Nekromanti Vad har hänt med praten!?

Xyas

Swashbuckler
solvebring said:
Det duger bra med tre bokstäver för att minimera antalet namn till i de flesta fall ett eller ett par.
Tycker det funkar asbra. Bara å skriva xy så dyker jag upp som enda alternativ :gremsmile:

solvebring

Superhero
Rymdhamster said:
Ond bråd död said:
Kan listan begränsas till bara de som är online kanske?
Låter svårt. Jag menar, hur gör man då med användare som är osynliga? Antingen så dyker de inte upp alls på listan eller så är det ett sätt att kringå onynlighetsinställningen.
God poäng som jag inte ens tänkt på. De som önskar vara osynliga fungerar fortfarande som osynliga. Enkelt genialt. Därmed anser jag att det bör vara som det är, av just den anledningen.

Å andra sidan kan man fråga sig hur det ter sig att vara osynlig och att skriva i Småpraten; det är ju liksom självavslöjande. Å andra sidan kan folk i Småpraten vilja tilltala någon som ännu inte yttrat sig där än, och då kan den som vill förbli osynlig få vara just det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
solvebring said:
Å andra sidan kan folk i Småpraten vilja tilltala någon som ännu inte yttrat sig där än, och då kan den som vill förbli osynlig få vara just det.
Exakt. Eller som yttrat sig men sedan försvunnit av listan på grund av högt postningstempo. Nuvarandre funktion är ju också bra om man vill prata OM någon som inte är där men inte är säker på stavningen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Då folk blivit avstängda i en vecka på grund av saker som sagts i chatten som jag personligen inte sätt som särskilt allvarliga skulle jag uppskatta om moderatorerna försökte vara väldigt tydliga om de nu vill göra skämtsamma moderatorvarningar. Det vore förbaskat tråkigt att bli bannad för att man trott att en moderering varit ett skämt, baserat på tidigare erfarenheter.

Skulle de kanske gå att lägga till ytterligare en färg som moderatorerna kan använda som betyder "skämtsamt inlägg"?

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster said:
Då folk blivit avstängda i en vecka på grund av saker som sagts i chatten som jag personligen inte sätt som särskilt allvarliga skulle jag uppskatta om moderatorerna försökte vara väldigt tydliga om de nu vill göra skämtsamma moderatorvarningar. Det vore förbaskat tråkigt att bli bannad för att man trott att en moderering varit ett skämt, baserat på tidigare erfarenheter.

Skulle de kanske gå att lägga till ytterligare en färg som moderatorerna kan använda som betyder "skämtsamt inlägg"?
Jag tycker inte de skall använda den gula färgen på skämt, utan när man ser den så skall man veta att det är allvarligt.

/Lukas som respekterar de gula

solvebring

Superhero
Re: Moderatorinlägg i praten - att bruka allvar

Lu-kaazh said:
Rymdhamster said:

Jag tycker inte de skall använda den gula färgen på skämt, utan när man ser den så skall man veta att det är allvarligt.

Naturligtvis är det så; detta ska inte missbrukas.

De gånger det hänt tror jag helt enkelt att det varit i anslutning till nyhetens behag; att vilja testa funktionen, samtidigt som man av kontext tagit det för givet att skämtet framgått. Det gäller i alla fall för den enstaka gång jag gjort just detta, med undantag för att vi testat funktionen då Spider Jerusalem skapade den. Att klimatet i Småpraten är mer lättsamt och att saker sker snabbt där är en anledning men ingen ursäkt.

Nå, men som ni användare själva säger bör det inte missbrukas och jag tror jag talar för samtliga redaktörer och moderatorer när jag säger att vi ska ta till oss det och försöka vara mer åthållsamma med vår skämtsamhet på den fronten.

/solvebring som å sina vägnar ber om ursäkt

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Det är framför allt när det kommer ett moderatorinlägg om att folk ska ta sig i akt, som följs av ett vanligt inlägg som klargör att det inte var på allvar, som i sin tur följs av ett par inlägg som verkar skärpa tonen och peka mot det första moderatorinlägget igen som att det nu övergått till att vara på allvar.

Jag menar, klockan är sent. Sånt är förvirrande =)

Som sagt vill jag inte råka bli avstäng (och inte att någon annan heller ska bli avstängd) bara på grund av att det blir något missförstånd.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler

solvebring said:
Lu-kaazh said:
Rymdhamster said:

De gånger det hänt tror jag helt enkelt att det varit i anslutning till nyhetens behag; att vilja testa funktionen, samtidigt som man av kontext tagit det för givet att skämtet framgått. Det gäller i alla fall för den enstaka gång jag gjort just detta, med undantag för att vi testat funktionen då Spider Jerusalem skapade den. Att klimatet i Småpraten är mer lättsamt och att saker sker snabbt där är en anledning men ingen ursäkt.

Nå, men som ni användare själva säger bör det inte missbrukas och jag tror jag talar för samtliga redaktörer och moderatorer när jag säger att vi ska ta till oss det och försöka vara mer åthållsamma med vår skämtsamhet på den fronten.

/solvebring som å sina vägnar ber om ursäkt
Jag har varit noga då jag har testat den att skriva TEST eller liknande så att det inte varit några missförstånd.
Jag har en egen färg med som är orange som jag har använt på senaste då den i bakgrunden fungerar på samma sätt i mitt system men det set inte ut som en moderering.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
solvebring said:
Lu-kaazh said:

http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads....html#Post849860

Jag har åsikter.
Det får du ha. Själv tycker jag att det är oerhört krystat att ha åsikter om det här specifika fallet vars oerhört klara kontext – första april och genomskinligt, självklara oseriösa jargongen – inte lämnar några tvivel. Cissi hade förövrigt fortfarande kvar sin användarstatus "Användare" och hennes röda färg hade fel nyans. Svarte faraonens skämt var högst oskyldigt och sannolikheten för att missta hans modereringar för äkta någon längre stund torde vara mycket, mycket låg.

Kort sagt tänker i alla fall jag personligen bestämt hävda att detta inte varit ett missbruk av funktionen. Att missbruka är för mig att orsaka skada av någon grad. Ett oskyldigt och dessutom självavslöjande skämt som i allra högsta grad har en kontext är enligt min mening bortom missbruk.

Sedan kan man ju diskutera det här med missförstånd, men vad vore väl aprilskämten utan just det?
... Vi måste ju trots allt kunna släppa på garden och skoja lite, åtminstone en gång om året. Rollspel.nu har trots allt en tradition av aprilskämt, kan man säga.

... Jag gör alltså stor skillnad mellan just detta och det slarv som skett i Småpraten med den modereringsfunktion som finns där.

Därmed vill jag faktiskt hävda att det är tråkigt att folk klagar och låter sig uppröras av det. ... Försök istället att njuta eftersom vi kommer att flyga runt med piskor och gissel nästan alla andra resterande dagar av året.

/solvebring som talar för sig själv, inte hela redaktionen

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Jag tycker Lukaz sa det bäst, för att parafrasera:

När man ser den gula mdoeratorfärgen så skall man veta att det är allvarligt.

solvebring

Superhero

Rymdhamster said:
Jag tycker Lukaz sa det bäst, för att parafrasera:

När man ser den gula mdoeratorfärgen så skall man veta att det är allvarligt.
Sannerligen. Jag håller med er om det.
... Men hur många gånger, med undantag för Småpratens modereringsfunktion i de fall som har fiskuterats ovan, har man egentligen behövt tvivla på våra gula inlägg?

Som sagt; detta här är mer eller mindre genomskinligt självklart och just en särskild dag på året. *Armbågar Hamstern* ... Så kom igen nu. Imorgon ... om typ tjugo minuter, är allt som vanligt igen, trots allt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

solvebring said:
/solvebring som talar för sig själv, inte hela redaktionen
Med det sagt så för vi en diskussion inom redaktionen om detta. Så vi tar till oss synpunkterna, och funderar på hur vi ska förhålla oss till den auktoritet som vi åtnjuter, så att användarna kan har fortsatt fullt förtroende för att vi gör vårt jobb så bra vi kan.

Och nu snart är det andra april, och då är alla officiella påbud ... öh ... ja ... officiella, faktiskt.

:gremlaugh:

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

solvebring said:
Imorgon ... om typ tjugo minuter, är allt som vanligt igen, trots allt.
Med undantag av ett smått urvattnat förtroende för färgen gul...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rymdhamster said:
solvebring said:
Äsch, några rejäla banningar så är ni snart på tårna igen!

Eller så här ...

Jag har en förhoppning om att de ingripanden som görs respekteras för intentionen och inte för färgen på inlägget.

Och om de inte respekteras för intentionen, eller av någon annan anledning, så har jag en förhoppning om att man kan ändå kan acceptera att beslut tas som man inte tycker om.

Och så kan man finna stöd i att redaktionen tar till sig all feedback som postas, om färger, avstängningar och redaktionsbefogenheter.

/Magnus

Troberg

Sinister eater

Magnus Seter said:
Rymdhamster said:
solvebring said:
Äsch, några rejäla banningar så är ni snart på tårna igen!

Eller så här ...

Jag har en förhoppning om att de ingripanden som görs respekteras för intentionen och inte för färgen på inlägget.

Och om de inte respekteras för intentionen, eller av någon annan anledning, så har jag en förhoppning om att man kan ändå kan acceptera att beslut tas som man inte tycker om.

Och så kan man finna stöd i att redaktionen tar till sig all feedback som postas, om färger, avstängningar och redaktionsbefogenheter.

/Magnus
Man kan väl dessutom anta att om någon gått upp i varv för att de känt sig missbehandlade av en aprilskämtsmoderering så hade personen fått ett PM där skämtet förklarats?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Troberg said:
Man kan väl dessutom anta att om någon gått upp i varv för att de känt sig missbehandlade av en aprilskämtsmoderering så hade personen fått ett PM där skämtet förklarats?
Absolut.

I det aktuella fallet var Cissi och Svarte Faraonen ense om förfarandet INNAN varningen utdelades. Så det var ett ömsesidigt narrande.

/Magnus

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Magnus Seter said:
Troberg said:
Absolut.

I det aktuella fallet var Cissi och Svarte Faraonen ense om förfarandet INNAN varningen utdelades. Så det var ett ömsesidigt narrande.

/Magnus
För den som undrar om händelseförloppet gick det till så att Cissi föreslog ett aprilskämt om att hon stängdes av. Jag tyckte det var en rolig idé, så jag deltog. Sedan började jag brodera ut med extra saker (Cissi som redaktör, etc). Jag vet inte om folk tolkat det hela som att jag givit mig på en oskyldig användare som ett "skämt", men det hela var som sagt överenskommet i förväg.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

För att klargöra handlar inte mina invändingar om att någon användare skulle ha känt sig orätvisst behandlad utan om att man nu alltså måste fundera om ett moderatorinlägg är ett skämt eller inte när det dyker upp.

Tydligen kan man nu inte ta gula moderatorinlägg på allvar på ren rutin längre.