Om du med "reglerna" menar "vissa delar av regelsystemet" så är Eon troligen ett misslyckat spel, men det är faktiskt en annan diskussion än den vi för härWell här skiljer vi oss åt, jag anser att ett rollspel som inte alls lyckas koppla ihop reglerna med spelvärlden är ganska så misslyckat, speciellt om det har släppts 3 utgåvor av spelet.
Du har rätt, jag mindes fel från texten.Det sistnämnda säger helt klart emot legio colonan delen i M&M, då du får göra första provet för att stiga i grad ett år efter att du blivit antagen och där ingår alstra samt besvärjelsekonst i provet så att dom måste studera teoretisk magi i ett par år stämmer inte med beskrivningen av dom lägger du till att teoridelen av provet är Ob2T6 så skulle ett par års teoristudier verka överdrivet,
Däremot säger Rafali att det tog två år innan hon fick kasta sin första _besvärjelse_ (å andra sidan är ju Rafali ett underbarn och började vi sex års ålder, så hon är kanske inte så bra som generellt exempel).
Texten fastslår dock att det "kommer att ta [de aspirerande studenterna] någonstans mellan två och tre år innan ni kan börja använda magi på riktigt".
Ser vi sedan på vad noviserna får motsvarar det i bästa fall lite mer än 12 övningsslag per år (förutsatt att de inte ägnar all fritid åt att studera, och de som gör det tillhör nog minoriteten...), stödda av en lärare med en grund som lära vara åtminstone Ob4T6 (och tror vi på Rafali är inte alla LCs lärare nödvändigtvis bra...). Det kan nog svara mot de där 2-3 åren om de ska få åtminstone 9-10 i minst tre färdigheter (dvs. klättra uppåt-optade studier).
Till att börja med: Mystiska färdigheter och kunskapsfärdigheter följer exakt samma regler. Magi är alltså ingen praktiskt färdighet, och går inte att träna sig i (regeln för erfarenhet, även den samma för båda, är ju normalt sett förbehållen den erfarenhet som äventyrare får; annars rasar systemet direkt...).Sedan blandar du ihop kunskapsfärdigheter med praktiska färdigheter här, historia har inga praktiska fördelar, dessutom blir denna färdighet svår att uppnå utan läsa skriva, bra lärare osv. Så varför en bonde skulle göra sig det omaket verkar ologiskt.
Mystiska färdigheter är alltså to all intents and purposes utom "massiv lättlärdhet"-förmågor kunskapsfärigheter. Du måste alltså antingen ha en lärare eller vara läskunnig för att lära dig magin.
Historia var bara ett generellt exempel, så för att göra det mer konkret; en bonde med FV 10 i Bokhållning, Räkna eller Skrift skulle inte längre vara bonde. Han skulle omedelbart få anställning någonstans där man har användning av den dryga procent av befolkningen som besitter sådana färdigheter. Ändå har Mundana varken urbaniserat (kanske med vissa undantag som snarare beror på dålig koll) eller fått allmän skrivkunnighet. Hitta lösningen på det mysteriet, och du har lösningen på mysteriet med magin.
Jag kan ju säga att bonde inte bör ha Kedjevapen han inte lär kunna få tag på en stridsslaga eller morgonstjärna att öva med (för att inte tala om någon att öva honom i det...), och för att kungen inte vill ha en vältränad bondearmé på halsen så fort han höjer skatterna lite. Det tror jag är en vital aspekt även vad gäller magin.
Vad gäller primitiva magiker (och resten): i hela mänsklighetens historia har små grupper i samhälle genom att säga sig inneha mystisk kunskap skaffa sig makt. Och människor trodde faktiskt att de hade makt. Hittills har ingen faktiskt bevisat att den mystiska kunskapen var verkligare vår kunskap om Eons panteoner. Ändå fungerade det. Och folket fick oftast vara nöjda med att stå på och säga "Åååh!" och bli dominerade, trots att den egentligen kunskapen nog hade kunnat föras över helt muntligt (och ibland fördes över helt muntligt inom mystiker-gruppen). Katolska kyrkan bibeln på latin, som bara de övre samhällsskikten (och inte nödvändigtvis ens de) förstod, så att människorna bara hade prästens ord på vad det hela faktiskt innebar. Jag tror att samma tankesätt kan återfinnas på Mundana, när det gäller magin, som förutom allt ovan ju faktiskt också är övernaturlig... (Disclaimer: jag är inte emot religion och jag vill inte ha en debatt om annat än möjligen den objektiva, historiska sanningshalten i det jag påstått om verklig religion, magi och mystik)
För att återigen föra fram min ståndpunkt: inget i Mundanas regler hindrar att varenda bonnjävel kan magi, och inget i Mundanas världsbeskrivning hindrar att man säger "nej, så är det inte" (officiella Mundanas tycks ju också tämligen magifritt i det stora hela, om man läser modulerna).
Man kan alltså på vilket av sätten man vill och ändå (om man inte blir riktigt extrem) stödja sig på det officiella materialet. Jag tror personligen att det mycket väl kan finnas en anledning till att det finns mycket sparsamt med information i Eon om antalet magiker i Mundana.