Nekromanti Vad håller Paizo på med?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Jag läste just den här twittertråden. Själv hade jag ingen aning om någon av de tidigare fallerade KSarna, men när de sålde beta-regler till PF2 kunde jag inte för mitt liv begripa varför någon betalade för dem.

Sett ur ett större perspektiv börjar jag undra hur Paizos ekonomi ser ut. Antingen försöker de desperat rädda företaget, eller så är det verkligen bara skamlös cash grab av alltihop.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,605
Location
Ludvika
Eh... jisses. Okej, jag kommer inte ta i någonting från Paizo med tång innan det faktiskt står på butikshyllorna.

(Inte för att jag är någon stor kund av paizoprodukter ens idag...)
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jäklar.. Det känns som att deras managers rökt bly av sällsam kvalité. Personligen köper jag bara Pathfinder Adventure Card Game-produkter från dem, så det enda jag kan hoppas på är att de inte fuckar upp de produkterna också.

Det är trist när företag förstör sina egna varumärken pga. girighet och/eller förmåga att lyssna på sina egna anställda.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Björn Wärmedal;n319908 said:
Jag läste just den här twittertråden. Själv hade jag ingen aning om någon av de tidigare fallerade KSarna, men när de sålde beta-regler till PF2 kunde jag inte för mitt liv begripa varför någon betalade för dem.
Jag köpte beta-reglerna (dock i softback, så de kostade typ 200), eftersom jag ville speltesta dem och då var det mer praktiskt att ha dem i en fysisk bok där jag kunde föra in ändringar allt eftersom.

Jag är dock tveksam till om jag kommer att köpa den slutliga versionen, då det inte verkar som om PF2 kommer att vara ett spel som tilltalar mig, och jag redan har dussintals spel som jag hellre kör. Om Paizo kör på i sina gamla hjulspår så kommer PDF:en kosta $10, och det kan det vara värt att ta en titt på det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Med 5Es framgångar kanske Paizo får det svårare? Fastnade aldrig för Pathfinder, för estetiken och stilen kändes alltid mer MMORPG än vad jag själv ville ha från ett rollspel. Men jag känner många som älskar det, men som mer och mer börjat gå över till 5E. Kanske är det en trend även i ett större perspektiv?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
Jag tror att PF har tappat jättemånga spelare till 5E, definitivt. D&D har aldrig varit så populärt som idag, och i princip alla verkar rörande överens om att 5E har hittat en balans mellan crunch lättvikt som är tolererbar för nästan alla spelare. PF/3.5 kräver en viss typ av spelare, som jag tror det är svårt att få ihop en hel spelgrupp av.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den grundläggande orsaken till att Paizo har gjort PF2 är utan tvekan att de "tömt" PF1 på potential. De har gett ut två regel-hardbacks och en monsterbok varje år i nästan tio års tid - det finns inte mycket mer vettigt designutrymme kvar.

Vad gäller Paizos ekonomiska situation så är jag mer osäker. Det är onekligen så att de har tappat marknadsandelar till Wizards, men frågan är i vilken grad de faktiskt tappat kunder. Enligt den här artikeln har den nordamerikanska rollspelsmarknaden gått från $15M 2013 till $65M 2018 - en ökning som nästan helt är driven av D&D.

Det är dock intressant att se parallellerna mellan PF2 och D&D4. Båda gör ganska drastiska ändringar i ett tidigare spel, och i viss mån liknande ändringar (vilket inte är så konstigt - PF1 är i princip D&D3 och har samma problem, och då ligger förmodligen liknande lösningar nära till hands). Men vi får väl se hur det går för Paizo framöver. Jag tror ett spel som siktar in sig på "D&D fast med mer mekaniskt djup" kan hitta en nisch på marknaden. Jag är inte helt säker på att PF2 är det spelet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Björn Wärmedal;n319908 said:
Jag läste just den här twittertråden. Själv hade jag ingen aning om någon av de tidigare fallerade KSarna, men när de sålde beta-regler till PF2 kunde jag inte för mitt liv begripa varför någon betalade för dem.

Sett ur ett större perspektiv börjar jag undra hur Paizos ekonomi ser ut. Antingen försöker de desperat rädda företaget, eller så är det verkligen bara skamlös cash grab av alltihop.
Det stora problemet är Paizo's corporate thinking. Ur ett kapitalistiskt perspektiv är det outhärdligt att leva i ett annat företags skugga, och för övrigt är ju ett företags syfte att äta upp sina konkurrenter.

Så de valde att gå sin egen väg med Pathfinder 2 - alltså att göra någonting som vare sig är kompatibelt (ens lite grann) med Pathfinder 1 eller med Dungeons & Dragons (5E).

Detta tror jag är käpprakt fel väg att gå. Det finns tjogtals med D&D-kloner och andra spel i "D&Ds anda" men alla är de... jättesmå. Inklusive de som vi ändå kan sätta ett namn på (Savage Worlds, Dungeon World, Castles & Crusades, 13th Age...)

Enda anledningen Paizo höjt sig över massan och kunna växa sig stora nog att producera äventyrsbok efter äventyrsbok är att de lade sig väldigt nära 3rd edition D&D.

Jag tror Pathfinder 2 i nuvarande form (vi får ju utgå från speltestet) kommer stöta bort 5th edition spelare som vant sig vid mindre klydd och jämnare spelbalans. Tänker främst på skillnaden mellan vapenkrigare och trollkonstnärer som i d20 (och därmed även PF) var helt bruten. 5E är ju det första spelet i AD&Ds och d20's anda som verkligen har lyckats begränsa magins makt (utan att helt döda känslan, som 4E). Samt hur man i PF bygger SLPs på samma sätt som man bygger RP, inklusive att blinga ut dem med magiska prylar och välja spells etc. Det är oändligt mycket lättare att skapa SLPer i 5th Ed.

Nu när mängden rollspelare flerdubblats kan jag inte förstå att Paizo inte förstår att enda sättet behålla företaget i nuvarande skick är att satsa på att lägga sig "väldigt nära" 5th edition. Det finns gott om design space här: 5th lämnar ju vidöppet för ett liknande spel fast med betydligt mer val och alternativ när du bygger din gubbe.

Så för att cirkla tillbaka till ämnet så ja, Paizo borde vara desperata eftersom de satsat på helt fel häst.

Att försöka snylta på kickstarters är dock bara ett symptom. Roten till det onda är insikten om att Pathfinder 2 är på väg utför ett stup.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Staffan;n319957 said:
Den grundläggande orsaken till att Paizo har gjort PF2 är utan tvekan att de "tömt" PF1 på potential. De har gett ut två regel-hardbacks och en monsterbok varje år i nästan tio års tid - det finns inte mycket mer vettigt designutrymme kvar.
Off korrs.

Att det är dags för ett nytt spel är vi nog alla överens om.

Den intressanta frågan är istället hur det spelet ska se ut.

Det är verkligen inte självklart att PF2 måste se ut som det gör. Det är inte självklart att sätta "oberoende" som högsta mål.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Björn Wärmedal;n319946 said:
Jag tror att PF har tappat jättemånga spelare till 5E, definitivt. D&D har aldrig varit så populärt som idag, och i princip alla verkar rörande överens om att 5E har hittat en balans mellan crunch lättvikt som är tolererbar för nästan alla spelare. PF/3.5 kräver en viss typ av spelare, som jag tror det är svårt att få ihop en hel spelgrupp av.
Jag vill gå steget längre, och säga att d20 (PF, 3.x) lider av ett antal systemiska problem som 5E verkligen löser.

Jag menar, visst, att det är lättare och enklare osv är självklart en stor anledning till att spelet drar till sig nya spelare (som ligger till grund för succén)... men det i sig förklarar inte varför någon som jag lämnat d20 bakom mig. 5E erbjuder ju trots allt betydligt torftigare karaktärsbyggande.

För den förklaringen måste vi ge credd till 5E för något som annars ofta kommer i skymundan - nämligen att d20 lider (svårt) av att wizards är bättre än fighters och att det är spelledarens mardröm att konstruera höglevel-NPCer.

Problemet med Pathfinder 2 är att ingenting tyder på att Paizo är kapabel att upprepa WotCs bragd här. De verkar knappt ha någon sjukdomsinsikt alls. När man då lägger till att spelet inte är kompatibelt med PF1 och (antagligen) inte kommer tilltala newbs, ja, vad har man då kvar?

En i den väldigt långa raden av överdrivet komplicerade och brutna D&D heartbreakers som snart efteråt reas ut för 1d20 kronor modulen* på GothCon, är vad. Det är ingen bra grund för ett företag att stå på, inte om de hyser förhoppningar om att kunna behålla alla sina anställda och upprätthålla sin produktionstakt.
*) det var nog länge sedan jag var där, nu när jag tänker efter
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
entomophobiac;n319940 said:
Fastnade aldrig för Pathfinder, för estetiken och stilen kändes alltid mer MMORPG än vad jag själv ville ha från ett rollspel.
Paizo har behållt Wayne Reynolds som tecknare i PF2. Vet inte om det är det du menade, men jag finner hans stil gravt avtändande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
CapnZapp;n319969 said:
Paizo har behållt Wayne Reynolds som tecknare i PF2. Vet inte om det är det du menade, men jag finner hans stil gravt avtändande.
Precis. Överdrivna proportioner, överdrivna färger, etc. Det ser ut som en sorts Marvel/McFarlane/World of Warcraft. Och för mig fråntar det väldigt mycket från känslan av att världen kan vara en riktig plats.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Tror när jag tänker på det att detta faktiskt är något som Gulliksson gjorde riktigt bra i gamla Äventyrsspelsalster. Hans skisser känns som det kunde varit en resenär som besökte den där fantastiska världen och förevigade sina intryck.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,086
Jag har bitit mig i kinden för att inte skriva det här, men... sicka paizare!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
CapnZapp;n319964 said:
Detta tror jag är käpprakt fel väg att gå. Det finns tjogtals med D&D-kloner och andra spel i "D&Ds anda" men alla är de... jättesmå. Inklusive de som vi ändå kan sätta ett namn på (Savage Worlds, Dungeon World, Castles & Crusades, 13th Age...)
Point of order: Savage Worlds har inget med D&D att göra. Det spelet har sina rötter i Deadlands. Dungeon World har inte heller något mekaniskt att göra med D&D, utan är en fantasy-version av Apocalypse World, som försöker göra vad D&D gör med AW-mekanik.

Jag tror inte det förtar din grundpoäng (massvis med D&D-kloner), men jag ville bara rätta faktafelet.

Enda anledningen Paizo höjt sig över massan och kunna växa sig stora nog att producera äventyrsbok efter äventyrsbok är att de lade sig väldigt nära 3rd edition D&D.
Det har ju att göra med företagets ursprung.

Paizo började med att Wizards knoppade av avdelningen som gav ut tidskrifterna Dungeon och Dragon. Det gjorde de väldigt bra, och fick framför allt bra respons på sina äventyrsserier Shackled City, Age of Worms, och Savage Tide. Men när det blev dags för 4e så ville Wizards ta in tidskrifterna in-house och göra dem till en del av D&D Insider, så de förlängde inte Paizos kontrakt. De valde även att inte släppa 4e under OGL, och även om de hade gjort det så har tongivande personer hos Paizo sagt att det systemet inte passade dem och deras äventyrsstil alls.

Så Paizo bestämde sig för att fortsätta med det de var bra på: göra äventyr och relaterat material till 3e. Deras första fyra eller fem adventure paths är även skrivna till 3.5-reglerna. Men att göra grejer till ett spel som inte längre är i tryck håller inte i längden, och grundreglerna till 3e var ju till största delen släppta under OGL. Därav Pathfinder RPG, där man passade på att "fixa" en del av spelets problem men inte kunde feppla för mycket eftersom man ville ha bakåtkompatibilitet.

Men poängen är att Paizo inte från början hade för avsikt att "konkurrera" med Wizards, utan de ville fortsätta göra äventyrsserier och behövde ett system att göra dessa till.

Jag tror Pathfinder 2 i nuvarande form (vi får ju utgå från speltestet) kommer stöta bort 5th edition spelare som vant sig vid mindre klydd och jämnare spelbalans. Tänker främst på skillnaden mellan vapenkrigare och trollkonstnärer som i d20 (och därmed även PF) var helt bruten. 5E är ju det första spelet i AD&Ds och d20's anda som verkligen har lyckats begränsa magins makt (utan att helt döda känslan, som 4E). Samt hur man i PF bygger SLPs på samma sätt som man bygger RP, inklusive att blinga ut dem med magiska prylar och välja spells etc. Det är oändligt mycket lättare att skapa SLPer i 5th Ed.
Just de delarna har de fixat i PF2. Eller, åtgärdat i alla fall, jag kan inte säga hur bra man lyckats med att fixa. Besvärjelser i PF2 skalar inte med kastarens level, utan vill du ha en starkare effekt får du lägga magin på högre nivå. Det är till och med mer restriktivt än 5e, då man till största delen behållit Vanciansk magi, alltså att du väljer vilka besvärjelser du ska ha på morgonen och när du väl lagt en så kan du inte lägga den igen (om du inte förberett den två gånger).

Och NPCer byggs på liknande sätt som i Starfinder. Där väljer du först om monstret/NPCn är en kombattant, expert, eller magiker samt vilken nivå det har, så trillar grundstats ut. Modifiera dem sedan beroende på vilken sorts monster det är och lägg på lämpliga specialförmågor. Sedan kan du beskriva utrustning och liknande utifrån värdena, men du behöver inte känna dig bunden till dem. En drow noble armsdealer har inte AC 28 för att hen har en kasatha microcord IV på sig och en sådan passar in i utrustningsbudgeten för en CR 11-NPC, utan hen har en kasatha microcord IV för att den ger en lämplig AC-bonus.

Nu när mängden rollspelare flerdubblats kan jag inte förstå att Paizo inte förstår att enda sättet behålla företaget i nuvarande skick är att satsa på att lägga sig "väldigt nära" 5th edition. Det finns gott om design space här: 5th lämnar ju vidöppet för ett liknande spel fast med betydligt mer val och alternativ när du bygger din gubbe.
Det finns en väldigt enkel förklaring till detta: Paizo har två gånger nästan gått under för att de bundit sig för hårt till att göra saker åt ett annat företag. Först Star Wars Insider, och sedan Dragon/Dungeon. Då blir man lätt lite skeptisk till att agera stödhjul igen.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Varför gör inte Paizo en extremt läcker nytänkande KAMPANJ som kan spelas med både PF-regler och D&D5-regler?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,278
Location
Göteborg
olaberg;n319998 said:
Varför gör inte Paizo en extremt läcker nytänkande KAMPANJ som kan spelas med både PF-regler och D&D5-regler?
Vad definierar du som "nytänkande"?

Varför skriver du "kampanj" i versaler, som om det skulle vara något nytt för Paizo? Merparten av deras utgivning är kampanj-material.

Har du läst den här tråden du skriver i? Det finns gott om argument/spekulation om varför Paizo inte vill eller inte borde erkänna existensen av 5e.
Nu har det ju redan visat sig att de inte lyssnar på råd från WRNU, eftersom nyutgåvan av Kingmaker skall ha supplement med stats så den kan köras med antingen 5e eller PF1, men det kanske är ett annat svar på din fråga: de håller på att testa vattnet.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,198
Location
Göteborg
Bolongo;n320003 said:
Varför skriver du "kampanj" i versaler, som om det skulle vara något nytt för Paizo?
Inte nytt. Däremot: om grejen med PF var att förbättra D&D3.x (förbättra=underlätta ett visst slags spel) och D&D5 nu inkorporerat delar av det, så kan man väl tänka "Mission accomplished, D&D stöttar nuförtiden i sin senaste inkarnation den spelstil som passar oss" och bygga mer material som inte är regler.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,278
Location
Göteborg
olaberg;n320005 said:
Inte nytt. Däremot: om grejen med PF var att förbättra D&D3.x (förbättra=underlätta ett visst slags spel) och D&D5 nu inkorporerat delar av det, så kan man väl tänka "Mission accomplished, D&D stöttar nuförtiden i sin senaste inkarnation den spelstil som passar oss" och bygga mer material som inte är regler.
Varifrån får du idén att Paizos syfte med PF var någonstans i närheten av vad 5e blev?
Jag är seriöst nyfiken, eftersom jag aldrig sett den teorin framförd någonsin förut. Så jag undrar vad du baserar den på.
 
Top