Håller fullkomligt med Måns angående stämningen i M:UA. För mig är det inte putslustig humor som är kvintessensen utan snarare 9 delar smuts, ondska och mörker och en ynka del humor. MUA:s fokus på civilisation tycker jag är tilltalande och civilisationsgraden stämmer väl överens med originalet. Att samhället skulle vara mer primitivt i den tidigare upplagan stämmer helt enkelt inte. Kika exempelvis i beskrivningen av Hindenburg i Efter Ragnarök och den i MUA.
Sedan får man nog i sin bedömningen i MUA:s regelsystem fundera över om det är BRP som sådant man ogillar, eller om om det är MUA:s inkarnation av det samma. De flesta som svarar tycks fokusera på det första och då blir ju kritiken en smula irrelevant? Själv tycker jag att MUA (med smärre husreglande) har ett bra, tilltalande och lättspelat system. Jag föredrar det helt klart gentemot exempelvis Version Noll, men detta är ju onekligen en fråga om olika tekoppar.
Slutligen så får man ju tillägga att det onekligen är sorgligt att storkapitalet lagt sina smutsiga vantar på Mutant, men det borde ju inte vara särskilt svårt att konstruera ett postapokalyptiskt rollspel som utspelar sig i Sverige. Jag tror faktiskt inte ens att "Mutant" är tillräckligt unikt för att vara rättighetsskyddat, förutsatt att man inte har med alltför många likheter och namn.