"Så du menar att Tolkien vispar till med sin magiska penna, sägar att det är en saga. Och sedan så har ett massmord plötsligt blivit beundransvärt?"
Det finns två sätt att svara på det:
Antingen ska man tolka berättelsen symboliskt eftersom det är en saga. Då kan man inte resonera som så att det är verkliga händelser som hänt i en verklig värld. Orcherna representerar våra motgångar som måste övervinnas, det kan alla relatera till och det är därför en poäng att de alltid är
fiender. Man ska inte ens försöka tänka sig hur orcherna har det, för de är inte biologiska varelser.
Eller (och med Tolkien tycker jag det här är en bättre lösning
så skall man komma ihåg att i Tolkiens värld (till skillnad från vår) så
finns det en riktig "ondska". Det
finns äkta illvilja och ogynnsamhet, och den går aldrig att resonera med. Det hör till genren att ens motståndare skall vara så onda att man inte ska behöva sympatisera med dem.
Alternativet hade varit att göra som i alla tecknade actionprogram som kom i samband med TMNT: Där skulle våldet vara mer upptrissat än det hade varit i de tecknade programmen från
min barndom, men samtidigt gick det PK-vindar genom barnkulturen och därför kunde man inte låta hjältarna slåss mot levande varelser hur som helst. Istället lät man turtlarnas ärkefiende; Shredder, vara en alltigenom ond illbatting som turtlarna inte riktigt rådde på, medan turtlarna däremot fick använda sina vapen och stridsfärdigheter mot diverse själlösa robotar. Ingen kunde ju ha något emot att man förstörde en fientlig robot som var
programmerad för att vara ond?
Det blir lite drygt i längden med robotiserade fiender, dock, så jag tycker faktiskt det är okej att det spöas lite orcher i SoR, på samma sätt som jag tycker det är okej att Indiana Jones skjuter ner nazister och araber utan att känna samvetskval för det. Jag tänker nämligen inte på skurkarna i äventyrsberättelser såsom "personer" överhuvudtaget, utan såsom dramaturgiska element.
---
Men visst, hade det varit en riktig värld utan objektiv ondska så hade jag hållit med dig.
/Rising