Nekromanti Vad har du spelat i år?

Dimfrost

Special Circumstances
Efter att ha skummat det thark länkade till (ska läsa ordentligt någon gång, tror jag) slog det mig just att det var fisktanksbegreppet han förklarade. :gremsmile: Och det är ju alltid intressnat. Tack för förklaringen, båda två.

/Dimfrost

JonasM

Veteran
Efter att ha skummat det thark länkade till (ska läsa ordentligt någon gång, tror jag) slog det mig just att det var fisktanksbegreppet han förklarade.
Eller åtminstone en väldigt fokuserad variant därav ...

Jag tycker själv att Flag framing känns som fisktanken ur ett Story Nu-perspektiv. Men tekniken är ju rätt brett applicerbar så sådana nyanser behöver man inte bry sig om (om man inte vill).

Troberg

Sinister eater
Totalt OT, men kreativt...

Flag framing är ett verktyg för att strukturera upp spelledarpersonerna kring rollpersonernas flaggor – enkelt: saker som spelarna signalerat att de är intresserade av – och hjälper en att snabbt starta scener med utgångspunkt i dessa flaggor.
Kasta om två borkstäver och vi får istället Frag Flaming. Jag har ingen aning om vad det är, men visst fanken låter det som ett begrepp vi borde kunna ha nytta av!

Några förslag?

Storuggla

Champion
Re: Pju pju pju!

"Jag inser vem det är som kommer att bli den mest impopulära flickan och slå typ 1t4 till allting..."

Det riktigt piniga är att jag satt där och funderade. «Vem fanken var det mer? Krille och Thark och DeBracy och... öööö.... vem fan mer...?» och jag kom bara inte på vem jag hade missat. Tydligen tyckte inte min hjärna att snubben som först rekommenderade Pany Explosion var något att minnas. Skumt. Men jag minns dig! Jag lovar! Du är... öh, kortare än din avatar antyder!

Storuggla, limiterad filibuster

Organ

Out of time, out of mind
Re: Totalt OT, men kreativt...

Kasta om två borkstäver och vi får istället Frag Flaming. Jag har ingen aning om vad det är, men visst fanken låter det som ett begrepp vi borde kunna ha nytta av!
Haha, det var så jag läste det i orginalinlägget. Vad Frag Flaming skulle kunna vara vet jag inte, men om vi vänder på det en gång till så kan man med lite god vilja få Flame Fragging, vilket måste vara synonymt med att ta livet av någon med eldkastare i ett FPS-spel. :gremtongue:

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
"Vad har du spelat för spel i år?"
Jag har speltestat EDoD med två olika spelgäng och hållit en liten kampanj med en tredje. Den första gången hade jag dragit en kvarting sprit och ändå lyckades jag hålla igång en fet strid. Jag har testat Yyys spionspel och spellett introduktionsäventyret i Feng Shui för femte gången, bara för att upptäcka att ingen av gångerna har blivit den andra lik. Har spelat lite Eon också och speltestat ett Götterdämmerungscenario som kan dyka upp någonstans.

"Vilka 2-3 spel, spelmöten eller scener minns du speciellt?"
Mmm, det var nog Feng Shui-mötet med den nya spelgruppen (typ tredje gången vi spelade) där jag skrattade så mycket att jag hade ont i magen och kinderna. Jag grät till och med, efter en skrattsalva som varade i 30-60 sekunder. En av spelarna fick gå ut på balkongen för att få frisk luft, annars hade han inte klarat det. Jag har haft tur som har hittat ett spelgäng med otroligt stora mängder humor.

Den bästa scenen vi hade var avslutningen på det där Götterscenariot. Jag hade lagt upp allting väldigt filmiskt (utan att påpeka det filmiska) med tydliga klipp och slutscenen gick till såhär:

(skurken) "Jag inser att jag nu får ta mitt straff" - han tittar ut över landskapet där han ser sin nemesis närma sig.
(spelarna) "Men du behöver inte dö. Du kan alltid välja att erkänna."
(skurken) "Jag dör hellre än att släpa mitt namn i smutsen."
(spelarna) "Du har ett till val." - och sedan lämnar de en pistol med en kula och när de är på väg ut från huset så hörs ett knall och scenariot slutar.

Det var precis som om de hade skapat en kortare film med mig och jag hade gärna sett det hela filmatiserats. Ett stort tack till min spelgrupp som själva hittade det där slutet. Ni är grymt humoristiska, kan överraska mig med grymt stämningsinfriande saker, trots att ni mestadels är ena riktiga idioter!

"Har du lärt dig något om dig själv och hur du spelar?"
Att jag är en förbannat bra spelledare... med några brister. Jag kan inte fokusera på både berättelse och karaktärer, utan får välja något av dem. Det roliga är att mina berättartekniker sitter som ett smäck trots några års uppehåll från aktivt spelledande. Hoppas att ni någon dag kommer att få läsa om teknikerna.

Jag tycker det är apballt att Feng Shui har förändrat mig i den grad att jag sällan spelleder ett scenario utan istället är det spelarna som släpar stora delar av lasset. I mångt och mycket så kan jag ta mig till spelmötet med ytterst få förberedelser (30-60 minuter) och så leder dem mig framåt i scenariot.

"Vad ser du fram emot att sätta tänderna i nästa år?"
SLA Industries... när jag väl får tag på killen som lånade det och sedan flyttade till Umeå!

Och jag hoppas att ni alla kommer få sätta tänderna i spelledarboken som jag skrivit till Saga och som släpps med spelledarskärmen. Mycket inspiration har jag fått från diskussioner här och i och med den nya spelgruppen har jag fått testa en del av de sakerna.

/Han som fått en ny dator idag (bildskärmsytan är lika stor som hans nuvarande teve, så teven ryker), så nu ska han väl installera Linux på sin gamla P3 733:a med 384 SDRAM och hela 32 Mb grafikminne