CapnZapp;n319964 said:
Detta tror jag är käpprakt fel väg att gå. Det finns tjogtals med D&D-kloner och andra spel i "D&Ds anda" men alla är de... jättesmå. Inklusive de som vi ändå kan sätta ett namn på (Savage Worlds, Dungeon World, Castles & Crusades, 13th Age...)
Point of order: Savage Worlds har inget med D&D att göra. Det spelet har sina rötter i Deadlands. Dungeon World har inte heller något mekaniskt att göra med D&D, utan är en fantasy-version av Apocalypse World, som försöker göra vad D&D gör med AW-mekanik.
Jag tror inte det förtar din grundpoäng (massvis med D&D-kloner), men jag ville bara rätta faktafelet.
Enda anledningen Paizo höjt sig över massan och kunna växa sig stora nog att producera äventyrsbok efter äventyrsbok är att de lade sig väldigt nära 3rd edition D&D.
Det har ju att göra med företagets ursprung.
Paizo började med att Wizards knoppade av avdelningen som gav ut tidskrifterna Dungeon och Dragon. Det gjorde de väldigt bra, och fick framför allt bra respons på sina äventyrsserier Shackled City, Age of Worms, och Savage Tide. Men när det blev dags för 4e så ville Wizards ta in tidskrifterna in-house och göra dem till en del av D&D Insider, så de förlängde inte Paizos kontrakt. De valde även att inte släppa 4e under OGL, och även om de hade gjort det så har tongivande personer hos Paizo sagt att det systemet inte passade dem och deras äventyrsstil alls.
Så Paizo bestämde sig för att fortsätta med det de var bra på: göra äventyr och relaterat material till 3e. Deras första fyra eller fem adventure paths är även skrivna till 3.5-reglerna. Men att göra grejer till ett spel som inte längre är i tryck håller inte i längden, och grundreglerna till 3e var ju till största delen släppta under OGL. Därav Pathfinder RPG, där man passade på att "fixa" en del av spelets problem men inte kunde feppla för mycket eftersom man ville ha bakåtkompatibilitet.
Men poängen är att Paizo inte från början hade för avsikt att "konkurrera" med Wizards, utan de ville fortsätta göra äventyrsserier och behövde ett system att göra dessa till.
Jag tror Pathfinder 2 i nuvarande form (vi får ju utgå från speltestet) kommer stöta bort 5th edition spelare som vant sig vid mindre klydd och jämnare spelbalans. Tänker främst på skillnaden mellan vapenkrigare och trollkonstnärer som i d20 (och därmed även PF) var helt bruten. 5E är ju det första spelet i AD&Ds och d20's anda som verkligen har lyckats begränsa magins makt (utan att helt döda känslan, som 4E). Samt hur man i PF bygger SLPs på samma sätt som man bygger RP, inklusive att blinga ut dem med magiska prylar och välja spells etc. Det är oändligt mycket lättare att skapa SLPer i 5th Ed.
Just de delarna har de fixat i PF2. Eller, åtgärdat i alla fall, jag kan inte säga hur bra man lyckats med att fixa. Besvärjelser i PF2 skalar inte med kastarens level, utan vill du ha en starkare effekt får du lägga magin på högre nivå. Det är till och med mer restriktivt än 5e, då man till största delen behållit Vanciansk magi, alltså att du väljer vilka besvärjelser du ska ha på morgonen och när du väl lagt en så kan du inte lägga den igen (om du inte förberett den två gånger).
Och NPCer byggs på liknande sätt som i Starfinder. Där väljer du först om monstret/NPCn är en kombattant, expert, eller magiker samt vilken nivå det har, så trillar grundstats ut. Modifiera dem sedan beroende på vilken sorts monster det är och lägg på lämpliga specialförmågor. Sedan kan du beskriva utrustning och liknande utifrån värdena, men du behöver inte känna dig bunden till dem. En drow noble armsdealer har inte AC 28 för att hen har en kasatha microcord IV på sig och en sådan passar in i utrustningsbudgeten för en CR 11-NPC, utan hen har en kasatha microcord IV för att den ger en lämplig AC-bonus.
Nu när mängden rollspelare flerdubblats kan jag inte förstå att Paizo inte förstår att enda sättet behålla företaget i nuvarande skick är att satsa på att lägga sig "väldigt nära" 5th edition. Det finns gott om design space här: 5th lämnar ju vidöppet för ett liknande spel fast med betydligt mer val och alternativ när du bygger din gubbe.
Det finns en väldigt enkel förklaring till detta: Paizo har två gånger nästan gått under för att de bundit sig för hårt till att göra saker åt ett annat företag. Först Star Wars Insider, och sedan Dragon/Dungeon. Då blir man lätt lite skeptisk till att agera stödhjul igen.