Nekromanti Vad händer (egentligen) på...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ångrar?

Tja, jag ångrar att jag ut så bombastiskt med världsherravälde och allt sådant från början. Jag tror att hela tråden hade tjänat på en mer lågmäld inledning. Nu slutade det med att många bara ville överträffa varandra med hur "mäktiga" just deras karaktär var.

För övrigt så blir jag lite besviken på att vissa inte respekterade andras plottar. Meningen var att vi skulle berätta något tillsammans, inte hugga sönder varandras berättelser. Detta medförde till mångt och mycket att tråden/historien blev oöverskådlig. Att interagera till viss del med varandra är jättebra, men inte att aktivt försöka styra undan någon annans berättelse till något som den inte var tänkt att vara, bara för att man vill att ens egen skapelse skall påverka handlingen så mycket det bara går.

Men i stort blev det en härlig tråd på grund av alla kreativa författare som sitter inne på så många sköna ideér.

Jag tror inte att jag har någon direkt favorit. Varje berättelse växte med interaktionen mellan de olika skribenterna. Det jag skrev var inte mycket att hänga i julgranen, men i samspel med Krilles inlägg så blev det riktigt bra till slut om jag får säga det själv.

/Vulf

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Om du kunde leva om ditt liv...

Nå vad ångrar ni andra?

Mest att jag inte var med mer. Hade jag haft lite mer tid så kanske. Som det är nu har jag varit upptagen med att flytta och spela rollspel och en massa annat, så jag hamnade lite i marginalen. Annars tror jag att jag hade kunnat göra något bra av min rollperson som började som en lite väl "häftig" och onyanserad individ. Konflikten med Mask var rolig, synd att han stack.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Tillägg:

Ja, jag tyckte också att det blev knasigt många halvgudar och gudar efter ett tag.

Tja, vem skulle egentligen inte vilja vara en halvgud om han nu kan vara det? Det skulle vara Krille då. :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret
Heh

Det hade nog inte behövts. Jag förväntade mig faktiskt att Mask skulle ha segrat mot mig i kriget om skogen och jag själv hade dragit mig tillbaka, om det nu inte hade varit för att min allierade Lord Renisis med hans miljontals soldater hade gjort detta ganska osannolikt.

Storuggla

Champion
Re: Tillägg:

"Tja, vem skulle egentligen inte vilja vara en halvgud om han nu kan vara det?"

Jag. Halvguderi är ett sunkjobb, usel lön, nyckfulla chefer, i tjänst dygnet runt året om, ingen semester, miffon som jagar en med stora svärd av mytiska proportioner och ingen respekt från populasen. Nej tvi, byfåne är ju ett bättre jobb, eller kommunalordförande.

Storuggla, förhandsgranskning är för de svaga

Morgoth

Swashbuckler
(Nu är jag också klar) [edit]

Är det något ni ångrar såhär i efterhand? Vad skulle ni velat ha gjort annorlunda? Var det något ni inte riktigt fick med under berättelsens lopp?

Jag gjorde väl samma fel som du, jag skrev in mig på mig själv helt och hållet (jag gjorde vid vissa tillfällen försök att återknyta med andras berättelser för att skapa en känsla av kontinuerlighet, men det känns som att jag misslyckades ganska brutalt med den biten) och stängde andra ute sådär näsvist. Ärligt talat, nu i efterhand är jag inte heller så tänd på det där med att låta andra komma in och pilla i min berättelse, särskilt inte efter jag verkligen gjort det till min berättelse. Folk fattade vinken, liksom. Det var bra.

Sen så ångrar (ångrar och ångrar) jag att deltråden med Storuggla inte lyckades växa och frodas som den skulle, särskilt eftersom vi hade planerat att grävlingsfolket skulle vara ett misslyckat experiment från Ulvgärde, och att namnet "Ulvgärde" bara existerade som ett legendariskt fenomen i deras sägner och sagor. Det hade varit ballt, tycker jag (och grävlingarna var jävligt balla också, så för att återknyta lite till Arvidos inlägg skulle jag vilja säga att Storuggla nästan kändes fräschast, även om Risings magnifika final och Vitulv/Krille-spelet som sagt nog inte gick att mäta sig med, särskilt inte utan att skriva klart historian, vilket Storuggla inte gjorde (han tröttnade väl på tråden, helt förståeligt)) särskilt om Vitnose och Mog kunde sluta sig samman och återvända till Ulvgärde. Jätteballt.

Få se nu, jag hade gärna sett att Arvidos omtalade by hade varit Fjätterskog ur min senaste historia. Då hade jag kunnat knyta till Arvidos, och Arvidos var ju lite av en portal i den här tråden. Genom Arvidos hade man kunnat komma till exempelvis Dnalor eller Rising, och därifrån vidare till Mask och Yassilus. Det hade jag diggat.

Slutligen funderade jag på att låta Vitnose och grävlingarna dyka upp i min sista berättelse och hålla tillbaks etervarelserna, men det hade blivit för mycket helt enkelt. Men jag hade gärna gjort något mer av det, om jag hade haft orken.

Åh, och visst hade Vitulv gjort sig som genmuterad?

Nåja, cya.

Mogz

Edit: En snabb copy + paste gav mig följande otroliga statistik i tråden:

Sidor 14 (Verdana 10 pt)
Ord 9 309
Tecken, utan blanksteg 44 258
Tecken, med blanksteg 53 640
Rader 742

And that's about it... värdelös information, förvisso, men alltjämt roande.

Rising

Vila i frid
*LOL*

Oj, jag ber om ursäkt för att jag postar det här fullkomligt meningslösa inlägget.

Men alltså:

"Storuggla, förhandsgranskning är för de svaga "

Det där är din bästa någonsin. Särskilt kul för mig, för ingen förhandsgranskar väl så djäkla mycket och länge som jag?

Kul inlägg överhuvudtaget. Nu ska jag äta en mikrokebab. De är äckliga, men jag har redan ätit upp alla sådana där små biffar med potatiskroketter (bästa findusrätten) och Pasta Alfredo är ingen bra kvällsmat.

/Rising

Insignia

Swashbuckler
Mikromat [OT]

"och Pasta Alfredo är ingen bra kvällsmat"

Men det är ju så gott! Mmm... Pasta Alfredo... *_*

Quadrante

Grisbonde
Re: upproret ...

Jag hade en idé om att resa mig innifrån dina egna led..
fick den rätt sent, så jag droppar den.
Tanken var att de levt isolerade i små enklaver, först under Dnalors rike,
och sen allt mer integrerade under Ulms.

Skulle väl ha vart coolt om de reste sig ur armén..

Djuren som slåss för sin frihet,
de vill vara fria,
självständiga..
och inte styras av nån pretto ( :gremwink: ) gudom...

Rickard

Urverk speldesign
Re: Om du kunde leva om ditt liv...

"Han's rollperson var en annan karaktär som jag borde ha träffat."
Jag funderade på att jag skulle PM:a dig och vara ett av dina tre möten på vägen till Yassilus, men det hela kändes så krystat.. För det första.. Varför skulle vi, två varelser i en stor värld råka stöta på varandra? Hur stor skulle den chansen vara? Det funkar för Arvidos för han har en sådan mystisk karaktär (vilket du lyckades framställa väldigt bra).. För det andra så kunde jag inte komma på vad som skulle inträffa mellan våra karaktärer och tyckte därmed ett möte mellan våra karaktärer kändes menlöst..

"Själv ångrar jag lite att jag hade en plot som i grund och botten stängde ute folk,"
Tja.. Man var ju i regel tvungen att först skriva ett inlägg som presenterade karaktären och sedan ett som kunde tjäna som ett försök till interaktion mellan de andra.. Om man inte presenterade sin karaktär genom att spinna vidare på någon annans karaktär, då..

"Nå vad ångrar ni andra?"
Att jag inte poängterade mer i mitt inlägg att det skrevs för att andra lätt skulle haka på..
Att jag trots allt hade en rätt isolerad karaktär.. Fast med facit i hand är jag rätt nöjd över vad som hände..

"Och vad är det ni är mest glada över att få ha kommit på?"
Att jag försökte förklara hur Vita Vingens folk fungerade som varelser..
Att jag skrev så luddigt att vem som helst skulle kunna hänga på inlägget eller så att jag kunde styra min historia åt vilket håll som helst..
Att jag lyckades forma de som tog kontakt med mig så att det gick åt "mitt håll".. Basenanji tog ju kontakt med mig via ett PM vilket jag postade.. Lambendil postade ett inlägg som blandade in min karaktär precis när jag försökte hitta någonstans att sätta mitt nya inlägg..
Att jag skrev luddigt så att jag inte helt riskerade att sabba för Mogges historia..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inser att han har en tendens i denna tråd att prata nästan enbart om sig själv vilket han ber om ursäkt för

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ångrar? *edit*

"Tja, jag ångrar att jag ut så bombastiskt med världsherravälde och allt sådant från början."
Jag tog det faktiskt inte för att vara det.. Jag hade visserligen hellre sett ränkspel i skogarna som tisslade och tasslade om hur vi skulle kunna stoppa dig.. Det jag tyckte var svårast som jag inte lyckades knyta an till först efter ett par inlägg var att du skrev att vi andra var "män av stor makt".. Det hindrade mig lite till att ta ut svängarna helt..

"För övrigt så blir jag lite besviken på att vissa inte respekterade andras plottar. Meningen var att vi skulle berätta något tillsammans, inte hugga sönder varandras berättelser."
Fast å andra sidan så blev det att alla berättade var sin historia som tog del i en och samma värld.. Att andra blandade sig i var bara något som man var tvungen att anpassa sig efter, precis som en spelledare får anpassa sig efter sina spelares handlingar.. Jag hade egentligen ingen plan med mitt folk, utan jag skrev allteftersom jag läste de andras berättelser.. Sedan försökte jag binda ihop allt med de två sista inläggen jag gjorde..

"Att interagera till viss del med varandra är jättebra, men inte att aktivt försöka styra undan någon annans berättelse till något..."
Näe, det är klart.. Sedan var jag inte helt positiv till de korta och många inläggen som bara tjänade som ett samtal.. Då hade jag hellre sett att personerna först diskuterat med PM och sedan dragit hela samtalet som ett enda inlägg eller att de litade såpass på varandra att en av de två fick ta hela samtalet..

"Jag tror inte att jag har någon direkt favorit."
Det kan vara för att din berättelse var (IMHO) en av de två bra.. Du var hela tiden kärnan i hela tråden vilket jag alltid följde med intresse.. Den andra berättelsen var Morgoths som skildrade hur ett folk påverkades av förändringen som skedde och hur en liten varelse i den stora världen kände..

"Det jag skrev var inte mycket att hänga i julgranen, men i samspel med Krilles inlägg..."
Jag tyckte det var helt klart fräckt att du blev kär i Tuva.. Jag tyckte hela historien växte i och med då det hela lyftes till ett personligt plan.. Att Krille var hatad av sin dotter var också en personlig touch..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock tyckte hela tråden dog lite väl abrupt.. Allas historier avslutades som genom ett trollslag (vilket jag i för sig efterlyste men hade inte tänkt mig att alla skulle göra det på en och samma gång)

<font size="1">[edit] Lade till citatet om favoriter</FONT>[color:"green"]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Ångrar? *edit*

Det jag tyckte var svårast som jag inte lyckades knyta an till först efter ett par inlägg var att du skrev att vi andra var "män av stor makt".. Det hindrade mig lite till att ta ut svängarna helt..
Ah, jäklar. Där slog du huvudet på spiken. Jag hade inte lyckats identifiera problemet men nu inser jag att det var däri urspårningen hade sitt ursprung. Jag använde det stycket för att sparka er andra i rumpan så att ni skulle fatta vinken, men jag borde ha formulerat det annorlunda inser jag nu.

Det kan vara för att din berättelse var (IMHO) en av de två bra..
Smickrare där... :gremblush:

Jag tyckte det var helt klart fräckt att du blev kär i Tuva.. Jag tyckte hela historien växte i och med då det hela lyftes till ett personligt plan.. Att Krille var hatad av sin dotter var också en personlig touch..
Tja, jag insåg att jag jag irriterade mig på det storslgana i vissa berättelser och var därför tvungen att styra om min egen till ett mer lågmält och personligt plan. Och tja, har man sett playelf-kalendern så kan man ju inte undgå att sukta efter Tuva. Även om det är äckligt med tjejer som har svans :gremgrin:

...som dock tyckte hela tråden dog lite väl abrupt
Japp, jag håller med. Jag hade gjort mitt iom Vitulvs död men jag hade gärna läst vidare om folks karaktärer. Särskilt som att många verkar ha mer att berätta.

/Vulf

Sodivra

Champion
Folk behöver ta det lugnt.

Ja, jag hade gärna sett att kriget fortsatte med Silvervarg som hade tagit över spridda vitulvar.. (Öh, Silvervarg-Vitulv.. Sammanträffande?) Det hade varit en skön touch.

Samtidigt hade Dnalor och Mask bråkat, de tretton bestarna hade fått göra något, och konflikten kunde bli helt sanslöst nyanserad. De mäktiga rikena Västmark och.. öh.. Basenanjis rike hade kanske hållit sig passiva, men men..

Själv hade jag glidit runt med min rollperson och varit allmänt häftig, och troberg hade kunnat pressa på för att ena alla folken, som han själv sa. Det var faktiskt något som jag själv också såg fram emot.

När vi väl har pbf*-forum så kan vi utforska de här möjligheterna djupare. :gremsmile: Förresten, borde inte pbf-forum vara ett utmärkt sätt att förklara hobbyn och dra in nybörjare i den?

<font size=0>*pbf: Play by forum. "Play by forum-forum" kanske inte är en helt korrekt benämning, iofs..</font>

Rising

Vila i frid
Lite snack *ändrad*

"Det jag tyckte var svårast som jag inte lyckades knyta an till först efter ett par inlägg var att du skrev att vi andra var "män av stor makt".."

Det störde mig också, och det var anledningen till att jag kom igång så sent. Jag försökte hitta på en anledning till att spela en härskare vars folk kunde dö i ett tidigt skede så att han skulle få klara sig själv, fast ändå ha målsättningar kvar att uppnå efter att hans makt var borta. Nå, det blev ju okej till slut, men om vi gör en ny liknande tråd så skall man nog inte tvinga på någon något från början.

"Att andra blandade sig i var bara något som man var tvungen att anpassa sig efter, precis som en spelledare får anpassa sig efter sina spelares handlingar.."

Väldigt bra sagt. Det krävs en speciell teknik att samberätta en historia, och det märktes att vi (iaf jag) var rätt dåliga på det. Man måste nog tillåta ens historia att få utvecklas i andra riktningar än de man själv önskar. Jag ska ha en helt annan approach nästa gång.

"Sedan var jag inte helt positiv till de korta och många inläggen som bara tjänade som ett samtal.. Då hade jag hellre sett att personerna först diskuterat med PM och sedan dragit hela samtalet som ett enda inlägg"

Ja, och jag tror att man skulle kunna tjäna på att ta mer tid på sig med ens inlägg. Vid några tillfällen kom det så många små inlägg att jag inte orkade läsa dem, och då blev jag så rädd för att blanda mig in i deras uppgörelser att jag slöt mig själv helt och hållet. Det hade varit enklare att följa handlingen medan den höll på om man hade behövt läsa färre och kortare (fy på mig själv) inlägg. Några forumiter försvann ju helt och hållet, jag tror att de inte riktigt hängde med i tempot.

Det kan vara något att tänka på när (om) vi får en PBF-avdelning på forumet.

"Jag tyckte det var helt klart fräckt att du blev kär i Tuva.."

Jag håller med. Det var en av de riktiga höjdpunkterna.

//Tilägg: Jag märker nu att nästan ingen har pratat om Walium. Eftersom jag gillade hans text väldigt mycket så passar jag på i detta inlägg just här att säga att jag gillade den berättelsen väldigt mycket och gärna hade velat vara en del av den på något sätt. Det behövdes helt enkelt sägas//

/Rising
som behöver koppla av lite, men skulle inom en snar framtid vara sugen på att börja på något liknande igen. Om jag orkar kanske jag hoppar på Basenanjis redan nu. Vi får se, Bas.

Storuggla

Champion
Re: *LOL*

Jag kan rekommendera de där mysko "Marie Lager mat"-lådorna. Goda som attans, speciellt den där vietnamesiska fläsk i citrongräs och den thailändska biffen i chili. Mums.

Storuggla, micromatskoness... conäss... diggare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Favorit

"Jag var faktiskt uppriktigt rädd att jag skulle dö när jag började köpslå med Yassilus."

Det kanske är bra att han inte vet var du bor, eller gör han det? :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Favorit

"Vilken tråd följde ni intensivast?"

Eftersom jag kom in så pass sent så orkade jag inte läsa alla inlägg. Dock tyckte jag att Risings baksluga alterego var en frisk fläkt ibland alla halvgudar och übermäktiga krigarkungar. Men visst är det fantastiskt vilken begåvning och talang som finns samlad på det här forumet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hurra!

"//Tilägg: Jag märker nu att nästan ingen har pratat om Walium. Eftersom jag gillade hans text väldigt mycket så passar jag på i detta inlägg just här att säga att jag gillade den berättelsen väldigt mycket och gärna hade velat vara en del av den på något sätt. Det behövdes helt enkelt sägas// "

Tack, tack. Det värmer i mitt gåsfarmarhjärta. Synd bara att jag kom in så sent. Nästa gång en sådan här tråd startas så tänker jag vara mer på alerten.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om jag hade fått börja om

För det första så hade jag velat hänga på mycket, mycket tidigare. Det är precis sådana här trådar som jag gillar nästan allra mest. Tyvärr blir de så snabbt stora, otympliga och svårnavigerade. Jag hade velat bli en del av många fler berättelser än vad jag hann med. Sedan hade jag inte haft något emot att utveckla fader-son delen och haft med den kvicke mystikern lite mer.

Ett stort tack till Vitulv som startade tråden och till alla ni som var med och skrev.