Nekromanti Vad händer med Mutant?

Leon

Leo carcion
Rymdhamster said:
Lägre "inhemsk" teknologinivå också, tycker jag. Det tillverkades musköter, inte skarprättargevär och müllerska hagelbössor.
Fast lite tycker jag att ni jämför Mutant 1 plus Reptilmännen mot hela serien av MUA. Avvägningen när man ger ut expansioner (och Mutant 2) till ett spel är att det blir avdrift i konceptet. Det tycker jag man ser i alla spel, och jag tycker nog ändå att MUA har mindre problem med detta än många andra rollspel, inkl. Gamla Mutant (om man med Gamla Mutant menar Mutant 1 och 2)

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
Arfert said:
Gamla Mtant var betydligt mer SF, inspirerat av saker son Aliens, Terminator, kärnvapenskräcken och Gamma World. Humor fanns (Rubbit Suprise!), men det var mer pangpang. Inte Grisodlar-ångpanne-SF..
Lägre "inhemsk" teknologinivå också, tycker jag. Det tillverkades musköter, inte skarprättargevär och müllerska hagelbössor.
Gamla Mutant: var det cool fick det vara med. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: [OT] Det är 90-tal, det regnar.

wilper said:
Ärligt talat, 90-talet är helt OK för min del. Jag skulle gärna återvända till Nya Mutant/Svarta Boxen om det bara fanns spelare.
+1000.

Skulle betala pengar för att få se den långfilmen, f.ö. BRÖDERNA LEJONHJÄRTA!

//Krank, inget fel på 90-talet.

Leon

Leo carcion
Re: [OT] Det är 90-tal, det regnar.

krank said:
inget fel på 90-talet.
Fjärran vore det från mig att dissa Varan TV, Helt apropå, Terminator 2 eller Clawfinger. Men, som sagt var, då är det ju snarare svarta lådan, eller, jag vet inte, Beckrollspelet...

Patrick Bateman

Warrior
För att återknyta lite till startinlägget.

Jag älskar MUA och det var det spel som fick mig att börja spela rollspel igen 2003 efter ca 10 års uppehåll. Kanske hade jag tagit upp spelandet ändå med något annat spel. Men jag vågar ändå påstå att mitt liv hade sett väldigt annorlunda ut om inte Järnringen hade blåst liv i den gamla Mutant-licensen.

Med det sagt känner jag mig kluven inför ett eventuellt nytt Mutant. MUA är inte utan dåliga sidor. Jag kan också störa mig på de värsta putslustigheterna (Cappucino, två SLP som heter Knold & Toth...) och BRP-systemet känns efter snart 10 års kampanjspel inte riktigt som den vassaste kniven i regel-lådan. Ändå tror jag att MUA är det optimala Mutant-spelet för mig. Järnringens kampanjvärld fullkomligt skriker "Spela mig!". Trots att vi utforskat världen grundligt genom UA-kampanjen, finns det fortfarande massor av saker jag skulle vilja göra i spelvärlden.

Därför tror jag att ett nytt Mutant inte skulle tilltala mig lika mycket. Jag har svårt att se att det i mina ögon skulle slå MUA på fingrarna. Visserligen skulle jag applådera en nyutgivning, rollspels-Sverige är värt ett eget postapokalyptiskt spel. Men jag är inte säker på att jag verkligen skulle spela ett nytt Mutant. Mitt bästa Mutant har jag redan.

Vad gäller communityn har Fria Ligan vigt ett litet hörn av forumet till MUA och andra postapokalyptiska spel. Det är inte jättemånga som postar där, men det är dit du kan vända dig om du vill ett dedikerat MUA-forum.

Basenanji said:
När jag ser Fria Ligans skisser och dessutom är medveten om hur snyggt och spektakulärt Svavelvinter blev måste jag utbrista i en kaskad av beröm och salivdreglande.

Fan va' snyggt!
Rymdhamster said:
Några planer på talande djur och psionisk krafter i dagsläget?
Tack för uppmuntran och frågor! Vi har inga svar att ge ännu, men vi återkommer så snart saker och ting klarnar lite... :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Till de som minns originalmutant som seriöst och MUA som skojfriskt så vill jag påminna om finländska ninjor och att exempelkaraktären i grundboken var en muterad Mungo vid namn Jerry. DVS jag tycker snarare att Järnringens version var seriösare än den tidigare. I den höll sig i alla fall humorn till språkliga missförstånd mestadels.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den finska ninjan?

Kom inte den finska ninjan i Efter Ragnarök?

Hela ER var ju en (IMO ganska spretig) sammanställning av fanmaterial till Mutant. Låt gå för att Gamla Mutant inte var en högborg av seriositet, även i det materialet som skrevs innanför Äventyrsspels portar.

solvebring

Superhero
Visst är det svart och skitigt, men mina upplevelser har också varit lite bondfabel samtidigt som de varit svarta och skitiga, och därmed inte lika vass svärta och skitighet som jag tror man kan uppnå om man försöker spela lite av det där bonninga som jag tycker att MUA levererar.

Alltså, jag gillar bondhumör, buskis och Stefan och Krister många gånger, men tja, inte i ett apokalypsrollspel. Sedan behöver det ju inte betyda att spelet är sådant bara för att vissa av oss upplever det så. Det pekar dock på att spelet bär på tendenser som kan upplevas så. Och just de prylarna anser jag att man bör droppa.

Fria Ligan verkar ju på rätt spår där vad gäller den typen av lir, tycker jag det ser ut som. Lite mer mörker och elände, lite mindre Åsa-Nisse-meck och sorkar i lustiga rustningar, så blir det nog fint. Reine Rosenberg är ju hur grym som helst, så om han får sätta tonen med noiriga konceptbilder så lär allt bli ruskigt rock n roll. =)

RPG2000

Veteran
Alltså. Till de som minns originalmutant som seriöst och MUA som skojfriskt så vill jag påminna om finländska ninjor och att exempelkaraktären i grundboken var en muterad Mungo vid namn Jerry.
Fan, det där har jag missat i alla år... och då har jag ändå ägt både spelet och skivan i minst 15 år.
Oh, psch, psch-psch!
Oh, psch, psch-psch!

Anarchclown

Swashbuckler
Hahahahaha! När jag tittade i spelet när jag var typ 9 var det det första jag reagerade på eftersom det var en av min fars favoritskivor.

Arfert

Facit
Nu när jag tänkt på saken så anser jag att MUA är mycket seriösare än gamla, som var mer ett mischmasch av knäppa idéer. Samtidigt så var nog gamla Mutant roligare just därför. Anything goes.

RPG2000

Veteran
Hahahahaha! När jag tittade i spelet när jag var typ 9 var det det första jag reagerade på eftersom det var en av min fars favoritskivor.
Jag måste varit 10-12 när jag fick det i julklapp och sålde det 98-99 (tillsammans med en hel flyttlåda rollspel för 400 spänn!). Farsan lyssnade mest på Sinatra och Povel Ramel, så "In the summertime" var nog snarare min favorit... usel stämmningsmusik till Mutant dock!

Spelknepe

Veteran
Är det enbart jag som skulle vilja se Nya Mutant återupplivas. Fick alltid en bra känsla i värsta Blade Runner anda när jag spelade. Berlin, S.W.A.T, Krim och Techno 2090 är ju schyssta rostiga bilar!

Anarchclown

Swashbuckler
Alltså. Det var nog bättre än det kändes då, då det dök upp som något av den värsta "90-talsnuskaalltvaontochsvart"-remake. Men faktum är att jag har haft mer roligt med Neotech än den versionen av Mutant som var överjävligt obalanserad och dum på rätt många sätt. Stämningen var bitvis helt cool dock.

terje

xenomorf mystiker
Ja Nya (...) Mutant hade jag mycket roligt med. Technoboxens kapitel om vardagsteknologi och Gunilla Jonssons äventyr i neotokyo var några av höjdpunkterna.

Har du kollat på Teknochock? Det är mycket nära Mutant 2090 i stämning och stil. Reglerna är visserligen inte desamma, men de är enkla och verkar riktigt roliga att spela med (har ännu inte provat).