Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

MrG

Swashbuckler
Re: Krille hatar lite till

Friform på konvent: Får jag läsa ännu ett ASF-scenario till där alla mår skitdåligt och sedan dör en tragisk och ofta självförvållad död, så kommer jag att mörda författaren. Eller möjligen ta livet av mig. Och tro't eller ej, det finns faktiskt en sak som är värre: ASF-wannabes.
Personligen kan jag småhata personangrepp... speciellt luddigt formulerade sådana. All friform på konvent är inte av ASF eller folk som skriver på likartat sätt. Om det var meningen att hoppa på specefikt dem, gör då det!

Eller hatar du alla som inte använder regler?

Personligen kan jag uppskatta systemlöst på konvent, gör det enklare för oss alla som inte kan alla nya system. Men det gör det inte tvingande att man skriver ångest eller tragedier...

Krille

Super Moderator

"All friform på konvent är inte av ASF eller folk som skriver på likartat sätt. Om det var meningen att hoppa på specefikt dem, gör då det!"

Är det inte det jag gör? Och visst, det finns undantag, men ASF har dessvärre blivit stilbildande. Jag skulle nog säga att en majoritet av rena friformsscenarier antingen är från ASF eller deras wannabes.

"Eller hatar du alla som inte använder regler?"

Nej, jag hatar att inte använda regler. Och jag hatar ägg som försöker tvinga mig att inte använda regler. Dessutom hatar jag nötter som hatar mig för att jag hatar att inte använda regler.

"Men det gör det inte tvingande att man skriver ångest eller tragedier..."

Man skulle kunna tro att det vore tvingande, med tanke på scenarieutbudet på konvent. Tja, med undantag som Practice Effect, som inte har ångest och tragedi, utan ger det, genom att vara ett så härligt uselt äventyr.

PAX

Jordisk Äventyrare
Faktum är att det finns tärningar att köpa som kan är statistiskt "justerade". Tyvärr kommer jag inte ihåg länken till sidan.

Sen finns det de spelare som har turen att få en sån där "ond" tärning. Vi har en T20 i spelgruppen som vi kallar för just "den onde". Rullar alltid 20 vid speciella situationer och kan därför användas med fördel ibland.

Lindenius

Swashbuckler
Elaka tärningar

Alltså, finns det något värre än tärningar som vänder sig mot en. Mitt klassiska exempel är sex stycken ettor med 6D6 i Star Wars D6. Eller när man liksom har lyckats plira ihop diabolistplanen Allan och skall slå sitt - det-här-slaget-klarar-vem-som-helst och ändå lyckas fumla bort skiten.

*gahh*

//erik. mjölk och tekaka

Feuflux

omjonasson.se
Feuflux gör en insats

Fjantasy: Och till skillnad till vissa andra så är det fenomenet jag hatar, inte termen. Rollspelsvärlden behöver inte en kopia på DoD/D&D till. Förutom på grund av innehållet så hatar jag även fenomenet på grund av att det finns en del nötter som anser att innehållet är obligatoriskt.

Jag hatar datorer. Kan ingen göra en dator men plocka bort de uttjatade innehållen "grafikkort" och "hårddisk"... :gremwink: (Spöa den här dåliga liknelsen om ni kan.)

Som en motreaktion till fantasyhat så hatar (nej, men irriterar mig på och det är så nära jag någonsin kommer) jag fantasyhatarna. Bara för att det har funnit fantasyspel länge och bara för att genren är uttjatad för vissa personer så ska man inte förbjuda utvecklandet av nya fantasyspel (vilket jag ibland får för mig att folk vill). Surt för er att folk vill ha fantasy då. :gremtongue: Folk får jättegärna göra fantasyspel utan alver och whatnot om de vill det men beröva mig inte min rätt till ständigt nya standardfantasyspel. Länge leve DoD6.

Nån sa nåt om att de hatar när spelgruppen inte vill samma sak i nån av de båda aktiva hattrådarna. Jag har haft turen att lira med sammansvetsade grupper där folk drar åt samma håll så jag vet knappt vad jag talar om, men det är störande när jag lirat SWd20 och han som spelar smugglare absolut vill dra iväg och tjäna cash på smuggelgods istället för att som resten av gänget vilja stanna och rentvå våra namn efter falska anklagelser. Han blir nedröstad och har inte så kul som han borde få ha.

Sen tänkte jag nämna folks överdrivna tro på att regelsystem spelar någon större roll. Det är bla bla bla tärningspölar, Eons skadesystem yada yada yada och jag suckar eftersom jag tycker att spelgänget står för en förkrossande majoritet av vad som spelar någon egentlig roll. Det här kan bero på "inte testat sådär jättemånga rollspel i mina dagar" eller "när spelpass blivit mindre lyckade har det berott på omotiverade spelare och inget annat" men faktum kvarstår. Jag stör mig.

(OT) Något jag skulle kunna säga mig hata (oh no, Feuflux used the h-word) är de senaste uppdateringarna i Puzzle Pirates. Eller nergraderingar då eftersom de gjorde två viktiga saker sämre...

MrG

Swashbuckler

Är det inte det jag gör? Och visst, det finns undantag, men ASF har dessvärre blivit stilbildande. Jag skulle nog säga att en majoritet av rena friformsscenarier antingen är från ASF eller deras wannabes.
Tror inte att ASF ens gör scenarion till konvnent längre, de hade vad jag vet inget på vare sig BSK eller GothCon. Vad du tolkar som deras wannabes vet jag inte, men jag hade fått känslan av att ångest trenden var avtagande (i alla fall min upplevelse av att av de scenarion som jag spellat/spellett senaste åren).

Reagerade bara över påhoppet (speciellt som jag arrangerar friformscenario på LinCon), inte kul att få höra hat...

Plus att jag är lite trött på alla som vill defeniera friform som någon speciell grupp av friformares stil, det är klar skillnad mellan Gargarismas, Kökxmixer, Pekings Apjävlar, D7 och AFS friform... Att dra alla friformare över en kant känns lika dumt som att säga att alla system är likadana!

Snow

Swashbuckler
Re: Vad är ASF? [NT]

Askims SpelFörening
De har skrivit riktigt många konventsscenarion varav jag har spelat kanske 5-10%. De är alla uteslutande friform.
Många dör ofta på slutet. Ångest har jag aldrig träffat på men desto mera humor eller tänkvärdheter.

Krille

Super Moderator

Liksom, det är en hat-tråd. Om du läser en hat-tråd där folk uppmuntras att ta upp sina favvohatobjekt, och du vet att ditt favvonöje är kontroversiellt och illa omtyckt av några, förvänta dig att någon kommer att hata det. Att ta illa upp av det är som att som moderat läsa Das Kapital och bli upprörd över personangreppet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Elaka tärningar

Japp så är det. Chansen att slå fummel är ta mig fasen alltid högre när det gäller något viktigt avgörande färdighetsslag. :gremcool:

Gordeg

Hero
Faktum är att det finns tärningar att köpa som kan är statistiskt "justerade". Tyvärr kommer jag inte ihåg länken till sidan.
Låt den länken sjunka så djupt ner att den aldrig kommer upp i dagens ljus igen. Jag vill inte se sådana tärningar i bruk! Tyvärr kan jag inte veta om jag redan har sett dem, hmm...

Gordeg

PAX

Jordisk Äventyrare
Ska kanske leta fram länken och sälja den dyrt. He he he...

Vad heter dina medspelare, sa du...?

MrG

Swashbuckler

Liksom, det är en hat-tråd. Om du läser en hat-tråd där folk uppmuntras att ta upp sina favvohatobjekt, och du vet att ditt favvonöje är kontroversiellt och illa omtyckt av några, förvänta dig att någon kommer att hata det. Att ta illa upp av det är som att som moderat läsa Das Kapital och bli upprörd över personangreppet.
Okej! Ville du ha ett hatsvar...

Jag hatar när folk drar alla friformare över en kant.

eller;
Jag hatar hat-trådar :)

Så titta vad mer konstruktivt det blev :)

Poängen som jag försökte få fram var att ditt hatobjekt nog var borta, ASF tror jag inte arrar på konvnet längre och över lag verkar angstiga friformsscenarion vara omoderna... så gläd dig över att det försvinner!

Så kan jag småhata konventsscenarion som baseras på att man ska kunna ännu ett system... hinner inte läsa på nya system... så kanske skulla jag hata att jag inte har mer tid för rollspel.

Och är mitt favvonöje kontroversiellt här? Trodde det här var ett forum för rollspel?

Krille

Super Moderator

"Och är mitt favvonöje kontroversiellt här?"

Du menar att du har missat hela friformsfascist kontra tabelltaliban-debatten?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nej, jag hatar att inte använda regler. Och jag hatar ägg som försöker tvinga mig att inte använda regler."

De flesta hatar sannolikt att bli tvingade till något som de inte vill, men konventsarrangörer överlag verkar rätt timida och jag har svårt att se hur de skulle tvinga en ovillig Skövde-bo, med rätt många förutfattade meningar om livet i allmänhet och rollspel i synnerhet, till någonting.

Vill du vara sur på någon så borde du vara sur på alla som inte skriver mer regelberoende scenarion snarare än att hoppa på de som faktiskt drar sitt strå till stacken och hjälper konventen att överleva. Dessutom är min erfarenhet som bekant att även scenarion som rent formellt kopplas samman med något existerande rollspel håller rätt lätt på reglerna under konventsspel. Den genomsnittlige konventsbesökaren är nog mer angelägen om att införskaffa nya upplevelser och erfarenheter än att lära sig nya regelsystem.

Men hat är i det flesta fall rätt irrationellt, mitt såväl som ditt. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler

"Och är mitt favvonöje kontroversiellt här?"

Du menar att du har missat hela friformsfascist kontra tabelltaliban-debatten?
Du menar den där "jo-nä-jo-nä-jo-nä" debatten? Har sett den, men trodde inte att det var kontroversiellt att hävda att det fanns friform som inte var som ASF... Men det förklarar å andra sidan den sidan av debatten. Har tidigare märkt att några få friformare spytt galla över mig när jag talat för system och slumpfaktorer och de verkat ha sett all form av system som gammaldags ADD dungebash. Inser nu att andra sidan av myntet, synen att all friform är artisfartsy, diskbänksrealism och ångest, inte undra på att folk börjar hojta jo och nä åt varandra.

Men om all friform, inklusive klassisk fantasy, fast utan drakarreglerna för att göra det enklare för spelare och spelledare som inte kan alla versioner av DoD (eller för att jag själv inte lärt mig något nytt drakar sedan expert) är kontroversiell, då är jag väll kontroversiell...

Krille

Super Moderator

"Du menar den där "jo-nä-jo-nä-jo-nä" debatten? Har sett den, men trodde inte att det var kontroversiellt att hävda att det fanns friform som inte var som ASF..."

Det finns regelspel som inte är som D&D också, du vet.

"Inser nu att andra sidan av myntet, synen att all friform är artisfartsy, diskbänksrealism och ångest, inte undra på att folk börjar hojta jo och nä åt varandra."

Fast det är förstås bara en del av det. Norén-ångest kontra tunnelröj är en del, men det är inte allt. Större delen av debatten - och den har varit hård, med extra dynga på fläkten - har alltid handlat om "den där förbannade tärningen stör stämningen" kontra "vart fan tog spelet vägen?". Om man drar debatten in absurdum så blir det lätt ångest kontra tunnelröj, men faktum är att det inte är det som det handlar om. Det är bara de tydligaste extremerna som används för att illustrera poängen: friformsfascister gillar inte regler, tabelltalibaner gillar inte avsaknaden av regler.

Bara genom att debatten har varit så jävelhård så är ämnet kontroversiellt, eller har åtminstone varit. Minsta lilla angrepp på friform brukar leda till sådana här debatter. Ta bara den här tråden, till exempel. Problemet är att folk (mig själv inräknat) tar sin spelstil på alldeles för stort allvar. Jag brukar vara rätt immun mot folk som propagerar för friformens eminens eller mot tabellernas torskighet i största allmänhet, men när folk angriper min rätt att ogilla friform så tänder jag till.

Poängen är dock att jag hatar friform. Jag hatar ångest också, varför ASF är så tacksamma att hoppa på, då de har med både friform och ångest, och det enda som kan vara värre än det är ASF-wannabes. Och Practice Effect, som helt enkelt är det absolut sämsta äventyr som jag någonsin har läst.

Varför jag hatar friform? Som sagt, "vart fan tog spelet vägen?"