DoD Vad hände?

En sak jag kunde uppskatta med ankorna i gamla DoD, var att det aldrig (vad jag kan minnas) var en grej av att de var ankor. Det bara var. Vilket i praktiken för en SL/Grupp som inte ville ha med dem, bara kunda byta ut dem mot vad tusan som helst....
Enda gången jag kan minnas att "vara anka" hade ngn som helst impact var i sinkadus 3 med belägringen av Vita Duvan...där svarta piratankor i första hand ville slakta vita ankor... I övrigt bara "var" ankorna...ingen lore, inga land eller kulturer som påverkade...bara formmen på den fysiska uppenbarelsen

Boganis

Veteran
ingen lore, inga land eller kulturer som påverkade...bara formmen på den fysiska uppenbarelsen
Ja, både i RuneQuest och DoD fanns det sparsamt med förklaring till varför de var där. I RQ hade de åtminstone en egen stad som ursprung.

God45

#PrayersForBahakan
Skrivit ett utkast till mina ankor till #Drakar25:

Ankor: Extra dimensionella invandrare som inte riktigt passar in i världen där de nu befinner sig. Ankorna dök upp i stora nummer efter att ärkemagikern Stay Wendil råkade öppna en portal genom världarna till deras hemdimension. Ankorna är märkliga humanoida fåglar vars kroppar inte riktigt borde fungera men gör det ändå. Ankorna lyder inte heller helt naturens lagar utan kan göra saker såsom att gå i luften under flera sekunder så länge de inte förstår att de inte längre står på fast mark. Ankorna är svåra att såra eller döda, deras kroppar deformerar tillfälligt så att de kan bli helt platta eller så deras skelett syns genom köttet när de blir träffade, men sedan är de helt okej igen. Ankorna pratar enbart med en kväkande dialekt som nästan låter som att de hånar mänskligt tal. Ankorna är kända bland akademiker för att vara den enda magiska varelse som inte är kopplade till drak- eller demonkrafterna. Färdigheter: Uthållighet & Rörelse.

Boganis

Veteran
Gillade gå i luften, om wylie coyote också finns med borde de klara sig, beroende på närvaro....

Gangleri

The People's Republic of Hornstull
Lika konstigt som det finns ankor i DoD (och även i Svärdets Sång), tycker jag att det är lika konstigt att det finns med vargfolk. Men eftersom båda spelen är fantasy som finns det ändå en viss frihet i att ha med båda de släktena. För mig var det mer typ ”aha, det finns ankor i spelet, okej”.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Wow! Jag visste inte att man kunde rösta ut en ulv med en enda röst. Bra där, Seter!
MODERERING

Jag vill påminna alla om att modereringar INTE SKA KOMMENTERAS I TRÅDEN DÄR DE GÖRS.

Anledningen är enkel, det gör ofta att tråden spårar ur, och ofta börjar handla om modereringen istället.

MVH

/Magnus

Zire

Swashbuckler
Skriv inte i tråden, skriv inte i tråden, skriv inte i tråden...

Fan också.

Kommer hem och öppnar boxen, börjar gå igenom de olika delarna och pang... ANKOR! Gnuggar mig i ögonen men samma bild och samma text som innan. Vem fan kom på idéen att ta in Knatte, Fnatte och Tjatte i fantasyvärlden?
Ja, tydligen så måste något så otroligt stämningsdödande som pratande Kalle Anka ankor ingå för att det ska vara Drakar och demoner-känsla. Uppenbarligen en känsla jag helt och hållet sluppit när jag har spelat Drakar och demoner tidigare (utan ankor). Därför är jag inte oäven till Drakar och demoner upplevelsen, ety min är fri från ankor.

Tur att man är spelledare och att det aldrig någonsin kommer förekomma en stämningsdödare av det slaget i en kampanj som jag leder. Men hur tänker ni andra?
Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag hatar ankor. Eller hata är ett starkt ord, men är det starkt nog? Det får duga tillsvidare.

Alltså först en brasklapp: jag har med ankor i mitt Drakar och demoner. På typ värdshus, mer specifikt på värdshusens matsedlar. Sprängd anka, grillad anka, brässerad anka, kokt anka, torterad anka. Jag har bara inte med stora, humanoida, talande ankor i kläder.

Varför är alver, dvärger, halvlängdsmän etc okej? För att de är människor som ser lite konstiga ut. Varför är vargmänniskor okej? För att de ser ut som människor som halvvägs håller på och förvandlas till vargar (alltså människor som ser lite konstiga ut). Ni vet, sådana som beskrivits i flera århundranden. (Men vargmänniskor är också ett jäkla gränsfall, jag gråter inte om de saknas.)

Varför inte ankor? För att de inte är människor som ser lite konstiga ut. De har näbbar, fjädrar och hela skiten. Jag kan inte föreställa mig hur de ser ut, annat än som Kalle Anka eller annan skit och då förstör de min upplevelse. Jae, så enkelt är det.

Har jag dem i Mutant? Jag tolererar dem i mutant, knappt. Jag älskar dem inte.

Leon

Leo carcion
Skriv inte i tråden, skriv inte i tråden, skriv inte i tråden...

Fan också.

Ja, tydligen så måste något så otroligt stämningsdödande som pratande Kalle Anka ankor ingå för att det ska vara Drakar och demoner-känsla. Uppenbarligen en känsla jag helt och hållet sluppit när jag har spelat Drakar och demoner tidigare (utan ankor). Därför är jag inte oäven till Drakar och demoner upplevelsen, ety min är fri från ankor.

Jag kan inte med ord beskriva hur mycket jag hatar ankor. Eller hata är ett starkt ord, men är det starkt nog? Det får duga tillsvidare.

Alltså först en brasklapp: jag har med ankor i mitt Drakar och demoner. På typ värdshus, mer specifikt på värdshusens matsedlar. Sprängd anka, grillad anka, brässerad anka, kokt anka, torterad anka. Jag har bara inte med stora, humanoida, talande ankor i kläder.

Varför är alver, dvärger, halvlängdsmän etc okej? För att de är människor som ser lite konstiga ut. Varför är vargmänniskor okej? För att de ser ut som människor som halvvägs håller på och förvandlas till vargar (alltså människor som ser lite konstiga ut). Ni vet, sådana som beskrivits i flera århundranden. (Men vargmänniskor är också ett jäkla gränsfall, jag gråter inte om de saknas.)

Varför inte ankor? För att de inte är människor som ser lite konstiga ut. De har näbbar, fjädrar och hela skiten. Jag kan inte föreställa mig hur de ser ut, annat än som Kalle Anka eller annan skit och då förstör de min upplevelse. Jae, så enkelt är det.

Har jag dem i Mutant? Jag tolererar dem i mutant, knappt. Jag älskar dem inte.
Vi har diametralt motsatta preferenser. Mitt problem är folkslag som är "människor som ser lite konstiga ut" - Star Trek principen till aliendesign. Vad är poängen? Ge mig ankor, insektoider och intelligenta växter vilken dag som helst.

Anarchclown

Swashbuckler
Ja, men jag var inte 9 år i 1985. :p:)
Lex Rising: "Alla raser man kan fantisera om att ligga med är bra."

nuff said...
Mitt problem är väl just att jag har spelat med folk som typ sexualiserat ankrollpersoner a la Howard the Duck när jag var typ 11 (de var också det, inte så mogna någon av oss) jag tyckte det var skitkonstigt och de tyckte det var jätteroligt. Tror jag inte föddes med Onkel Kånkel-genen och att det flera gånger i mitt liv har satt krokben för mig. Det är för övrigt min första erfarenhet av ankor i Drakar & Demoner.

Efter det har det nästan bara varit skämtkaraktärer eller skämt-SLP har det känts som. DVS det är nog inte ankornas fel utan att de frammanar det sämsta i de personer som de verkar tilltala som jag spelat med.

Rickard

Urverk speldesign
Mitt problem är väl just att jag har spelat med folk som typ sexualiserat ankrollpersoner a la Howard the Duck när jag var typ 11 (de var också det, inte så mogna någon av oss) jag tyckte det var skitkonstigt och de tyckte det var jätteroligt.
OK, jag kan väl knipa av med den andra Lex Rising: "Om man kan tänka sig varelserna bajsa riktigt bajs, då är de spelbara"

...och den tråden handlar dessutom delvis om ankorna.

Men det är en bra poäng med "det är nog inte ankornas fel utan att de frammanar det sämsta i de personer som de verkar tilltala som jag spelat med." Jag är delvis skyldig till sådant, även om jag föredrar ankor som är übercoola. Det var åratals sedan jag spelade en anka. Hmm...

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
OK, jag kan väl knipa av med den andra Lex Rising: "Om man kan tänka sig varelserna bajsa riktigt bajs, då är de spelbara"

...och den tråden handlar dessutom delvis om ankorna.

Men det är en bra poäng med "DVS det är nog inte ankornas fel utan att de frammanar det sämsta i de personer som de verkar tilltala som jag spelat med." Jag är delvis skyldig till sådant, även om jag föredrar ankor som är übercoola. Det var åratals sedan jag spelade en anka. Hmm...
Arne Anka 😀

Skämt åsido. Vissa släkten ligger tyvärr väldigt nära den gränsen ja, och ankor är en av dom. Det finns också tyvärr andra saker som kan locka fram det värsta i "omogna" spelare. Hade en spelare ett tag som inte klarade av att en utav de andra spelarna (manlig spelare) spelade en kvinnlig karaktär. Det blev skämt hela tiden, vad spelaren än gjorde, som när gruppen efter ett år äntligen skulle svänga förbi till hembyn, då tyckte spelaren som spelade en kvinnlig karaktär att eftersom de hade pengar nu, så skulle de kunna ordna ett tebberas och den blev för mycket för den där "omogna" spelaren (i.e. kvinnor och matlagning osv.).

Boganis

Veteran
Arne Anka 😀

Skämt åsido. Vissa släkten ligger tyvärr väldigt nära den gränsen ja, och ankor är en av dom. Det finns också tyvärr andra saker som kan locka fram det värsta i "omogna" spelare. Hade en spelare ett tag som inte klarade av att en utav de andra spelarna (manlig spelare) spelade en kvinnlig karaktär. Det blev skämt hela tiden, vad spelaren än gjorde, som när gruppen efter ett år äntligen skulle svänga förbi till hembyn, då tyckte spelaren som spelade en kvinnlig karaktär att eftersom de hade pengar nu, så skulle de kunna ordna ett tebberas och den blev för mycket för den där "omogna" spelaren (i.e. kvinnor och matlagning osv.).
Tråkigt.
Lev och låt leva (med korta pang av våld).

Byzantane

Veteran
Det är ju spännande hur just förekomsten av Ankor ska få sådan effekt.

Jag började spela på 90-talet, Ankor var en del av drakar och demoner då och skulle någon av nån anledning ta bort dem kommer jag införa dem i de äventyr jag spelar. De är inte mer eller mindre konstiga än andra djurfolk.
Kanske har jag haft tur som inte hamnat i en spelgrupp där någon spelat dem på ett löjeväckande sätt? Kanske, men även om vi hade kul när vi spelade rollspel som yngre var vi inte så mogna. Min första karaktär jag minns hette Lasse Mcloud och var en högländare med tvåhandsvärd. Hans bakgrundshistoria var inte många meningar lång- men vi hade kul! Tills han blev trampad på av en cyklop. Det tyckte de andra spelarna var kul men jag var inte lika pepp.

Nu spelar jag också med mina barn, 9 och 13 år gamla. De spelar antingen alv eller djurfolk uteslutande och de går in för att spela dem så pass seriöst de kan. Det här har ändrat min inställning till Ankor. Där jag innan mest tyckte de var lite kul är jag nu benhård på att de ska finnas med. Uppenbarligen tycker barnen de tillför mycket och då blir det mycket viktigt för mig. Självklart har jag seriösa ank-karaktärer både som spelare och slp. Ankorna måste representeras på ett seriöst sätt.

Sen är det som med annat ganska lätt att inte ha med Ankor, eller grodfolk, eller alver eller dvärgar etc. Det är bara att komma överens innan.