Vad har du spelat för spel i år?
Spelat:
<ul type="square">[*]D&D 3.5, en 40+ spelmöten i år (den gruppen har spelat så gott som varje vecka sen... september 2004 eller så?); dungekräl med fokus på taktiska strider osv, dvs det D&D är bra på.
[*]Earthdawn, klassiskt episk kampanj med ynglingar från kaer ute i vida världen, påbörjades nån gång i slutet av förra året och lades "on hold" (troligtvis permanent) framåt våren nångång efter att det kampanjskedet avslutades och spelledaren kände sig "mätt".[/list]
Spellett:
<ul type="square">[*]Wuxia-kampanj med hårt driftade Earthdawn-regler, uppföljare/prequel (samma värld, ett par hundra år tidigare) på ett klart lyckat wuxia-epos jag körde med D&D-regler förra året; övergavs efter två eller tre spelmöten egenmäktigt av mig då jag kände att jag hade fullkomligt hade tappat glöden för ämnet.
[*]Call of Cthulhu: Masks of Nyarlathotep (den klassiska modulen). Ersatte ovanstående. Modulen spelades igenom tämligen by-the-book, folk dog till höger och vänster, rollpersonerna misslyckades fatalt i slutskedet och världen gick åt helvete, skräckstämningen var mestadels obefintlig men oj vad kul vi hade (jag dock avsiktligt mer inriktat mig mot en pulp-äventyrs-stämning än lovecraft-dito, vilket IMHO passade både gruppen och modulen bättre).
[*]Shadow of Yesterday (omskrivs
här—spelmöte två följer imorrn eller så); just hemkommen från andra spelmötet och fortfarande i svårt rusch-tillstånd efter detta.
[/list]
Vilka 2-3 spel, spelmöten eller scener minns du speciellt?
Mest minnesvärda spelmöten är de två som just avverkats i TSOY-kampanjen, men det är åas inte riktigt ärligt mot övriga spel givet att det faktiskt är vad som spelats nyligast. Från det andra spelandet är det mest scener som står ut, men jag är ärligt talat rätt dålig på det där med långtidsminne (vilket är fördelaktigt eftersom jag kan läsa om samma böcker två gånger om året, men...)
Från CoC-spelandet är det de äventyrs-dramatiska och de humoristiska scenerna som står ut: Franz von Winckels galna lastbilsflykt från kultistlägret. Tim Bookman som drar den svarta faraon i skägget (och den spelarens alla andra oräkneliga galna, självdestruktiva upptåg), med mera.
Från D&D-spelandet blir det, förutsägbart nog, de mer minnesvärda fighterna; framförallt den drunknande striden mot Kua Toa-översteprästen i dennes sanktum och den vilda flykten efter förlorandet av densamma under beskjutning av kultens tama Erinyes...
Har du lärt dig något om dig själv och hur du spelar?
Jag har lärt mig att jadå, figurslags-D&D
är kul och det skäms jag inte för att jag tycker—men efter mer än två år börjar jag faktiskt nu bli lite mätt på det. När nuvarande äventyr avslutas, troligen lagom till årsskiftet, riskerar det nog att bli uppehåll.
Jag har lärt mig att visst, hårdplottade rälskampanjer är kul och det är inget fel på sådana, men jag orkar faktiskt inte med att spelleda fler sådana, speciellt inte om jag ska behöva planera dem själv. Iaf inte för den överskådliga framtiden. Ska jag dyka upp varje vecka och tjata halsen i tras så vill jag få lite överraskningar på kuppen också.
Uppenbarligen har jag inte lärt mig något positivt. Se det som ett bevis för vilken gnällig sate jag är.
Jag har inte lärt mig så mycket om hur jag spelar som spelare—för det har jag mest gjort i D&D-gruppen, och den är så starkt intriktad på taktiskt minmaxande.
Vad ser du fram emot att sätta tänderna i nästa år?
Att testa fler skumma hippie-spel. :-D När TSOY-kampanjen avslutas står förmodligen With Great Power... på tur. Kanske Dogs, om jag kan sälja spelarna på "ämnet". Kanske något annat, eftersom jag nästan garanterat hinner ändra mig tills dess.
Hoppar jag av D&D-spelandet vore det kul att hitta någon annan spelgrupp att dela en kväll i veckan med; nya spelgruppen ger nya upplevelser, så på den punkten kan jag inte ens förutsäga vad jag ser fram emot (eller om det ens blir av).