DoD Vad hände?

luddwig

Lawful evil
Något som förvånar mig är att just ankor verkar uppröra så (och ofta jämföras med Kalle Anka och hans släktingar). Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon vara upprörda över fantasyrollspel som innehåller råttfolk (som skulle kunna jämföras med Musse Pigg), kattfolk (som skulle kunna jämföras med katten Felix) eller vargfolk (som skulle kunna jämföras med Vargen i Bamse).

Vimes

Sillkung
Såhär är det. Ingen jävel brydde sig egentligen under 80- och 90-talet, men under "renässansen" efter 2000 har man börjat låtsas som att det här är en stor grej. Olika typer av "kreatörer" vill gärna signalera att de är coolt avslappnade i relation till en förment "hatad" ras i original-DoD genom att placera ankor front and center. Precis som tidigare är det ingen som bryr sig särskilt mycket.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Något som förvånar mig är att just ankor verkar uppröra så
Jag tänker att det mycket handlar om två saker:

1) Att ankor nästan uteslutande porträtteras som ganska löjliga djur, medan andra (vargar, råttor etc) visserligen ibland görs seriefigurer av men som också ändå har en plats som skrämmande/tuffa.
2) En del vill inte ha saker som upplevs som löjliga/humoristiska i sitt rollspelande. Serious Business, så att säga.

(Jag var själv i grupp 2 i många år ska sägas, så jag försöker inte vara elak här. Eller om jag försöker det så inkluderar jag ju mig själv)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ingen jävel brydde sig egentligen under 80- och 90-talet
Tja, det beror väl på vad man kallar "egentligen", och hur man avgränsar "ingen jävel" men jo, det har funnits en hel del ankhatande DoD-spelare hela tiden. Även på åtminstone 90-talet.

Kanske ingen jävel du umgicks eller spelade med.

Mikl

Warrior
Såhär är det. Ingen jävel brydde sig egentligen under 80- och 90-talet, men under "renässansen" efter 2000 har man börjat låtsas som att det här är en stor grej. Olika typer av "kreatörer" vill gärna signalera att de är coolt avslappnade i relation till en förment "hatad" ras i original-DoD genom att placera ankor front and center. Precis som tidigare är det ingen som bryr sig särskilt mycket.
Jag hade uttryckt det snällare men ja, jag är också ganska säker på att ankornas betydelse och kultstatus skrevs upp i efterhand.

Mikl

Warrior
Har fortfarande inte förstått varför ankorna skulle vara konstigare än några andra antorpomorfa djur i fantasy.
Jag hörde aldrig till ankhatarna, jag var en av dem som mestadels bara ignorerade dem under 80- och 90-talen.
(Utom den gången våra rollpersoner var på ett skepp som blev jagade av piratankor. Den gången ignorerade jag dem inte. Vi kom undan utan strid dock. Jag kan för mitt liv inte minnas hur. Men nu har jag hamnat på ett sidospår märker jag...)

Hursomhelst, en möjlig förklaring till det låga intresset kan vara att de som ville spela antropomorfa djur förr i tiden oftast ville spela rovdjur.
Undantaget minotaurer. På grund av Minotaurus = badass. Men minotaurer har ofta återgetts ha kött på menyn, så de kanske får ett halvt rätt? Sidospår igen...

Hursomhelst. Vargfolk. Kattfolk. Karkioner. I Traveller någon sorts lejon (aslan). Och i Traveller vargfolk igen förresten.
Att spela mouse guards och annat är till stor del ett senare påfund. Det finns diverse exempel på växtätande varianter men det var ganska få som ville spela dem när "människa med varghuvud" fanns som alternativ. Och där tror jag många valde bort ankorna också.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Tre av oss i vår spelgrupp började spela '84, då med DoD (även Mutant) och jo, det fanns starka åsikter om ankor i spel-Sverige på den tiden. Ankor blev slagpåse förmodligen för liknelsen med Kalle Anka vilket då ansågs förlöjligande. Övriga "tam"-djur kom med Expert och monsterboken och även om de också fick sig en slev på sig ibland, inte i samma grad. Ankor hade ju ett försprång på 1 år till den svarta boxen (3 år till den blå boxen) där. Så ankor användes nog som slagpåse även utav de som generellt inte gillade djur som RP.

När vi spelade så hade vi inte något emot ankor (eller andra djur). Jag använde mig aldrig utav djur i mina egna äventyr. Vi var två SL på den tiden som växelkörde och den andra SL (förutom mig då) använde sig utav ankor ibland. Det störde aldrig vår spelgrupp, även om jag hade svårt att använda dom själv i mina äventyr, så störde de inte mig heller när jag var spelare eller när jag körde köpäventyr med djur i.

Boganis

Veteran
Ankor blev slagpåse förmodligen för liknelsen med Kalle Anka vilket då ansågs förlöjligande.
Ändå hade vi cigarrökande Howard och Arne Anka, vår generations uppror mot Kalle Anka!
Måste medge att jag tyckte det var roligt att inte bete mig "Disney-esuqe" korrekt rörande en nära tillhands referensperson "Kalle Anka", när jag bekämpade svartnissar och orchar... Vi hade ju Howard the Duck och Arne Anka på 80-talet.
Oavsett var det inte därför jag försökte mig på sådana PC's. Det var utmaningen at spela en annan variant än A4 mäniska!

När jag började spela någon gång på 90-talet så var det som för många andra med DoD min rollspelskarriär startade och vad jag vill minnas så fanns det definitivt dom som avskydde ankor och tyckte att ankor fråntog ifrån seriositeten i det hela hur man nu kan tycka att ankor fråntar ifrån seriositeten. Hallå det är liksom en lek vi sysslar med,det är inte som att det skulle bli mer seriöst att leka att vi är riddare och dvärgar och alver och trollkarlar som kastar eldbollar och räddar prinsessor ifrån drakar om vi eliminerar ankorna ifrån leken vi leker.

Det fanns mig veterligen på denna tid 3 läger

1: Dom som älskade ankor

2: Dom som ansåg att ankor inte hör hemma i DoD och att den personen som skrev med ankor i DoD skulle brinna på bål

3: Dom som inte brydde sig. Detta lägret tillhörde jag,var det med ankor i spelvärlden eller äventyret vi körde eller om nån spelare valde att spela anka så - ok coolt och var det inga ankor med så var det också - ok coolt. Ankorna var liksom inte avgörande för min upplevelse på något vis,att spela DoD var lika roligt oavsett om ankorna var där eller inte.

Jag undrar dock hur de som avskyr ankor ställer sig till att spela andra djurfolk i DoD är det mer ok att spela en vargman och isf varför. No ill intent med min frågan utan jag är genuint nyfiken på varför vissa eventuellt anser att andra djurfolk är ok men just ankan funkar inte.

Sedan hur ställer sig folk som inte vill ha med ankan i DoD till att spela muterad fågel i andra rollspel så som mutant, är det ok att spela en muterad kråka eller skata i mutant men inte en humanoid anka i DoD och isf varför är det just ankan som skaver.

Boganis

Veteran
Vilket rationale gör at det är bättre att välja dvärg, mäniska eller någon av de andra? Ditt val!

Vilket rationale gör at det är bättre att välja dvärg, mäniska eller någon av de andra? Ditt val!
Människa kan jag ändå förstå då det ändå finns en igenkänningsfaktor i att spela människa jämfört med en anka eller andra fantasyraser men varför dvärg eller alv eller råttman skulle väga tyngre än ankan kan jag ha lite svårt att förstå.

Sedan har ju folk iofs alltid sina favoriter bland fantasyraserna som gör att man graviterar mot att välja den rasen. Jag tenderar tex ofta att spela alv i fantasyrollspel eller rollspel där alver förekommer men jag skulle inte rynka på näsan och säga nej om jag blev tilldelad en karaktär i ett one shot och det råkade vara en anka

Jag minnas ju även att det utöver stridigheter om ankans vara eller icke vara fanns stridigheter mellan alv och dvärgspelarna om vilken ras som var bäst alver eller dvärgar.

Här näst efter ankans vara eller icke vara kanske vi kan ge oss på frågan vilken ras är bäst alver eller dvärgar . Och när vi blivit lite varma i kläderna och uppeldade kanske vi kan tackla den hetaste potatisen av dom alla - Dungeons and Dragons är det ens rollspel (obs skämt).

Badmojo

Old’s cool
"Don’t be a dick shall be the whole of the law!"

Och på självaste juldagen också, app, app, app. Och som svar på en tråd skapad av en ny användare.

Diskussionen fortsätter utan @Vimes.

/Magnus
Tror @Vimes fick en släng julilska bara, eller så aktiverade han släktesförmågan ‘Vresig’?

För övrigt var det ta da @Briors Svavelvinter och Stefan Kayats mästerliga illustrationer som vann över mig till ankisterna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Något som förvånar mig är att just ankor verkar uppröra så (och ofta jämföras med Kalle Anka och hans släktingar). Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon vara upprörda över fantasyrollspel som innehåller råttfolk (som skulle kunna jämföras med Musse Pigg), kattfolk (som skulle kunna jämföras med katten Felix) eller vargfolk (som skulle kunna jämföras med Vargen i Bamse).
Jag har många gånger påpekat att det som skiljer ankorna från andra djurfolk är att de inte ser ut som människor med ankhuvuden, utan som seriefiguren Kalle Anka. Råttmännen ser inte ut som MussePigg, kattmännen ser inte ut som Felix, vargmännen ser inte ut som Bamses Varg, och minotaurerna ser inte ut som Klarabella.

Att ankorna kopplas så hårt till "kalle anka", och att andra antropomophioska djur inte gjort det, kan vara att Nisses bilder till DoD var extremt kalle anka/disneyfierade....på sätt som inga andra av de antropomophiska djuren var..... De rent estetisk osade KALLE