Nu är jag intresserad av vad era favoritgenrer egentligen handlar om. Jag har tittat en hel del på wuxia-serier och -filmer på sistone, och börjat förstå vad de egentligen handlar om, tror jag. De handlar, föga förvånande, inte om häftiga kung fu-fajter. I alla fall den bra wuxian.
Wuxia handlar, menar jag, om identitet. Stapelvaror är saker som att folk visar sig ha helt andra föräldrar än de trodde, och lär sig andra saker om sitt ursprung (som till exempel Qiao Feng i Tian Long Ba Bu, som får reda på att han inte är Han-kines, utan mongol). En klassiker är även killen som får sin familj mördad / sitt land invaderat / annan orätt begången mot honom och tränar i X år för att kunna ta sin hämnd (som Namnlös i Hero eller Golden Snake Swordsman i Sword Stained With Royal Blood). Väldigt ofta så utspelas handlingen i en förvanskad version av Kina som till stor del styrs av "The World of Martial Arts" eller "The Pugilistic World", där "sekter" med kampsportsutövare tävlar om herravälde och rykte och ärbarhet är lika viktigt som makt. Lojaliteten till sekten är viktig, och individers identitet är ofta kopplat till deras sekt eller klan eller familj. Brytningar mellan klanen och individen skapar identitetskriser. Tyvärr så är det här nog sällan så mycket kommentar på kollektivismen i Kina som det skulle kunna vara.
Lojalitet och moral är också viktiga teman, även om lojalitet ofta behandlas som en del av identitet (lojalitet till klanen man tillhör). Fan, titta bara på Namnlös i Hero. Hans namn är ju en död gebort om att hans enda identitet är hämnden (alltså lojaliteten till sitt land), och när han tvingas ge upp den till fördel för moralen, så innebär det också hans död.
Det här var nå't jag kom på alldeles precis för nå'n timma sedan, så jag kan ha gruvligt fel. Kontra gärna med vad du tycker att wuxia som genre egentligen handlar om.
Och om du inte är ett fan av wuxia, berätta vad just din favvogenre EGENTLIGEN handlar om.
Wuxia handlar, menar jag, om identitet. Stapelvaror är saker som att folk visar sig ha helt andra föräldrar än de trodde, och lär sig andra saker om sitt ursprung (som till exempel Qiao Feng i Tian Long Ba Bu, som får reda på att han inte är Han-kines, utan mongol). En klassiker är även killen som får sin familj mördad / sitt land invaderat / annan orätt begången mot honom och tränar i X år för att kunna ta sin hämnd (som Namnlös i Hero eller Golden Snake Swordsman i Sword Stained With Royal Blood). Väldigt ofta så utspelas handlingen i en förvanskad version av Kina som till stor del styrs av "The World of Martial Arts" eller "The Pugilistic World", där "sekter" med kampsportsutövare tävlar om herravälde och rykte och ärbarhet är lika viktigt som makt. Lojaliteten till sekten är viktig, och individers identitet är ofta kopplat till deras sekt eller klan eller familj. Brytningar mellan klanen och individen skapar identitetskriser. Tyvärr så är det här nog sällan så mycket kommentar på kollektivismen i Kina som det skulle kunna vara.
Lojalitet och moral är också viktiga teman, även om lojalitet ofta behandlas som en del av identitet (lojalitet till klanen man tillhör). Fan, titta bara på Namnlös i Hero. Hans namn är ju en död gebort om att hans enda identitet är hämnden (alltså lojaliteten till sitt land), och när han tvingas ge upp den till fördel för moralen, så innebär det också hans död.
Det här var nå't jag kom på alldeles precis för nå'n timma sedan, så jag kan ha gruvligt fel. Kontra gärna med vad du tycker att wuxia som genre egentligen handlar om.
Och om du inte är ett fan av wuxia, berätta vad just din favvogenre EGENTLIGEN handlar om.