Nekromanti Vad håller magiker egentligen på med?

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
angående fältslagsmagi...glöm alla dina förslag. Tänk effekten 'Skräck' med en schysst areaeffekt.

Omfg, typ. Den bästa formationsbrytaren i världen.

sedan, utöver den fantastiska helningen, har ju biotropin effekter som kan råda bot på infertilitet, sjukdomar, tillochmed förlänga folks liv...sånt borde vara helt fruktansvärt eftertraktat i en medeltida värld. (Jag nämnde visst tillochmed lite i förbigående i Västlandens historiekapitel att Mûhads magikerorden en gång var instrumentala i att stoppa en stor pestepidemi i Quaran, vilket på sikt förbättrade magikernas ställning i riket).

That being said, tror jag att många magiker sysslar mycket med att bygga artefakter och elixir. 'Skärpa' är en otroligt destruktiv effekt att binda i ett vapen, och hertigens son kunde säkert ha nytta av att helningselixir i packningen när han drar i fält första gången. För att inte tala om mer oetiska pryttlar; handelsfursten vill -så- han en ring han kan aktivera 'Makt' med.

'Kondensera vatten' borde vara en grymt populär effekt i Mûhad; givet att den skapar en hel liter vatten på bara en magnitud. Tänk den effekten bunden i ett föremål.

Men den populäraste effekten för artefakter i mina kampanjer har varit en omvänd "Fertilitet". Mer än en liten rik slampa har känt sig trygg av att ha den effekten igång när hon knullar runt. :gremsmirk:

och den är ju, officiellt, inte biotropi, utan selenotropi... faktiskt.

Likfullt, tänk om det fanns en varaktighet mellan 'Provosorisk' och 'Permanent'. Som det är nu kryllar det ju av effekter som av någon anledning inte KAN göras Permanenta, vilket suger. (Om permanenta besvärjelser kunde hävas med motmagi, hade hela problemet upphört, men då fuckas fluffet kring Konsekvensens lag. *suck*). Gud, vilka möjligheter man hade haft annars. Ponera att 'Lojalitet' kunde göras permanent, tex. Nästan varenda herreman i världen hade plötsligt velat ha den besvärjelsen till hands. För att inte tala om svartsjuka makar, paranoida slavägare, etc, etc.

- Ymir, seg
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
angående fältslagsmagi...glöm alla dina förslag. Tänk effekten 'Skräck' med en schysst areaeffekt.

Omfg, typ. Den bästa formationsbrytaren i världen.
Har inte boken i närheten, så jag kunde inte kolla grundsvårigheten man får slå mot... antog väl att det började på Ob1T6, vilket ju sänker användbarheten lite. Finns det inte en skum orden i Mûhad som är specialiserade på det där och, typ, bärsärkagång?

Och biotropin gick jag ju egentligen aldrig in på...

Och artefakter och alkemi glömde jag helt; får börja ta anteckningar medan jag skriver inlägg; Bobby påpekade ju en annan sak som jag tänkt på men sedan glömt medan jag skrev det :gremtongue:

Min kompis trodde förresten att Fertilitet är ett exempel på de "allegoriska effekterna", då menstruationscykeln genomsnittligen är 28 dagar - alltså en mån-månad/Eon-månad.

Jag skulle (ska?) nog lägga in en (nomotropisk) effekt som "snörar av" en provisorisk effekt, så att den existerar provisoriskt men i ett eget fält, och därmed varar tills någon använder "Riv väv" eller dylikt på den. Balansproblem kan alltid lösas med ökad filamentkostnad.

Nu har jag iofs bara babblat, men förhoppningsvis har jag iaf kommit fram med nånting vettigt...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,950
Location
Värnhem, Malmö
Ja, just biotropin innebär en sådan medicinsk fördel att jag har svårt att se hur en icke-magisk läkarkår skulle kunna existera i ett land med tillgång till magisk träning. Läkare utan tillgång till magi borde i Mundana ses på samma nivå som vi ser på läkare utan tillgång till antibiotika och bedövning -- något för de riktigt desperata och fattiga, och något som mer välsituerade personer skulle förfasas över.

Det borde ju för övrigt också vara något även jargierna är medvetna om. Jag har svårt att tänka mig att jargiska adelsmän inte har hemliga husmagiker, när alternativet kan vara blodförgiftning från en rostig spik.
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle (ska?) nog lägga in en (nomotropisk) effekt som "snörar av" en provisorisk effekt, så att den existerar provisoriskt men i ett eget fält, och därmed varar tills någon använder "Riv väv" eller dylikt på den. Balansproblem kan alltid lösas med ökad filamentkostnad.
Jag vill föda dina barn!

- Ymir, har tyvärr ingen livmoder, but still
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Jag skulle (ska?) nog lägga in en (nomotropisk) effekt som "snörar av" en provisorisk effekt, så att den existerar provisoriskt men i ett eget fält, och därmed varar tills någon använder "Riv väv" eller dylikt på den. Balansproblem kan alltid lösas med ökad filamentkostnad.
Ser att du han före mig, hade själv precis en sådan effekt liggandes nånstans bland alla mina magisystems husregler. En metaeffekt som tog bort det ultimata att bara en instans fick finnas av den antingen temporära eller provisoriska effekt som den lades på. Kallade den för Upphäva Singularitet i brist på bättre (tror att singularitet kanske betyder nått annat men det lät bra.) Som du också sade var den nomotropisk, kändes rätt, magikerns högra hand och allt det där...
Vet inte var man bör lägga den regelmässigt för att den ska vara balanserad, att denna effekt kostar lika mycket som effekten den läggs på blir ju inte bra för då kan man lika gärna lägga permanenta. Kanske bara sätta att den kostar 2. Vet inte heller om det kan användas till nått helt spelförstörande men det märker man väll då :gremwink: .

Hur lyckas magiker lägga smärta och dylikt effektivt i fältslag utan att befinna sig i första raden? Räckvidden är 30m och ökning av den sker ju på bekostnad av kraften i samma besvärjelse. Hade jag vart magiker hade jag helst stått runt 150-200 meter ifrån striden för att undvika skarpskyttar med mera.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Håller med dig, jag skulle heller inte vilja vara magiker i ett fältslag. Därför jag hellre gör fältstudier av magiska flöden, eller allra helst labstudier av magiska flöden och dylikt.

Men det finns ju dom som tycker att regeln om att öka avstånd istället skall vara såhär. såvitt jag vet är det gannska många som använder sig utav den också. Jag har gjort det på vissa kampanjer, där jag tycker det passar med lite mer "high" magi.
1 extra filament =60m
2 extra =120m
3 extra = 240
osv


@regmolar
Och angående den där snärja av besvärjelsen. AWESOME!
Det ända jag vill se nu är lite effekt data.
typ magnitud 1+
varaktighet Permanent
Användning: Denna effekt läggar in en provisorisk effekt i ett sorts vilande stasis mellan permanenteten och provisoritet.
Besvärjelsen som är lagd runt den blir således helt permanent förutom att den går att känna av med magiförnimmelse och den kan brytas av tex "riva sönder väv". Det krväs lika många filament för att få den här att funka som den provosoriska effekten som den är tänkt att binda fast i stasis.

Som sagt, någon får gärna uttrycka det här bättre än mig.

/poseur kaffesugen
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
I Eon behöver magiker inte ha struthatt med stjärnor utan kan ha tungt pansar precis som vem som helst, det behöver inte ens vara speciellt tydligt att man kastar en besvärjelse så just skarpskyttar borde inte vara något problem.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Underskatta aldrig vad mäktiga institutioner, allmän misär och ren trögtänkthet kan göra när det gäller även enkel sjukvård.

"Kondomer skyddar inte mot AIDS, det ska lösas med sexuell återhållsamhet!" någon? Att den katolska kyrkan säger såhär är ett faktiskt problem. I ett samhälle utan spridd läskunnighet, med knappa levnadsstandarder och utan några vettiga medier för informationsspridning - för att inte tala oberoende sådana - sker förändringar inte bara för att de enligt vår moderna logik vore optimala - och gör det för den delen inte heller i vårt samhälle som det är nu.

Ta t.ex. det här med att tvätta händerna på sjukhus, vilket är ett ganska klassiskt exempel.

Och möjlig blodförgiftning är jäkligt mycket bättre än att brännas på bål, det försäkrar jag dig :gremwink: Däremot inte sagt att magiker inte existerar i jargiska ädlingars tjänst, men de lär vara ovanliga.

Och när det gäller magi i samhället: är det din kopp te, låt varje mundanier vara magiker, det funkar enligt reglerna och ger en intressant kampanjvärld. Men den sociala blockeringen som uppstår iom att magikerna har en slags makt och inte vill bli av med den ska _inte_ underskattas. Vem fan vill att den jäkla _pöbeln_ utbildas i konster som handlar om att förändra universum och eventuellt gör dig till ovän med Gud? Det vore ju som att lära dem, typ, läsa, eller räkna, eller annat strunt som de aldrig kommer att få användning av och ändå aldrig begripa... :gremwink:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,622
Location
Umeå
Okej, jag erkänner att jag inte läst alla inlägg nu, men det känns som att det hamnat lite OT mot slutet.

On Topic: Vad gör en magiker egentligen? Hur ser magikerns vardag ut?

Legio Colonan kom upp som ett bra exempel, och jag skulle vilja utveckla min syn på det hela litegrann.

Utbildning i Mundana är en raritet, oavsett vad den gäller. Inom LC, och många andra akademier och universitet, kostar utbildningen ganska mycket. Jag kan tänka mig att det även för adliga familjer är en stor investering att skicka någon till universitet. Det betyder dock inte att man skickar dit sin unge och får tillbaka en ärkemagiker som kan börja bygga artefakter.

Av alla de som börjar studera är det bara ett fåtal som faktiskt klarar sina studier och blir någonting, de andra får sluta när pengarna eller energin tar slut. LC får in ganska mycket cash för var och en av sina studenter, med tanke på hur lite de faktiskt pluggar varje år.

Hursomhelst. De som faktiskt klarar sina studier och blir magiker? Betänk att det är en examen. Många av dem (de flesta?) går vidare inom en akademisk karriär. De fördjupar sig i sitt specialämne, breddar sig med vidare studier eller forskar. För att försörja sig kommer de flesta någon gång att ställa upp som lärare, lektorer eller handledare.

Vissa siktar högre. En magiker är högt ansedd - han/hon har ju pluggat länge för att bemästra något som de flesta har absolut ingen aning om hur det funkar! Med hjälp av ett ökat rykte har du också ett ökat inflytande. Dessutom har du under dina år på universitetet studerat mycket mer än bara magi. Dina kunskaper i språk, skrift, astrologi, ockultism, filosofi, räkning och annat du gjort kommer väl till pass när du kommer ut i världen och vill tjäna pengar som en lärd man och rådgivare. Sköter du dina kort rätt kan du kanske sno åt dig en titel, och då sitter du på precis samma makt och administration som vilken adelsman som helst.

Om du är girig och duktig på att skada folk eller ingjuta skräck i en motståndare kan det vara en schysst idé att ställa upp i ett legoknektskompani eller arméförband. Där är du värd massor av pengar bara du kan få fienden att vika fortare. De flesta är fruktansvärt rädda för magi, trots allt.

Om du kan hela människor så kan du tjäna pengar på att hyra ut dina tjänster till rätt personer. Eller så kan du "volontärarbeta" och hjälpa befolkningen där du bor av ren generositet och medkänsla.

Det är dock fortfarande min tro att magin till stor del är ett akademiskt ämne. De flesta som kommit någon vart med det vill gärna läsa vidare. På Asharina kommer nog en hel del lokalpolitik in i det hela, beroende på hur du vill att din omgivning ska se på dig.

Hoppas svamlet gav någonting...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mycket bra inlägg i debatten, och det stämmer bra överens med den (om än vaga) bild av magiker som ges av den lilla information som finns i M&M mm.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Nu han jag med lite forum igen
Alltså jag är lite osäker på hur en magiker fungerar lika bra som en lärd man, legio colonan får dom två "lärda män" färdigheter astrologi och ockultism (teoretisk magi också, men det är en färdighet mest intressant för en magiker) samt att tre av husen har extra färdigheter av totalt 10 husen (diplomati, bokhållning, filosofi, räkning. Som jag ser det är Legio Colonan magiker ganska usla lärda av den enkla anledningen att dom inte har speciellt många färdigheter som gör dom lämpade som lärda.
Samt när det kommer till antagning till dom olika graderna är det mystiska färdigheter som är viktiga leder till att dessa lär vara prioriterade i förhållande till de kunskapsfärdigheter som är intressanta ur en rådgivar synvinkel.
Så vad jag försöker peka på här är att anställa en magiker som lärdman är lite som att anställa en historiker om man behöver en statsvetare, dom nosar på varandras områden men faktiskt inte har samma utbildning.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag instämmer, underskatta inte förmågan till ignorans och tradition. Dessutom är det mycket dyrare och svårare att bli en magiker än de 5 praktiktimmar i ett slakteri man behöver för att bli vanlig läkare :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Att enbart gå efter utbildning är tyvärr ett på tok för trångsynt sätt att se på en akademikerutbildning, av flera anledningar. Framför allt gäller det att inte stirra sig blind på stats, siffror och regler; det finns en slags värld också.

De som utbildas till magiker generellt intelligenta, ambitiösa och kunskapsinriktade personer ur de högre klasserna, och därmed troligen bildade redan innan de började. Detta behövs för att alls bli magiker, och innebär att de troligen har minst ett halvdussin sidointressen förutom magin, och möjligheten att bli bra på det. Akademierna samlar dessutom folk från hela riket med olika intresseområden och erfarenheter, varav många kommer att få inflytande i framtiden som rådgivare eller t.o.m. adel.

De som inte har de här intressena då? Tja, det är troligen de personerna som stannar på akademierna och fördjupar sig i Vandrams ekviparitionsprincip eller hyr ut rent magiska tjänster på ackordsbasis istället för att knyta sig till en furste som förväntar sig saker som de faktiskt inte planerar att ägna sig åt.

Sedan kan vi ju se det såhär: varifrån kommer konkurrensen? Var finns akademierna som producerar generiska rådgivare och sedan hyr ut dem till högborna kunder? Mitt svar på den frågan är "de finns inte"; visst finns det universitet och akademier, men de är främst sätt för adelsmän och kungar att visa sig upplysta och bildade och ge riket status, inte producera faktisk användbarhet (även om det senare såklart uppskattas). Den genomsnittlige rådgivaren är förmodligen en äldre tjänare som hängt med ett tag och lärt sig saker på vägen, eller en son till en lite mindre högboren familj som har nödvändigt bildning och uppfostran, men inte möjligheten att själv komma någon vart i det större maktspelet.

Lärde produceras inte nödvändigtvis på löpande band för en reglerad marknad av adel; de uppstår lite här och var där folk blir bildade, och de personer som utbildas som magiker står sig nog ganska bra i konkurrensen, speciellt på platser där man inte haft möjlighet att skicka folk till centralt placerade akademier för att få en "högre" bildning, kontaktnät och världsvana.

Som jämförelse går jag nu en civilingenjörsutbildning i kemi, men väl i arbetlivet kan jag i praktien anställas som allt från personalansvarig till GPS-tekniker. Varför? Jo, för jag är utbildad _problemlösare_ och inte bara kemist, och har visat att jag vid behov kan lära mig nya saker när behovet finns - jag har ju trots allt tagit mig igenom åtminstone fem år utbildning som kanske hälften kommer igenom, i bästa fall.

Samma sak med magiker; förutom att han kan magi har han också stämpeln "bildad, kapabel och intelligent person med stor inlärningsförmåga och stort kontaktnät", och det är det du anställer en rådgivare för, inte hans FV i Historia och Heraldik (det har du experter till).
 

Ymir

Blivande Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,318
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För övrigt, framgår det någonstans att det öht -finns- sekulära lärosäten i Consaber? Jag kan mycket väl tänka mig att de enda alternativen är magikerakademiker och kloster.

I Mûhad finns sekulära lärosäten, och jag har för mig att det framgått att cirefalierna och asharierna har det...

men annars skulle det ju lugnt kunna ha uppstått en situation i Mundana där lärdom kulturellt är knutet till magisk bildning, och där magikerakademierna således, ihop med religiösa institutioner, är de primära platserna där utbildning bedrivs.

- Ymir, just sayin'
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Det finns kanske krigs- eller officersakademier i Consaber, och jag har själv infört ett ingengörskollegium. Men generellt är det nog lite anakronistiskt.

Tydligare paralleller till vår värld och renässansen hade dock lämnat fältet öppet för filosofiska och konstnärliga akademier, huruvida de är sekulära eller inte lämnar jag dock osagt (antagligen inte).

- L
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
ja alltså det är lättare att bli läkare om man inte behöver skaffa dig en ända färdighet för det, det är jag med på. Men en "riktig" läkare behöver åtminstone läkekonst, växtlära, anatomi för att konkurrera med en person som har alstra biotropi, besvärjelsekonst. Så riktig läkare är dyrare och tar längre tid än magiker som helar. Då ingen färdighet är svårare än någon annan (undantag att BC ger fördel i vissa färdigheter) är det ingen skillnad mellan att lära sig besvärjelsekonst och läkekonst.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Återigen, du stirrar dig blind på regler. I Mundanas praktik krävs det någon som utbildar dig, och för att hitta en magiker som utbildar dig behöver du antingen vara rik och begåvad eller ännu mer begåvad och dessutom rejält tursam och/eller rejält ambitiös, och vi vet från stämningstexterna i M&M att åtminstone Legio Colonan anser att du ska plugga teori i ett par år innan du en får prova på att _alstra_ filament.

Som sagt i mina tidigare inlägg; inget i _reglerna_ förhindrar att varenda jäkla bondlurk i Mundana kan alstra fyra aspekter och kasta ett haldussin besvärjelser (eller har FV 15 i Bohållning, Historia och Kedjevapen, för den delen...), men det är knappast svårt att världsmässigt försvara att man inte har det så i sitt Mundana.

Precis som att det om man tittar på statistiken leder till minst ett dussin fördelar att ta en högre utbildning, men bara en minoritet av Sveriges invånare gör det (och i Sverige får du ändå _betalt_ för att studera på högskolan... i Mundana har du väl riktigt tur om du får en obetald men gratis lärlingsplats hos någon excentrisk gubbe - officiellt antytt, iaf).
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Well här skiljer vi oss åt, jag anser att ett rollspel som inte alls lyckas koppla ihop reglerna med spelvärlden är ganska så misslyckat, speciellt om det har släppts 3 utgåvor av spelet.
Det sistnämnda säger helt klart emot legio colonan delen i M&M, då du får göra första provet för att stiga i grad ett år efter att du blivit antagen och där ingår alstra samt besvärjelsekonst i provet så att dom måste studera teoretisk magi i ett par år stämmer inte med beskrivningen av dom lägger du till att teoridelen av provet är Ob2T6 så skulle ett par års teoristudier verka överdrivet, till och med för graden magus där slaget är Ob3T6 vilket räcker med FV.10-11 för att statistiskt klara misstänker jag och det är knappast flera års studier av bara teoretisk magi för att uppnå det FV:t
Sedan blandar du ihop kunskapsfärdigheter med praktiska färdigheter här, historia har inga praktiska fördelar, dessutom blir denna färdighet svår att uppnå utan läsa skriva, bra lärare osv. Så varför en bonde skulle göra sig det omaket verkar ologiskt. Att sen göra kopplingen att kunna hela grava sår på ca 5-10 sekunder är lika attraktivt för en bonde (eller svensk invånare) som att kunna historia köper jag inte. Dessutom är inte alstra samt besvärjelsekonst en lärdomsfärdighet, det är en praktisk färdighet, du gör nått med den, och ja om en bonde bor i ett område där den är ofta i fysisk fara anser jag inte att kedjevapen är en helt ologisk färdighet, ungefär som alstra biotropi och besvärjelsekonst är för en bonde.
Dessutom när det kommer till kostnad finns det primitiva magiker, detta pekar på att magikerna i mundana finns utanför den klassiska akademiska världen också. Samt att det kräver en bonde med okej kunskaper för att börja sprida färdigheten, med tanke på Mundanas extremt långa historia borde detta ha hänt för lääänge sen.
 

Simple man

Veteran
Joined
27 Jan 2009
Messages
64
Alltså mina argument har huvudsakligen här handlat om att magiker inte är lärda med lite bonus utan snarare ett helt annat yrke. Samt att jag inte över huvudtaget diskuterat närvaron eller kvaliten av sekulära lärosäten, går man efter beskrivningen av yrket lärd är det relativt vanligt samt inte kräver universitet.
Självklart finns det magiker som är rådgivare men att just det är som lärda dom finner sin anställning jag inte finner fullt logiskt (även om undantag lär finnas) sen att hela lärosäten inte finns, utbildning i kloster generera även lärda män, alla lär inte hamna där av helt religiösa anledningar även om jag skulle se det som möjligt i en värld som mundana.
Samt om ett håla som västmark kan ha en större organiserad samling lärda (dom gamla eller vad dom nu hette) borde även ett land som Consaber vilket koloniserar för fullt, utvecklar nya teknologier för skeppsbygge samt navigation osv. I annat fall känns dom om ännu mer chanslösa mot Thalamur och Cirfaliska samväldet.
Och så slutligen, det är inte så politiskt smart att använda sig av magiker då Daak kyrkan inte gillar det, så om man kan använda en annan person för att uppfylla den platsen känns det mycket mer logiskt att göra det.
 
Top