Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

Hjalle

Swashbuckler
Re: Tärningstempel à la Snigel

Själv är mitt rekord att stapla T6:or på varandra en fjorton stycken hög pelare, med T10:or ligger rekordet på åtta. Slå mig.

-Hjalle, bra på något iallafall.

Pom

Swashbuckler
* Flottfläckar på rollformulär har säkert nämnts miljoner gånger på forumet. Jag diggar dem iaf inte alls
Fläckar tycker jag är bra. :gremsmile: De ger personlighet åt vad som kan vara en trist kopia eller en blårutig sida ur ett kollegieblock.
Möjligen handlar det om att göra en dygd av nödvändigheten. Mitt DoD1 är vackert marmorerat av varm choklad från en sommar för längesedan.

Hjalle

Swashbuckler
Re: It is done. [ANT]

Nu jävlar...

Eftersom jag bara har åtta T10:or blir det svårt för mig att slå dig på den punkten, men nu hämtar jag alla mina T6:or.

Usch, pelaren börjar svaja redan vid åtta. Den måste bli dubbelt så hög. Det här blir svårt, inser jag.
Nio, stycken...
Tio, och rejält svajig...
Rasade vi elfte.*börja om*

Tretton tärningar...
Fj... ras.

Haha, nu hämtade jag nya tärningar, och nu är det jag som har rekordet! Nitton stycken! :gremgrin:

-Hjalle, älskar sig själv.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Babels...

Meh. Jag som trodde att jag var bäst. Men jag kan trösta mig med att mina T6:or också är modell mindre.

-Hjalle, suckar.

Basenanji

Postd20modernist
Ibland överraskar jag mig själv!

Jag staplade nyss 102 st t6:or!
Va kul det känns! Sorry, jag räknade fel, det ska vara 87 st. Rätt bra ändå.

Nåja, ni grabbar och tjejjer därute är säkert på revanschhumör så ni slår mig säkert!

Nu ska jag gå på möte med vespaklubben. Ikväll har vi föredrag om eternit!

---
/Basenanji, skojar friskt med störtsköna Hjalle

w176

Förlorad dotter
<ul type="square"> [*] När spelet inte flyter på, som till exempel när man inte begriper vad spelledaren, försöker förklara regler måste förklaras eller böjar debatteras, när man kör fast och varken har något att karaktärspela på eller något att ta sig vidare på (mest beroende på att folk inte vill sitta och karaktärsspela
[*] När regler tar en massa tid
[*] När regler är tråkiga [*] När regler tar en massa tid -och- är tråkiga (Alldeles för stor del av striderna)
[*] När man flyter mellan IN och OFF hela tiden. Kortare pauser där man offrar av sig är trevliga i begränsad mängd men när man sitter och spelar, någon pratar om något offigt, medan andra spelar, resten hakar på en kort stund innan man börjar spela 30 sekunder igen innan någon åter börjar prata off. Att glida mellan sådär är äckligt, liksom off är nästan okej men när man väl spelar ska man spela. Det behöver inte vara officiella pauser på något sätt utan bara att när man offar så kanske man tar och offar en kort stund men efter det är man klar med det och verkligen spelar till man kanske tar en till kort offpaus igen, bara man inte hela tiden befinner sig mellan off och in.
[*] När spelvärden är opersonlig och man inte har några NPCS platser eller annat att knyta an till förutom de andra spelarnas karartärer. Och allt omkring en blir oviktiga platsen x och oviktiga statisten y.
[*] När folk inte rollspelar som i ROLLspelar, eller när enskilda individer inte gör det i spelgruppen till samma grad som resten och dom sitter och alt dem säger är antingen mer eller spelaren rätt igenom som säger eller bara är något för taktisk optimering. Det är okej att vissa vill spela så men kan inte dom spela i sina egna små grupper och inte störa i andra spelgrupper genom att vara ett stort off-moment som får ignoreras större delen av tiden. [/list]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ogillar följande:

Oviktiga detaljer
Är det verkligen så viktigt att veta vilka havsströmmar och vindriktningar som råder till havs om inte dessa är en del av plotten? Måste varje stadsvakt man slåss mot bokföras lika noga som om hans öde var lika viktigt som rollpersonernas? Är det så viktigt att veta den exakta chansen att träffa ledaren för de 3000 orcherna med en kastkniv ifrån 300 meters håll?

Osannolika gruppkonstellationer
Kul att Nisse vill spela en dödsriddare men måste han stoppa in honom i samma grupp som de tre paladinerna? Varje ny modul tvingar inte spelarna att göra nya, häftiga rollpersoner.

Regler som är så tråkiga att man inte orkar lära sig dem
Till exempel Eons magiregler som jag lärt mig och glömt igen ett halvdussin gånger och som hindrat mig ifrån att göra en magiker som rollperson trots att jag spelar rollspelet sedan det först gavs ut.

Lyckligtvis så får jag sällan några skäl att störa mig på dessa saker.

Rosen

Myrmidon
vad jag hatar mest i rollspel är när karaktärspapper försvinner det är verkligen fördjävligt!

Kan inte påminna mig att det nånsin har hänt mig... Tärningar går upp i rök ibland för mig, fast de brukar alltid dyka upp på osannolika ställen förr eller senare.

Ett åtminstone litet hatobjekt för mig är väl när det dyker upp plots eller saker (folk, platser o dyl) i spelvärlden som är uppenbart rippade från nån välkänd förlaga. Det går väl an att läsa om en Eric Draven-klon eller en story som kalkerats från manuset till "Ring", men om jag ska spela det och föreställa mig att jag träffar honom eller genomlever storyn, så är det rejält störande med vetskapen om vad allihopet är baserat på.

det jag också hatar är när killar ska spela kvinnliga karaktärer jag säger bara håll er till ert eget kön

Som du nog har märkt nu finns det vissa saker som det är schweinverboten att hata. Vilka de är brukar ändra sig över tiden, så du får väl avvakta lite. (-:
Jag förmodar att du har dåliga erfarenheter av just korskönsspelande, eller?

--
Åke

Phelan

Hero
Re: hmm (OT)

I så fall heter det "sen jag själv gick i lågstadiet"...

Mvh / Phelan

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Nej, det är det inte (varken tungrott eller ett problem alltså).

- Vulf

Wilmer

Hero
Re: Folk som spelar andra raser än sin egen!

Jag är rasist, jag tycker inte om när spelarna ska spela raser som de inte begriper sig på.

"Jag är en dvärg, jag har en yxa och bor i ett samhälle där alla har skägg och yxa, vi får mat genom att köpa den på värdshuset!"

Eller när alver inte accepteras människornas misstänksamhet mot dem!

Tyvärr är jag inte ironisk :gremblush:

Vimes

Sillkung

I så fall heter det "sen jag själv gick i lågstadiet"...
Riktigt. Blunder av mig.

Dock kan man fråga sig hur det kommer sig att du drog den ganska osannolika slutsatsen att jag skulle ha gått lågstadiet själv, istället för att ha förbisett det semantiska snedsteget och insett vilken information jag hade för avsikt att förmedla?

Språkliga missar stöter vi på varje dag och även om alla alltid bör försöka vara så förståeliga som möjligt (speciellt i skrift), bör en viss felmarginal respekteras. För förståelsens skull.

Om du nu på denna post skulle svara "den där köper jag inte" kommer jag inte börja undra vad för tingest du inte tänker spendera dina pengar på för att införskaffa utan istället anta att du skrev fel och inte höll med om mina åsikter.

Nightowl

Champion
men jag står för min åsigt
Det är ingen ursäkt för att ha fel. :gremelak:

Själv hatar jag folk som gör karaktärer som förstör för alla andra och sedan motiverar de hela med "men mn rollperson är sådan, jag ROLLspelar bara!"

Jag hatar också just den där slitna frasen "det ska vara ROLLspel inte rollSPEL". Blä.

Sedan hatar jag folk som ha fula kläder när man spelar, som inte duschar eller tvättar håret, och dom som inte kan skriva (när man är SL, så man inte kan läsa vad som står på deras rollformulär).

Erik

hraufnir

Swordsman

Det han snabbt kommenterade på var att du, när du sade att en annans text var "den sämst formulerade text du sett sedan...", själv skrev fel. Det var lite som att kasta glas i skithus om du förstår vad vi menar.

Det är svårt att se barret i sitt eget öga, men lätt att se kornet i grannens. Speciellt när du uttrycker dig på ett sätt som lätt kan misstolkas som om du vill ha ett s.k. flamewar.

En mer fungerande formulering vore: "Jag har lite svårt att förstå vad du menar med... [insert textstycke här]... kan du om möjligt formulera om det så att det blir tydligare."

Detta var dock en otroligt artig form, men ställer sig ganska snabbt som motpart till ditt "Du kan ju inte skriva, så du går lågstadiet". Tänk på nyanserna i din skrift. Menar du det som ett skämt är det svårt att få fram genom text på nätet, vad du kan förmedla via tonfall i rösten.

BraidsMamma

Veteran
Å så får lilla jag ogilla nåt med... (wieee)

Nå låter jag väl jättedum och håller på att göra bort mig bland alla dessa genier med 400+ inlägg (och dessutom kan jag inte stava så bra eller formulera mig speciellt väl) men för att komma till min åsikt så är det (enda?) jobbiga i rollspel när inte gruppen vill samma sak.
Jag personligen är inte så mycket för koboldspel eller D&D och när en av spelarna i min Star Trekgrupp bryr sig mest om skeppets torpeder (som väl används sådär en gång per säsong) och totalt skiter i alla intriger som pågår bland de övriga officerarna på skeppet så stör jag ju mig.
Men för det hävdar jag inte att den sortens spel han vill spela är dåligt rollspel (kanske dåligt ROLLspel men det är inte samma sak) utan att det bara är en form av rollspel som inte passar i en grupp där alla andra vill ägna sig åt en annan form av rollspelande (intriger, politik, tidsresemysterier och moraliska dilemman).
I en grupp där alla vill ägna sig åt att slakta monster och räkna ut hur mycket skada men kan göra med sitt nya supersvärd är väl det okej och då passar kanske inte sånt spelande just mig men jag behöver ju inte vara med då och om de är nöjda så är det ju ändå bra.

Samma sak med könsfrågan.
Att folk vill spela "fel" kön är ju bara ett problem i de grupper där t.ex spelledaren inte gillar detta. I en grupp där alla är överens om hur det ska spelas så är detta inte ett problem.

Förstår någon min poäng eller har jag gjort bort mig totalt (igen?). :gremconfused: :gremtongue: :gremgrin:

Snow

Swashbuckler
Jag hatar också just den där slitna frasen "det ska vara ROLLspel inte rollSPEL". Blä.
Jag tycker att det är en utmärkt fras. Jag spelar hellre ROLLspel än rollSPEL eller ROLLSPEL eller rollspel. ROLL(spel) = friform kan jag tycka om men det passar bäst på konvent. ROLLspel är den stil som passar mig bäst. ROLLSPEL funkar, men jag hatar rollSPEL.

Jag hatar intensivt den här typen av spelare:
De är dominanta.
De är 100% inriktade på att inte agera mot oss andra spelare utan endast mot spelledaren (och då på ett korthugget och effektivt sätt).
De är 100% fokuserade på att lösa äventyret.
Försöker man agera får man den här blicken: "Vad fan håller du på med? du är ju inte konstruktiv. Hjälp till med questen eller håll käft!!!!!"

Det blev båda gångerna jag spelat med sådana någon slags systematisk traggling av händelser och personer helt utan stämning och känsla tills vi löst uppdraget och man kunde tacka för sig och smyga iväg. Båda gångerna helt bortkastad tid. Sådant spel hatar jag (och jag skulle vilja placera det i kategorin rollSPEL). Jag säger dock inte att hela kategorin rollSPEL utgörs av endast sådana varelser. Precis som ROLLspelskategorin innehåller rötägg.

Dimfrost

Special Circumstances
Du missade några kategorier:
skillnaden mellan rollspel och ROLLSPEL
rOLLspel (som vi helst inte vill tänka på)
r011sp31 (datorrollspel)

/Dimfrost