Nekromanti Vad händer med Mutant?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Simon said:
Även After the Bomb, av Palladium, gjorde ett rätt väl utarbetat spel på samma premiss, så konceptet måste väl vara rätt långt ifrån unikt, till och med.
Den hade jag glömt. Om jag minns rätt så hade Teenage Mutant Ninja Turtles och After Bomb hade ett system för att bygga djurmutanter som är mycket intressantare än Mutants. Man började som ett djur och sedan fick man köpa mänsklig intelligens, talförmåga, upprätt gång och händer - antingen till "hel" eller "halv" nivå.

Hubarth

Veteran
Håller fullkomligt med Måns angående stämningen i M:UA. För mig är det inte putslustig humor som är kvintessensen utan snarare 9 delar smuts, ondska och mörker och en ynka del humor. MUA:s fokus på civilisation tycker jag är tilltalande och civilisationsgraden stämmer väl överens med originalet. Att samhället skulle vara mer primitivt i den tidigare upplagan stämmer helt enkelt inte. Kika exempelvis i beskrivningen av Hindenburg i Efter Ragnarök och den i MUA.

Sedan får man nog i sin bedömningen i MUA:s regelsystem fundera över om det är BRP som sådant man ogillar, eller om om det är MUA:s inkarnation av det samma. De flesta som svarar tycks fokusera på det första och då blir ju kritiken en smula irrelevant? Själv tycker jag att MUA (med smärre husreglande) har ett bra, tilltalande och lättspelat system. Jag föredrar det helt klart gentemot exempelvis Version Noll, men detta är ju onekligen en fråga om olika tekoppar.

Slutligen så får man ju tillägga att det onekligen är sorgligt att storkapitalet lagt sina smutsiga vantar på Mutant, men det borde ju inte vara särskilt svårt att konstruera ett postapokalyptiskt rollspel som utspelar sig i Sverige. Jag tror faktiskt inte ens att "Mutant" är tillräckligt unikt för att vara rättighetsskyddat, förutsatt att man inte har med alltför många likheter och namn.

Hubarth

Veteran
En tanke jag lite lekt med är om det skulle finnas en möjlighet att allehanda nördar slår sig samman och bildar en stiftelse som kan köpa loss MUA så att tidigare material kan tillgängligöras på PDF och nytt material kan ges ut på samma sätt (och ev till försäljning), till valfritt system?

Själv skulle jag lätt kunna lägga en tusing eller så om det gör att man får tillgång till MUA elektroniskt och att utgivande av nytt material skulle underlättas. Så fasligt högt pris har jag svårt att tro att man lägger på Pyrisamfundet RPG, omöjligt borde det inte vara.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Hubarth said:
Håller fullkomligt med Måns angående stämningen i M:UA. För mig är det inte putslustig humor som är kvintessensen utan snarare 9 delar smuts, ondska och mörker och en ynka del humor. MUA:s fokus på civilisation tycker jag är tilltalande och civilisationsgraden stämmer väl överens med originalet. Att samhället skulle vara mer primitivt i den tidigare upplagan stämmer helt enkelt inte. Kika exempelvis i beskrivningen av Hindenburg i Efter Ragnarök och den i MUA.
Jag vill nog påstå att både den ursprungliga regelboken (1984) och äventyret I reptilmännens klor pekar på ett mycket mer primitivt (postapokalyptiskt?) samhälle än vad som finns i MU:A. Men den väg som Äventyrsspel slog in på är den som följde ur Uppdrag i Mos Mosel - där ett ganska organiserat samhälle (en stat, till och med) beskrivs. Allt de gjorde utom Reptilmännen gick i den riktingen. (Gissa vilket mitt favvo-äventyr är).

Hubarth

Veteran
Olika tekoppar här onekligen här också :gremsmile: Får skamset medge att jag aldrig spelat Reptilmännen, men kanske blir det en episod i en en framtida MUA-kampanj?

Sen utspelar sig ju äventyret inuti en förbjuden zon. Jag tycker inte att den världsbeskrivning som ges i första utgåvan av Mutant skiljer sig nämnvärt från den i MUA. Kika i bakgrundskapitlet i regelboken och bedöm själv.

daflum

Veteran
Personligen så föredrar jag humorn och världen men reglerna skulle kunna förnyas upp som jag tror alla verkar hålla med om. Utan att bryta upp tråden här så vill jag väl ändå påstå att så jäkla många action-komiska spel ej existerar på marknaden, iaf den svenska då?

Visst många har lustiga egenheter som gör att det blir komiskt i sig (EONs randomness, Noirs tentakelmonster, de senaste drakars totala WTF) men annars kan jag inte komma på något? sen är det precis som många säger att om du bara går bortom ytan är de en ganska mörk historia som presenteras MEGASPOILER FÖR STORA KAMPANJEN typ hydrans kontrollerande och andra mörka hemligheter SLUT

Anser att om någon gör en ny version går det säkert att göra på något sätt som Trail of Cthulu gjort dvs ett actionkomiskt och ett dark and edgy sätt att lira. Var det inte i någon intervju någonstans JFAB ändå hävdade att de försökt det?

Hubarth

Veteran
daflum said:
Personligen så föredrar jag humorn och världen men reglerna skulle kunna förnyas upp som jag tror alla verkar hålla med om.
Nej. Ett ToC-system till Mutant ser jag som direkt olämpligt. Förmodligen bör det göras regelneutralt om det ska ges ut enligt ovanstående fundering.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Du har rätt, antar jag ... men den värld som beskrivs i regelboken (1984) är dock ganska vagt och öppet beskriven och den har fokus på "små fristående samhällen" (även om det finns stater och större samhällen), något som jag tycker helt kom bort efterhand som Äventyrsspel utvecklade sin värld. MU:A har en mycket mer konkret beskriven värld än originalet (med sin dryga trycksida världsbeskrivning).

Men de fick Reptilmännen rätt i alla fall ...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hubarth said:
Angående fyndandet är det väl helt rimligt att man i ett postapokalyptiskt sammanhang kan missförstå vad en mackapär används till?
Absolut. Så länge även spelaren missförstår, och så länge det inte görs humor av det hela har jag inga problem.

Eller ja, de fyndtabeller som jag sett är lite för fåniga för mig (arga skåningar), men principiellt...

Det handlar alltså inte i första led om vad man kan ursäkta i spelvärlden, utan om vad spelmakarna valt att lägga med. Man kan ursäkta det mesta om man anstränger sig lite. In-gamemotivationer till saker jag som spelare stör mig på hjälper generellt föga.

Leon

Leo carcion
bozar said:
Äventyrsspels mutant var ett seriöst spel som handlade om överlevnad och den starkes rätt och det var vad som tilltalade mig.
Ok, smaken är som baken. Själv är jag allergisk mot både seriösa spel och den starkes rätt...

P.s. Sedan är det väl egentligen inte mindre pilsnerhumor i Mutant 1 och 2. Det är mindre av allt, men både 1800-tals/statsmaktskänslan och humorn finns ju där.

Leon

Leo carcion
Re: Felet med MUA.

krank said:
Jag gastade som bekant rätt mycket själv, där. Jag hade nån vision om "Det susar i säven efter katastrofen", dvs nån form av fabelspel men rejält skitigt, oljigt och med massor av misär.

Det putslustiga revyträsket M:UA blev var en besvikelse.
Även susar i säven har ordvitsar. Jag tror du hängt upp dig på Cappuccino (som ju även är namnet på en munkorden) och Stroganoff (som ju även är namnet på en Tsarrysslands främsta pionjärkolonisatörer)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hubarth said:
Så fasligt högt pris har jag svårt att tro att man lägger på Pyrisamfundet RPG
Om man ska tro mina källor i järnringen så var det ett smärre krig för att få tillgång till licensen för ett rimligt pris (vad som klassades som rimligt vet jag inte) och att en bidragande orsak till att Järnringen fimpade sitt mutant var att förnyelsen av licensen skulle kosta alldeles för mycket. Men vem vet, man kan alltid försöka.

Leon

Leo carcion
daflum said:
sen är det precis som många säger att om du bara går bortom ytan är de en ganska mörk historia som presenteras
Det här är poängen, tror jag. Världen har gått under, det är klasskamp och mutantfråga, totalitärism och sakta utdöende. Spelet är alltså inte komiskt, utan galgkomiskt. För mig är Mutant Den Tappre Soldaten Svejk

Hur jäkla kul hade det varit med ett stenhårt, jättemörkt, allt är skitspel egentligen? Med stenhårda hårdingar i svart? Det är liksom inte 90-tal längre...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Etepete said:
och sakta utdöende
Hehe, för mig handlar mutant (oavsett utgåva) om återuppbyggnad och vad nu motsatsen till utdöende är (återfödelse?).

Mogger

Hipsteranka
Etepete said:
daflum said:
Hur jäkla kul hade det varit med ett stenhårt, jättemörkt, allt är skitspel egentligen? Med stenhårda hårdingar i svart?
Där män är män och kvinnor är offer...Vänta! Fins inte det här spelet? :gremwink:

Hubarth

Veteran
Vilket låter lite märkligt. I nuläget (och sannolikt även i framtiden) ger ju rättigheterna till Pyrisamfundet et al noll och intet i inkomst, och dessutom tycks man ha ambitionen att så skall förbli. Skulle jag vara en någorlunda driven affärsman som satt på rättigheterna för MUA så skulle jag ta (låt säga) 50k för detta alla dagar i veckan.

(Däremot kan man ju med fördel separera dom rättigheterna ifrån Mutant Chronicles.)

wilper said:
Håller inte Fria Ligan på med något postapokalyptiskt projekt? Det lär väl inte heta Mutant. Men Svavelvinter hette ju inte Drakar och Demoner, och det blev ju rätt ok ändå.
Precis, som några av er kanske har hört jobbar Fria Ligan på ett postapokalyptiskt rollspel i skandinavisk tappning. Det kommer att bli en storsatsning, med de högsta ambitioner för såväl illustrationer som setting och regler.

Det är en långsiktig satsning, med målet att ge ut moduler som steg för steg expanderar settingen. Spelet blir varken renodlat indie eller klassiskt trad, snarare sandboxigt och utforskande.

Vi hoppas kunna berätta mer hyfsat snart - och då vill vi förstås gärna ha massor av input från alla som diggar Mutant. :gremsmile:

Några konceptskisser:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tomas (Harold) said:
Precis, som några av er kanske har hört jobbar Fria Ligan på ett postapokalyptiskt rollspel i skandinavisk tappning.
Några planer på talande djur och psionisk krafter i dagsläget?

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
Hubarth said:
Så fasligt högt pris har jag svårt att tro att man lägger på Pyrisamfundet RPG
Om man ska tro mina källor i järnringen så var det ett smärre krig för att få tillgång till licensen för ett rimligt pris (vad som klassades som rimligt vet jag inte) och att en bidragande orsak till att Järnringen fimpade sitt mutant var att förnyelsen av licensen skulle kosta alldeles för mycket. Men vem vet, man kan alltid försöka.
När jag pratade med de inblandade om licensen var det helt ok. Men det kanske är olika vad som erbjöds.