DoD Vad hände?

Brior

Swordsman
Lex Rising: "Alla raser man kan fantisera om att ligga med är bra."

<…>
OK, jag kan väl knipa av med den andra Lex Rising: "Om man kan tänka sig varelserna bajsa riktigt bajs, då är de spelbara"
Som veterinär vill jag bara påpeka att ankor och andra fåglar har kloak (som blandar nummer ett och två) istället för däggdjursprylar där nere, men OK, det är ju fantasy så om man nödvändigtvis vill så … ;)

Brior

Swordsman
Lika konstigt som det finns ankor i DoD (och även i Svärdets Sång), tycker jag att det är lika konstigt att det finns med vargfolk. Men eftersom båda spelen är fantasy som finns det ändå en viss frihet i att ha med båda de släktena. För mig var det mer typ ”aha, det finns ankor i spelet, okej”.
.
Jag har inget minne av ankor i Svärdets sång? Var hittar du sådana?

Brior

Swordsman
Jag har alltid gillat ankorna i DoD och skrev som bekant in dem i Trakorien (fast tog med viss sorg bort dem i romanerna).

Vad gäller djurmänniskor och andra fantasivarelser intresserar jag mig primärt inte för om de är seriösa/realistiska eller ej. Jag förstår att de kan bryta stämningen (som i romanerna), men tycker att det kan kringgås om man försöker och accepterar förutsättningarna, vilket väl är en av grunderna för rollspel? Fantasivarelserna ger mig snarare en möjlighet att fokusera egenskaper och särdrag på ett intressant sätt. En mästare på detta är Tove Jansson, vars fantasivarelser enligt min mening renodlar genuint mänskliga egenskaper, känslor och beteenden ”larger than life”.

Ankorna representerade för mig den historiska judiska situationen, med en sammanhållen och kompetent minoritet, vars avvikande vanor och seder ofta hånas av andra, vilket inte sällan hotar leda till förföljelse. Vargfolken erbjöd en kul utmaning att föreställa sig hur intelligenta hundliknande djur skulle kunna tänkas bete sig.

Brior

Swordsman
Hur kom det sig att du plockade bort dem från romanerna?
.
Jag kom fram till att ankorna skulle bryta stämningen i romanerna, där det nog finns humor, men av en torrare sort än i spelen.

Sedan införde jag Trofim Lysenkos sovjetiska idéer om att arter kan morfa till varandra genom yttre påverkan inom bara ett par generationer. Romanernas vargfolk, träskfolk etc antyds alltså vara morfade människor som bytt form pga miljön. Detta beskrivs tydligast rörande Glachland på nordöstra Trinsmyra, där fredlösa utstötta snabbt fördjuras sedan de tappat sitt sociala sammanhang. Lite svårare att få dem hela vägen till ankor.

Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
.
Jag kom fram till att ankorna skulle bryta stämningen i romanerna, där det nog finns humor, men av en torrare sort än i spelen.

Sedan införde jag Trofim Lysenkos sovjetiska idéer om att arter kan morfa till varandra genom yttre påverkan inom bara ett par generationer. Romanernas vargfolk, träskfolk etc antyds alltså vara morfade människor som bytt form pga miljön. Detta beskrivs tydligast i Glachland på nordöstra Trinsmyra, där fredlösa utstötta snabbt fördjuras sedan de tappat sitt sociala sammanhang. Lite svårare att få dem hela vägen till ankor.
Jag förstår beslutet, men jag kommer absolut att låta Praanz da Kaelve vara en anka när jag i en obestämd framtid äntligen får spela Konfluxsviten!

Boganis

Veteran

Brior

Swordsman