Nekromanti Vad håller Paizo på med?

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n319977 said:
Point of order: Savage Worlds har inget med D&D att göra. Det spelet har sina rötter i Deadlands. Dungeon World har inte heller något mekaniskt att göra med D&D, utan är en fantasy-version av Apocalypse World, som försöker göra vad D&D gör med AW-mekanik.

Jag tror inte det förtar din grundpoäng (massvis med D&D-kloner), men jag ville bara rätta faktafelet.
Det gör inget, det var inget faktafel. Jag pratade inte enbart om D&D kloner utan även "...spel i D&Ds anda". Med dina ord spel som försöker göra vad D&D gör. Mer allmänt, spel som poppar upp i diskussioner bland D&D spelare när det handlar om alternativ för dem som av olika skäl vill byta bort eller pausa den aktuella versionen av D&D.

Och utgivarna av sagda spel, då.

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n319977 said:
Det har ju att göra med företagets ursprung.

Paizo började med att Wizards knoppade av avdelningen som gav ut tidskrifterna Dungeon och Dragon. Det gjorde de väldigt bra, och fick framför allt bra respons på sina äventyrsserier Shackled City, Age of Worms, och Savage Tide. Men när det blev dags för 4e så ville Wizards ta in tidskrifterna in-house och göra dem till en del av D&D Insider, så de förlängde inte Paizos kontrakt. De valde även att inte släppa 4e under OGL, och även om de hade gjort det så har tongivande personer hos Paizo sagt att det systemet inte passade dem och deras äventyrsstil alls.

Så Paizo bestämde sig för att fortsätta med det de var bra på: göra äventyr och relaterat material till 3e. Deras första fyra eller fem adventure paths är även skrivna till 3.5-reglerna. Men att göra grejer till ett spel som inte längre är i tryck håller inte i längden, och grundreglerna till 3e var ju till största delen släppta under OGL. Därav Pathfinder RPG, där man passade på att "fixa" en del av spelets problem men inte kunde feppla för mycket eftersom man ville ha bakåtkompatibilitet.

Men poängen är att Paizo inte från början hade för avsikt att "konkurrera" med Wizards, utan de ville fortsätta göra äventyrsserier och behövde ett system att göra dessa till.
Tack för din sammanfattning, för dem som händelsevis inte kände till detaljerna.

Just de delarna har de fixat i PF2. Eller, åtgärdat i alla fall, jag kan inte säga hur bra man lyckats med att fixa. Besvärjelser i PF2 skalar inte med kastarens level, utan vill du ha en starkare effekt får du lägga magin på högre nivå. Det är till och med mer restriktivt än 5e, då man till största delen behållit Vanciansk magi, alltså att du väljer vilka besvärjelser du ska ha på morgonen och när du väl lagt en så kan du inte lägga den igen (om du inte förberett den två gånger).
Visst, men det börjar ju bara krafsa på ytan av de genomgripande ändringar i D&Ds magikastarmodell som 5E genomfört för att verkligen ha ändrat balansen fighters vs wizards.

Och NPCer byggs på liknande sätt som i Starfinder. Där väljer du först om monstret/NPCn är en kombattant, expert, eller magiker samt vilken nivå det har, så trillar grundstats ut. Modifiera dem sedan beroende på vilken sorts monster det är och lägg på lämpliga specialförmågor. Sedan kan du beskriva utrustning och liknande utifrån värdena, men du behöver inte känna dig bunden till dem. En drow noble armsdealer har inte AC 28 för att hen har en kasatha microcord IV på sig och en sådan passar in i utrustningsbudgeten för en CR 11-NPC, utan hen har en kasatha microcord IV för att den ger en lämplig AC-bonus.
Okej.

I 5E väljer du ett monster och... klart. Att inte behöva utrusta monstret är en avgörande skillnad (och att monstret därmed inte går att loota är en annan, om än inte viktig ur just "ease of play" perspektivet).

(Ett viktigt undantag. Spellcasters har fortfarande för dåligt stöd även i 5E i och med att spelledaren förväntas kunna alla listade spells utantill - hur annars kunna välja vilka spells och i vilken ordning att kasta dem? Det som saknas är dels en taktik-sektion med förslag på vilka spells att kasta före strid, i stridens början, och rundorna därefter. Dels att spellsen behöver kokas ner till snabbsammanfattningsformer och inkluderas direkt där i monstrets statblock)

Det finns en väldigt enkel förklaring till detta: Paizo har två gånger nästan gått under för att de bundit sig för hårt till att göra saker åt ett annat företag. Först Star Wars Insider, och sedan Dragon/Dungeon. Då blir man lätt lite skeptisk till att agera stödhjul igen.
Visst men det ändrar ju inte observationen att om ditt spel inte kretsar nära aktuell version av 267 kilosgorillan kommer det, iallafall baserat på hur det gått hittills för samtliga existerande spel, föra en tynande tillvaro med en försvinnande liten marknadsandel.

Vad jag menar är, vilken risk är egentligen störst:
1) att bli det första företaget som på allvar lyckas etablera ett D&D-liknande spel på marknaden, trots att hundratals försökt och ingen lyckats?
2) att kretsa kring WotC och hålla på gränserna som OGL medger?

Jag tror att skepsisen agera stödhjul mest används som svepskäl och att Paizo fullkomligt överskattar styrkan i Pathfinder-märket samt underskattar riskerna och svårigheterna, eftersom de, likt varje corporation, vill slå sig fri för att i slutändan kunna äta sina konkurrenter.

Jag tror marknaden är fundamentalt annorlunda än om man säljer bilar eller brödrostar. Rollspel fungerar mer som sociala medier, där den stora spelaren naturligt blir större.

Jag tror det finns mer utrymme att frodas inom D&Ds sfär än utanför, som oberoende utgivare. Jag tror Pathfinder 2 riskerar bli ytterligare en "hemmagjord D&D klon", en heartbreaker som lämnas som vrak vid sidan av vägen.

Sammanfattningsvis: varför ska man spela PF2 när det inte erbjuder någon kompatibilitet för alla Pathfinder-fans och inte verkar lärt sig tillräckligt mycket av vad 5E erbjuder?

Ps 1. Obs retorisk fråga, jag utnämner ingen till Paizos fanbärare här.
Ps 2. Inget fel att skapa ett Dungeon World eller OSRIC eller whatever. Att jag uttrycker mig som att det vore något dåligt är enbart om vi utgår från att Paizo hoppas att (för)bli mycket större än något av dessa förlag, så de har råd med alla de anställda som skriver ihop adventure paths.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det vore jätteroligt upp det kom en ny aktör på marknaden, som levde på att göra material kompatibelt med PF1 på samma sätt som PF1 tog upp fanan från 3.5

Alltså jätteroligt som i komiskt. Jag förstår inte lockelsen med spelet alls, men det skulle finnas någon slags tillfredsställande ironi i det.

olaberg

Hero
Bolongo;n320008 said:
Varifrån får du idén att Paizos syfte med PF var någonstans i närheten av vad 5e blev?
Jag är seriöst nyfiken, eftersom jag aldrig sett den teorin framförd någonsin förut. Så jag undrar vad du baserar den på.
Jag uppfattade att ett av Paizos syften med PF var att stötta äldre spelstilar, kanske mer AD&D1ed än OD&D men definitivt en del av / föregångare till OSR-rörelsen. Jag influerades av den uppfattningen genom att hänga på Dragonsfoot och lyssna på vad gamlingarna sa där.

Jag uppfattade att ett av designmålen med D&D5 också var att stötta ungefär samma slags spelstil. Försöka återgå till en del av spelets kärna, men med det bästa från de senaste årens innvoationer. Och att PF influerade designen av D&D5.

Kalil

Swordsman
olaberg;n320149 said:
Jag uppfattade att ett av Paizos syften med PF var att stötta äldre spelstilar, kanske mer AD&D1ed än OD&D men definitivt en del av / föregångare till OSR-rörelsen. Jag influerades av den uppfattningen genom att hänga på Dragonsfoot och lyssna på vad gamlingarna sa där.

Jag uppfattade att ett av designmålen med D&D5 också var att stötta ungefär samma slags spelstil. Försöka återgå till en del av spelets kärna, men med det bästa från de senaste årens innvoationer. Och att PF influerade designen av D&D5.
Nja. PF är en ren D&D 3.5 klon. Har ingenting med OSR att göra.

Bolongo

Herr Doktor
olaberg;n320149 said:
Jag vet inte vad Dragonsfoot är, men dina sagesmän är uppenbarligen inte bara gamlingar utan rent dementa. ;)
Syftet med PF var bara att fortsätta spela D&D 3.5, fast reducera den upplagans bloat och power creep genom att göra en reboot.
Ingen som tittat på PF-reglerna eller ett PF-äventyr kan väl rimligtvis tro att det har något som helst med OSR att göra? OSR går ut på att ha minimalt med regler - "rulings, not rules". PF går ut på att ha regler och stats för allt. Precis allt.

olaberg;n320149 said:
Det uttalade syftet med 5e var att försöka tilltala fans av alla de tidigare upplagorna. Hur väl de lyckades är oklart.
Influens från PF? Har väääldigt svårt att se det. Det finns förstås en familjelikhet eftersom kärnan i 5e också är d20-systemet från 3e, och att det åtminstone implicit är ett avståndstagande från 4e. Men PF har alltid varit (och är fortfarande i sin 2e) ett spel för folk som älskar crunch och komplexitet, medan 5e medvetet försökt förenkla. Inte tillbaks till 70-talets enkelhet, förstås, men relativt sett.

anth

Vetefan
olaberg;n320149 said:

Jo, PF stöttar en äldre spelstil, nämligen d20 och DnD3/3.5, men varken någon spelstil före eller efter d20.

OSR-rörelsen är flera år äldre än PF, så PF har inte gjort några avtryck inom OSR, mer än att OSR-spelare lärt sig undvika allt som kommer från Paizo.

Det stämmer säkert att DnD5 hade liknande designmål som PF, men till skillnad från PF kan man faktiskt spela OSR-produkter med DnD5-regler.

Jag kan inte se att PF influerat DnD5 på något sätt. DnD5 är influerat av d20, men då av WotCs egna spel DnD3/DnD3.5 och inte av PF.

olaberg

Hero
Bolongo;n320152 said:
Jag vet inte vad Dragonsfoot är, men dina sagesmän är uppenbarligen inte bara gamlingar utan rent dementa. ;)
Oj! Dragonsfoot är typ (tillsammans med Knights & Knaves och ett par sajter till) platsen där OSR-rörelsen föddes.

Det är dock inte gamlingarna som är dementa utan jag. Mea culpa.

Bolongo;n320152 said:
Influens från PF? Har väääldigt svårt att se det.
Jag med. Jag rörde helt ihop namnen. Tänkte på Castles & Crusades nämligen. Tack för påpekandena! * snurrig *

Lukas

Mannen i Gult
CapnZapp;n320040 said:
Sammanfattningsvis: varför ska man spela PF2 när det inte erbjuder någon kompatibilitet för alla Pathfinder-fans och inte verkar lärt sig tillräckligt mycket av vad 5E erbjuder?
Men samtidigt kan man rikta frågan åt andra hållet, Om Paizo släpper ett spel som är liknar 5E varför skulle någon byta ifrån det större spelet till Paizos?

CapnZapp

Myrmidon
Lukas;n320163 said:
Men samtidigt kan man rikta frågan åt andra hållet, Om Paizo släpper ett spel som är liknar 5E varför skulle någon byta ifrån det större spelet till Paizos?
Tack för att du frågar :)

Jag tror jag inte är ensam om att se 5E's brister och tillkortakommanden. Jag pratar inte om detaljer som att fixa en enskild spell här, en lite svag klassförmåga där... jag pratar om
a) jämfört med d20 är karaktärsbyggar spelet-i-spelet inte alls lika rikt, givande, varierat och intressant. Jag saknar att göra intressanta val varje gång jag levlar.
b) stödet för de högre levlarna är direkt svagt i 5E - monstren särskilt i MM är alldeles för simpla påsar hit points som inte ges de förmågor de behöver för att alls komma till. Höglevelhjältar har helt enkelt så många trick i ärmarna att det blir för enkelt att stänga ner och springa rundor kring monstren. Höglevel-Wizards är för hårt hållna, och det finns inget utrymme skapa en ärkemagiker.
c) 5E har helt gett upp iden om en rik och varierad och balanserad magiföremålsekonomi. Här skulle Paizo haft öppet mål.

Ett spel som behåller 5Es framsteg inom LFQW (Linear Fighters Quadratic Wizards; alltså att en höglevel spellcaster i 5E inte är mångdubbelt bättre än en motsvarande krigare) och NPCer som inte måste byggas enligt reglerna för karaktärer och inte måste utrustas med magiska prylar (som sedan hjältarna lootar)...

... men erbjuder klasser med mer valmöjligheter, mer finlir och mer av det som inte tynger spelledaren.

När jag ändå skriver min önskelista, vad sägs om:
- riktigt stöd för roles - alltså att man överger iden att fightern är bäst både på att göra skada och ta skada samtidigt. Man erkänner att det inte gynnar spelet som gruppaktivitet att ha "skulkers" som smyger omkring och skjuter från mörkret, och designar om roguen så den kan göra ruskigt mycket skada i närstrid tillsammans med den defensiva fighter som håller henne vid liv... att idén om "Wizards gör allting bäst själv" inte ger ett intressant spel och tvingar karaktären välja role varje gång denne läsr in spells
- ombalanserad energy damage (så fire inte är självklart bäst - om "fire" = "mest skada" så kanske "lightning" = "sekundära måltavlor" och "acid" = damage over time osv)
- vartannat år gör man en översyn där man tittar man på de 20% av spells, klasser, föremål osv som är minst populära, och boostar dessa.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Varför skulle Paizo Göra något som ens påminner om DnD5? Pathfinder släpptes ju inte för att konkurera med DnD 3, det släpptes för att återgå till det gamla efter att DnD uppgraderat till 4:an.

Om mönstret skulle följas borde PF2 snarare vara DnD4, medan något tredje företag kommer in och gör PF 1,5.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n320185 said:
Varför skulle Paizo Göra något som ens påminner om DnD5?
För att 5E har dragit in miljoner nya rollspelare och att marknaden för spel som kan tänkas tilltala 5E-spelare är löjligt mycket större än alla andra marknader tillsammans? (Möjligen med undantag för just Pathfinder 1, men någon vidare likhet eller kompatibilitet med det spelet verkar inte PF2 sträva efter)

För att 5E uppenbarligen verkar strunta i marknaden för ett crunchtätare D&D?

Pathfinder släpptes ju inte för att konkurera med DnD 3, det släpptes för att återgå till det gamla efter att DnD uppgraderat till 4:an.

Om mönstret skulle följas borde PF2 snarare vara DnD4, medan något tredje företag kommer in och gör PF 1,5.
Nu tror jag inte sådana mönster är särskilt relevanta...

anth

Vetefan
CapnZapp;n320229 said:
För att 5E har dragit in miljoner nya rollspelare och att marknaden för spel som kan tänkas tilltala 5E-spelare är löjligt mycket större än alla andra marknader tillsammans? (Möjligen med undantag för just Pathfinder 1, men någon vidare likhet eller kompatibilitet med det spelet verkar inte PF2 sträva efter)

För att 5E uppenbarligen verkar strunta i marknaden för ett crunchtätare D&D?
För att citera dig:
"Nu tror jag inte sådana mönster är särskilt relevanta..."

Det stämmer att 5E vunnit slaget mot PF.
Paizo har aldrig gått direkt emot WotC.
Det Paizo gjorde var att förvalta 3E-nichen när WotC övergav den.
(på samma sätt som 13th age förvaltade 4E-nichen)

Sedan måste man förstå lite om WotCs licenser: vad man kan göra med dem och när de kom.
3E-licensen var extremt snäll och möjliggjorde rollspelsboomen i början på 2000-talet.
4E-licensen var extremt hård och omöjliggjorde i praktiken 3:e partsprodukter till 4E.

5E licensen ligger någonstans mellan 3E och 4E. Den möjliggör 3:e partsprodukter, som börjar komma nu, 5 år efter att DnD5 släpptes.
Men man måste också förstå att det tog väldigt lång tid (ett par år) för WotC att släppa 5E-licenserna. Det fanns inte riktigt någon tredjepart som vågade släppa 5E-produkter förrän man visste vad man fick och inte fick göra.
Kort sagt: Paizo började utveckla PF2 innan de visste hur 5E-licensen skulle bli, därför vågade de inte satsa på en 5E-klon eftersom de inte visste om den skulle bli laglig eller ej.
Istället valde de att "utveckla" 3E-spåret som var så framgångsrikt för PF. Mest för att alla deras spelare hade köpt PF för att de älskade 3E.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n320229 said:
För att 5E har dragit in miljoner nya rollspelare och att marknaden för spel som kan tänkas tilltala 5E-spelare är löjligt mycket större än alla andra marknader tillsammans?
Och den marknaden har redan 5e. Låter rent korkat att försöka göra samma sak, flera år senare. De som gillade 5e har redan gått över till 5e. Enda vettiga är att börja göra helt kompatibla produkter till 5e, eller att göra något helt annat i hopp om att locka de som börjat tröttna.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n320235 said:
Men man måste också förstå att det tog väldigt lång tid (ett par år) för WotC att släppa 5E-licenserna. Det fanns inte riktigt någon tredjepart som vågade släppa 5E-produkter förrän man visste vad man fick och inte fick göra.
Kort sagt: Paizo började utveckla PF2 innan de visste hur 5E-licensen skulle bli, därför vågade de inte satsa på en 5E-klon eftersom de inte visste om den skulle bli laglig eller ej.
Istället valde de att "utveckla" 3E-spåret som var så framgångsrikt för PF. Mest för att alla deras spelare hade köpt PF för att de älskade 3E.
Varför pratar du om licenser?

Jag menar givetvis att Paizo fortsätter med de licenser de redan har.

Jag pratar inte om någon tilläggsmodul till 5E utan ett helt fristående spel... som bara händelsevis råkar ha lärt sig läxan från 5E.

I övrigt använder spelet klasser, spells, monster värld osv från Pathfinder. Att dessa "påminner starkt" om 5E är inte relevant - elementen kommer ursprungligen via den licens som tillät Pathfinder. (De få saker som är unika för 5E och de få element WotC aldrig licensierat ut är och förblir off limits)

Rymdhamster;n320249 said:
Och den marknaden har redan 5e. Låter rent korkat att försöka göra samma sak, flera år senare. De som gillade 5e har redan gått över till 5e. Enda vettiga är att börja göra helt kompatibla produkter till 5e, eller att göra något helt annat i hopp om att locka de som börjat tröttna.
Man kan tröttna på enskilda spel.

Men man tröttnar inte på de framsteg inom LFQW och NPCs som 5E har medfört.

Jag pratar inte om att göra "samma sak". Jag pratar om att göra ett playerside crunchigt D&D spel som medför låg tröskel för alla de miljoner 5E spelare som vill ha mer crunch.

Jag tror inte dessa spelare vill röra vid spel som 3E eller Pathfinder med tång. För att inte tala om spelledarna.

Hela vinsten med 5E är ju att aldrig mer behöva spela D&D på det gamla dåliga sättet. Det innebär dock inte att 5E är perfekt eller att utvecklingen ska stanna där. Bara att 5E uppfunnit minst två hjul som bör vara med i alla framtida D&D spel.

(Och bara för att folk vägrar släppa det: ja, det är möjligt att 4E erbjöd vissa av dessa mekanismer med. Fast där var de ju förpackade i något som folk inte vill ha, plus att hela den utvecklingsgrenen är död och avsågad nu. Så det betyder inget och spelar ingen roll. Vad 5E gjort är att uppfinna hjulen inom det paradigm som förenar AD&D och 3rd edition.)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n320278 said:
Hela vinsten med 5E är ju att aldrig mer behöva spela D&D på det gamla dåliga sättet.
Förutom då att många inte tyckte att det var ett dåligt sätt, utan precis det sätt de ville spela på.

Jag tror du är lite för snabb att applicera dina egna åsikter på resten av rollspelsvärlden.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n320288 said:
Förutom då att många inte tyckte att det var ett dåligt sätt, utan precis det sätt de ville spela på.

Jag tror du är lite för snabb att applicera dina egna åsikter på resten av rollspelsvärlden.
Nu var det ju dock så att du svarade på ett inlägg jag gjorde på en direkt fråga från Lukas.

Spoiler alert: ja, den vision jag målade upp överensstämmer med mina åsikter :)

Om du har rätt och Pathfinder utgör exakt vad alla dessa vill spela, ja, då är även det dåliga nyheter för Pathfinder 2. Min tanke var att istället för att försöka övertyga de som spelar Pathfinder att byta till ett annat spel, locka 5E-marknaden med crunch på precis rätt ställe.

Staffan

Myrmidon
anth;n320235 said:
Sedan måste man förstå lite om WotCs licenser: vad man kan göra med dem och när de kom.
3E-licensen var extremt snäll och möjliggjorde rollspelsboomen i början på 2000-talet.
4E-licensen var extremt hård och omöjliggjorde i praktiken 3:e partsprodukter till 4E.

5E licensen ligger någonstans mellan 3E och 4E. Den möjliggör 3:e partsprodukter, som börjar komma nu, 5 år efter att DnD5 släpptes.
5e-SRDn är släppt under exakt samma licens som 3e-SRDn, Open Game License Version 1.0a. Det finns dock två skillnader, som inte är direkt relaterade till licensen:
  1. 3e-SRDn bestod av i stort sett alla tre grundböckerna, plus en del tilläggsmaterial, med undantag för reglerna för hur man skapar/förbättrar en rollperson, en handfull monster, ändrade namn på ett antal besvärjelser/magiska föremål, samt lite perifera regler som "så här bygger du en stad". 5e-SRDn är mer begränsad, för att man inte ska kunna använda den för att klona 5e rakt av. Framför allt finns det bara en sub-ras till varje ras, en sub-klass till varje klass, samt en bakgrund och ett feat.
  2. Till 3e fanns det en tilläggslicens, d20 System Trademark License, som gav en tillåtelse att använda d20-loggan samt vissa andra varumärken tillhörande Wizards of the Coast i utbyte mot att man inte gjorde vissa saker som OGL annars tillåter. Den licensen finns inte längre, så man får inte använda några av Wizards of the Coasts varumärken för att indikera att det man gör är ett D&D-supplement. Det är därför alla tredjepartsprodukter skriver saker som "For use with the 5th edition of the world's most popular role-playing game" i stället för "A D&D supplement".
Folk har även gjort 5e-produkter innan 5e-SRDn släpptes, precis som folk har använt 3e-SRDn och OGL för att göra OSR-produkter. Sasquatch Games gjorde t ex en 5e-version av sin värld Primeval Thule - de fick göra lite krumbukter för att det skulle gå, som att kalla sina expanderade bakgrunder för "narratives" och ersätta "advantage" med "tactical advantage", men annars så är det en helt kromulent produkt.

anth

Vetefan
CapnZapp;n320278 said:
Jag pratar inte om någon tilläggsmodul till 5E utan ett helt fristående spel... som bara händelsevis råkar ha lärt sig läxan från 5E.

I övrigt använder spelet klasser, spells, monster värld osv från Pathfinder. Att dessa "påminner starkt" om 5E är inte relevant - elementen kommer ursprungligen via den licens som tillät Pathfinder. (De få saker som är unika för 5E och de få element WotC aldrig licensierat ut är och förblir off limits)
Det du beskriver har ett ord: Fantasy Heartbreaker, och det finns ingen speltillverkare vid sina sinnens fulla bruk som skulle satsa på ett sådant spel.