Generellt, tycker jag att foton ofta felrepresenterar rollspelet ifråga. Alltså; I LotR-rollspelet låter man filmerna helt och hållet representera Tolkiens hela mythos, vilket mest känns som ett utslag av ren kapitalism. Det rollspelet skulle jag nog inte ta i med tång, typ. Det är ungefär lika fånigt som att ge ut Sagan om ringen i bokform med filmaffischen som omslag.
I rollspel direkt baserade på filmer och tv-serier fungerar fotografier bättre, men har ändå problemet att de uteslutande föreställer tv-seriernas karaktärer och situationer; trots att rollspelet i första hand (i nio fall av tio) i huvudsak använder sig av tv-seriernas setting och premiss, men mycket väl kan behandla helt andra karaktärer och så. (Vem f-n i hela helvete vill spela tv-seriernas huvudpersoner som rollpersoner, liksom?). Då känns det skumt att var och varannan bild i tex Buffy-rollspelet, namnet till trots, föreställer Buffy - det är stämningen och temat från tv-serien man vill åt som rollspelare, inte karaktärerna. Buffy har liksom, paradoxalt nog, inte i Buffy-rollspelet att göra.
Jag har däremot inget emot fotomanipulationer, så länge de är hyfsat välgjorda. En del illustrationer i tidiga Eon-moduler funkade helt okej imo, men det svartvita trycket gjorde dem kanske inte rättvisa. Jag är också förälskad i WoD-tecknaren
Christopher Shy, vars bilder säkert är tecknade från grunden, men så fotorealistiska och flummiga att de, särskilt i de svartvita modulerna, mest såg ut som fotografier som någon misshandlat i photoshop i fyra dygn och kört genom alla filter mänskligheten känner.
Men till syvende och sist är jag lite tveksam till illustrationernas nödvändighet i rollspel överhuvudtaget. Om man ändå bara kommer ha görfula illustrationer kan man väl lika gärna skita helt i det? Den åsikten baseras säkert i stor utsträckning på att jag själv inte kan teckna, men jag är ändå lite nyfiken på hur ett helt textbaserat rollspel hade funkat. Typ.
- Ymir, har nog fått en släng TBC