Jag håller på att förbereda inför min nästa kampanj som spelledare , och har beslutat mig för en Cortex Prime kampanj som utspelar sig i Théah (Settingen till 7th Sea), jag har också beslutat mig för att göra det till en "GoT" kampanj där vi får följa flera olika karaktärer i olika delar av världen.
Det är inspirerat av ett inlägg av Khani en tidigare tråd.
Men problemet är att jag har tre olika idéer på struktur som jag inte kan välja mellan, så jag vill nu har eran åsikt, om ni hade varit med i min kampanj vilket av följande alternativ hade du föredragit och varför.
Alternativ 1:
Nackdelar: Alla spelare behöver vara närvarande alla möten, hinner hända väldigt lite varje spelmöte för varje karaktär.
Alternativ 2:
Varje spelare har en huvudperson på en unik plats ifrån de andra huvudpersonerna , och har en sidokaraktär i närheten av alla andras huvudpersoner, varje spelmöte handlar om en huvudperson, och alla som inte spelar huvudrollen kör sina sidokaraktär på samma plats.
Fördelar: mer fokuserad berättelse under ett spelmöte, Lätt att spela utan alla spelare (så länge veckans huvudroll är med). lättare att få till tidshopp och annat som lättar upp möjligheter för npcer som rest ifrån en huvudpersons plats till en annan.
Nackdelar: Fast med en sidokaraktär ett helt spelmöte.
Alternativ 3: Precis som i förra alternativet har alla en huvudperson på unik plats och en sidokaraktär vid alla andras huvudpersoner. Men istället för att fokusera på en huvudroll så hoppar man emellan dem under ett spelmöte.
Det är alltså lite av en hybrid av alternativen där man spelar som i alternativ 1 fast man bara hoppar till "huvudroller"
Fördelar: Man får spela sin huvudroll varje spelmöte. Lätt att spela utan alla spelare.
Nackdelar: Sidoroller blir nästintill onödiga, Ger kanske känslan av att alla spelar ett solo rollspel med spelledaren. Inget fokus.
Det är inspirerat av ett inlägg av Khani en tidigare tråd.
Men problemet är att jag har tre olika idéer på struktur som jag inte kan välja mellan, så jag vill nu har eran åsikt, om ni hade varit med i min kampanj vilket av följande alternativ hade du föredragit och varför.
Alternativ 1:
Fördelar: Coolt, lätt att förstå strukturen.Den andra varianten bygger på flera olika grupper med rollpersoner, där alla har varsin rollperson i varje grupp. Det är inspirerat av Ars Magica, men taget ett steg längre. Tänk of Game of Thrones. Varje spelare har en RP vid the Night Watch, en vid hovet i King's Landing, en vid dothrakis stäpper i öst, en vid Järnöarna i väst, och så vidare. En RP är huvudperson i en scen, och när den är slut sätts nästa scen någon annanstans, med nästa spelares RP som huvudperson. Typ. Ett sätt att simulera GoT som faktiskt funkar, där spelarna likt tittarna alltid vet mer än karaktärerna, men samtidigt aldrig har hela bilden.
Nackdelar: Alla spelare behöver vara närvarande alla möten, hinner hända väldigt lite varje spelmöte för varje karaktär.
Alternativ 2:
Varje spelare har en huvudperson på en unik plats ifrån de andra huvudpersonerna , och har en sidokaraktär i närheten av alla andras huvudpersoner, varje spelmöte handlar om en huvudperson, och alla som inte spelar huvudrollen kör sina sidokaraktär på samma plats.
Fördelar: mer fokuserad berättelse under ett spelmöte, Lätt att spela utan alla spelare (så länge veckans huvudroll är med). lättare att få till tidshopp och annat som lättar upp möjligheter för npcer som rest ifrån en huvudpersons plats till en annan.
Nackdelar: Fast med en sidokaraktär ett helt spelmöte.
Alternativ 3: Precis som i förra alternativet har alla en huvudperson på unik plats och en sidokaraktär vid alla andras huvudpersoner. Men istället för att fokusera på en huvudroll så hoppar man emellan dem under ett spelmöte.
Det är alltså lite av en hybrid av alternativen där man spelar som i alternativ 1 fast man bara hoppar till "huvudroller"
Fördelar: Man får spela sin huvudroll varje spelmöte. Lätt att spela utan alla spelare.
Nackdelar: Sidoroller blir nästintill onödiga, Ger kanske känslan av att alla spelar ett solo rollspel med spelledaren. Inget fokus.