dessvärre finns det inte så mycket man kan göra åt saken nu dock...
Mäktiga vandöda helt klart. Om du inte gillar dem kan du ju helt enkelt bestämma att de i din värld antingen existerar i ett mycket litet antal (vilket jag iofs tror att det också är tänkt att de gör i officiella Mundana), att de inte längre existerar (kanske dog de sista ut med riktet Darnath?) eller att de helt enkelt inte existerar över huvud taget. Eller varför inte modda dem så att de blir midnre ûber?
* Lamior (sämsta vampyrerna någonsin, och hör dom verkligen hemma i Eon?)
Huruvida de hör hemma eller ej får väl var och en tycka vad de vill om (personligen tycker jag de är helt ok till skillnad från exempelvis Eons varulvar som jag inte gillar alls) men om DU inte gillar dem - ta fram stora spelledarsaxen och *snippetisnapp* så är de borta från din spelvärld!
* Alvernas iålder (kolla på siffrorna så ser man att en stor majoritet av alla alver egentligen är inåtvända, normala alver är en ovanlighet, egentligen)
Här har du också en poäng tycker jag. Tycker dock inte att det är så mycket åldern utan snarare den angivna procenten inåtvända som är problemet. Detta är något jag ämnar förtydliga iom Alver 2.0 - dvs att majoriteten av alverna INTE sitter och stirrar tomt i en väg (då ett sådant samhälle naturligtvis inte hade fungerat i praktiken).
* Thalamur / Consaber (hur kommer det sig att ingen kan komma med en vettig förklaring varför Thalamur alltid förlorar med en så pass större arme? Kunde man inte sagt att Thalamur alltid kommit med en liten arme på grund av inre stridigheter eller något, vad som helst?)
Nu har jag inte hunnit lusläsa Thalamur ännu men jag vet att iallfall inte Consaberboken gav någon vettig förklaring på det där. Pratade dock med Petter (författaren till Thalamur) om saken nu senast på Gothcon och han menade på att orsaken bla var Thalamurs föråldrade arméupsättning och stridstaktik vilket kom sig av en anakronistisk kultur där man dyrkar det som varit. Dessutom är det i regel lättare att bedriva försvarskrig än ockupationskrig med tanke på försörjning och dylikt.
* Sunaris storlek (för att vara en stor pampig skog så är den inte så pampig, man går igenom den på 4 dagar.)
Vandra igenom den norr från söder gör du INTE på 4 dagar (iallafall inte från norr till söder). Likväl är det en stor skog (i yta större än vissa av Eons mindre länder faktiskt). Fast ändå är det ingalunda den största skogen till yta om man tittar på Eons världskarta (jämför exempelvis med skogarna i västländerna). Så dess storlek blir ganska relativ således - det beror helt enkelt vad du jämför med.
O vad gäller pampigheten så kommer det sig säkert av det faktum att det bor en massa alver där (vilket kapitlet om Sunariskogen i Alver 2.0 förhoppningsvis kommer påvisa ytterligare).
* Bilder (många bilder i modulerna får mig att inte vilja läsa dom sidorna för det förstör min inspiration, exempel: Azradeus barn i Religioner)
*agree on that*
Hursomhelst - vad gäller Eons generella layout och dess bilder så tror jag inte Kim Vässmar kommer nöja sig med några halvdanheter i fortsättningen som den estet han är...
* Asharien & Soldarn (kanske på grund av bilderna, men varför har man cowboy hattar i Asharien, och bälte?)
Förmodligen för att författaren gav instruktionen "Asharien skall ha ett litet vildavästern liknande tema vad gäller lanskap och dyliknande" till illustratören och att denna tolkade det lite väl bokstavligt.
Det samma hände mig när jag till drakar när jag gav Kim bildmanuset till Draghâren och Draghîren. Jag skrev att Draghâren skulle påminna om en triceratops med krokodilkropp och att Draghîren skulle påminna om en raptor med horn. Kanske borde jag förtydligat att jag inte ville att de skulle se dinosaurliknande ut utan mer "drakliknande" då detta var hur jag föreställde mig dem. Felet var alltså mitt ifråga om bristande intruktioner.
* Vapenmästaren (Stridskonsterna suger jämnfört med krigarens väg, men jag tror drängarna fixade det)
Samma dag som jag fick boken skrev jag in de flesta av teknikerna från Krigarens väg i tabellen över stridskonsterna och vilka tekniker de innehöll i Vapenmästaren. Nuff said!
* Legender & Hemligheter (boken blir inte rolig förrän man kommer till arbiträra legender och historier som inte bara har med ett visst mörker att göra.)
Men om man som jag faktiskt ser Mörkret som ett riktigt intressant tema att avhandla i sina kampanjer då kan man ju inte vara helt missnöjd eller hur?
* Alkoholreglerna (dom är helt enkelt ologiska)
Yupp dessa har varit ett huvudbry för mig som SL också. Har dock inte orkat göra något åt saken då jag ändå inte brukar använda mig av dem.
* Återhämtning av utmattning (jag tror jag hittade en bra regel om återhämtning i Eon III, men inte i utmattningskapitlet, där är dom lika kassa, att mer tränade personer tar längre tid på sig att återhämta)
Har löst detta genom en husregel jag snott någonstans ifrån webben (minns dock ej var) som innebär att ju mer UK du har desto snabbare återhämtar du dig.
* Magisystemet (besvärjelserna är lite obalanserade, det borde finnas lite mer exempel på besvärjelser som gör liknande saker, tex i alla fall 5 olika stridsbesvärjelser iställer för bara blixt och eldboll, och mer av varje)
Om jag får bestämma så kommer detta (och mycket därtill) åtgärdas i en kommande magibox/reviderad upplaga av Mystik&magi.
* Geografica Mundana (Även om tirakbergen på Takalorr återfinns i mellanöstern kunde man väl gjort lite bättre bilder?)
Bilderna i GM är tråkiga doverbilder och materialet har mycket varierad kvalitét beroende på vem som skrivit dem. Så ja jag håller med dig GM hade kunnats gjorts bättre. Ändå är jag tacksam att den finns då det är en viktig bok rent innehållsmässigt.
/Sebastian