När jag ser Fria Ligans skisser och dessutom är medveten om hur snyggt och spektakulärt Svavelvinter blev måste jag utbrista i en kaskad av beröm och salivdreglande.
Fan va' snyggt!
Nu: till det viktiga och avgörande. Att sälja spelet och bli rik! Hur gör man det? Skisserna och credden har ni ju redan?
Jag röstar på* att ni tänker er ett regelsystem som fungerar som ett PS3. Dvs, inte lika coolt och exklusivt som ett Wii och inte så dyrt och udda som Gamecube. Det PS3 har som inga andra har är spelen. Köper man ett PS3 får man kanske inte det hetaste i konsollväg, men man kan lira en jädrans massa lir.
Det viktiga är nämligen inte hur reglerna fungerar på ett konceptuellt plan, skit i det (Coriolis och Noir hör ni mig?) tvärtom, det ni vill ha är ett enkelt, fungerande transparent regelsystem som tex d20, Eon** alternativt Expert Drakar och Demoner. Att sådana regler inte är perfekta i regelfinsmakarnas värld kan ni bara strunta i – vi skiter ju blankt i att PS3 saknar Wiis alla obegripliga finesser, eller hur? Man vill åt spelen! Med det sagt: ja, Evolutionens barn, Noir och alla andra spel är ju fantastaiska regelmonster och koncept. De är inte dåliga. Det är bara det att man vill lira lir. Highscore och MMO.
Reglerna ska vara gejmistiska, de ska ha ett färdighets- respektive stridssystem som får Roffe och Liza i Tranås att fundera ut hur han/hon ska bygga en IMM med den bästa kombon av tvåhandade vapen samtidigt som han/hon får med sig bonusen som det innebär att ha karaktärskonceptet "Zonfarares barn: +2 mot strålning". Regelsystemet ska locka till att samla på sig prylar, öka färdighetsvärden och framförallt ska gå att äventyra med. Wiis motionkontroll är helt värdo eftersom man ändå inte kan använda den till alla fräcka spel som finns till PS3.
Äventyren gör att man vill spela. De uppmanar en att testa sin rollperson och pröva hur den tar sig ut i sociala situationer, i strid och hemma hos sig själv när ingen tittar. Eller kanske inte det sista, men ändå.
Satsar man på rollspelsreglerna istället för äventyren löper man risken att ens spelare hamnar i samma situation som Wii-ägarna:"...tja det har inga spel som jag kan spela, men vicken snajdig motionkontroll det har...".
Gå inte i fällan och tro att spelare själva kan skriva bra äventyr. Det kan de inte. Det är nämligen det svåraste som finns – inte ens Järnringen lyckades speciellt bra.
Tvärtom, lägg resurser på att hitta ett par bra äventyrsförfattare (Gunilla Jonsson! Gunilla Jonsson! Gunilla Jonsson!) och se till att ha en plan för äventyrsutgivningen. Då kommer också andra kategorier produkter vara lätta att sälja. Äventyren banar alltså vägen för tilläggs- och kampanjvärldsmoduler. Om man ska spela kampnajen "Hindenburg i brygga!" kommer man såklart vilja köpa spelledarskärmen, tärningarna och de kampanjspecifika kartorna?!
Puh! Det var en hel radda tips från en gammal rollspelsräv som verkligen ser fram emot en ny generation Mutant. Självklart kommer andra forumiter som Krille och krank hålla på och tjafsa med mig om det här, Arvidos kommer vilja prata om korpar som viskar hemligheter och W176 kommer vilja friforma sig norr om polcirkeln.
Det betyder inte att de är helt ute och cyklar.
Det är bara det att Paizo drar in så jädrans mycket stålar på att följa de där enkla tipsen att ni åtminstone borde få höra en potentiell köpare föreslå dem mitt bland alla Blåa Himlar, Evolutionsbarn och AW-hack.
Lycka till!
---
* Jag har alltså inga andra källor till den här posten än mina egna subjektiva åsikter. Om du tycker helt annorlunda beror det nog på att du har rätt och jag har fel.
** Det kanske inte är så jävla enkelt vid närmare eftertanke men det beter sig som man förväntar sig. Som en gammal pålitlig Volvo Amazon.