Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

Organ

Out of time, out of mind
Preparerade tärningar

För åratal sen minns jag att den lokala spelbutiken hade en ombalanserad T6 som alltid slog 6, men den blev väl rätt uppenbar ganska snabbt. (-:
Ja såna där osofistikerade fusktärningar är väldigt uppenbara. Man behöver inte ens använda dem, det räcker med att hålla dem i handen för att de ska avslöjas. Så man kan inte direkt skylla på att man inget visste :gremwink:

Det finns dock fusktärningar av slugare sort, såna som är LITE obalanserade. Tillräckligt för att resultatet ska påverkas en hel del men inte tillräckligt så det blir uppenbart, utan så att man slår en sexa ungefär en på fyra eller så istället för en på sex.

/Anders

MrG

Swashbuckler
Re: Krille hatar lite till

Problemet är att folk (mig själv inräknat) tar sin spelstil på alldeles för stort allvar. Jag brukar vara rätt immun mot folk som propagerar för friformens eminens eller mot tabellernas torskighet i största allmänhet, men när folk angriper min rätt att ogilla friform så tänder jag till.
Fast jag har inte propaganderat för friformens eminens, eller menat att angripa din rätt att ogilla friform. Bra ville få reda ut om du menade en speciell gren av friformandet, eller friform i stort. Vill du hata alla som arrangera friform på konvnet i stort, gärna för det, men måste du jämnställa oss alla med ASF för det? Det påminner om att säga att alla system är likadana...

Fast din mening kanske var att provucera alla oss som tycker om både med och utan regeler och häkla oss för att vi inte tillhörde regelrörelsen?

Poängen är dock att jag hatar friform. Jag hatar ångest också, varför ASF är så tacksamma att hoppa på, då de har med både friform och ångest, och det enda som kan vara värre än det är ASF-wannabes. Och Practice Effect, som helt enkelt är det absolut sämsta äventyr som jag någonsin har läst.
Okej, tror jag fattar poängen. Du hatar friform, i alla former och ser alla dessa som exempliferade av dess extrem.

Hatar du också mellanformer? System som har friformkaraktär?

Varför jag hatar friform? Som sagt, "vart fan tog spelet vägen?"
Spelet? Som i teaterspelet? Behöver man svara på den frågan... det är känns som att fråga efter vinnaren i rollspel :)

Också en personlig hatar;
Jag hatar att bli påhoppad av extremerna i debatter för att jag tillhör mittenfåran och gärna argumenterar för båda sidoerna

Krille

Super Moderator

"Vill du hata alla som arrangera friform på konvnet i stort, gärna för det, men måste du jämnställa oss alla med ASF för det?"

Jag hatar inte er, bara era scenarier. Vad ni gör med er konventstid är ert problem, bara jag slipper det.

Och det är också en del av problemet: när friform var som mest dominerande så fick man vara glad om man fick något mer än ett Western-scenarie med regler på ett konvent. Så jag slapp det inte: ville jag gå på konvent så fick jag antingen sitta syssloslös eller spela friform.

"Spelet? Som i teaterspelet?"

Som i "role playing game". Ville jag bara spela teater så finns det ett alldeles ypperligt amatörteatersällskap här i Skövde.

"Jag hatar att bli påhoppad av extremerna i debatter för att jag tillhör mittenfåran och gärna argumenterar för båda sidoerna"

Livet är hårt i mitten. Skjuter du åt båda sidorna så är det väl inte att undra att båda sidorna skjuter tillbaks på dig. Och i mitten är man närmsta målet, vetdu.

Rosen

Myrmidon

när friform var som mest dominerande så fick man vara glad om man fick något mer än ett Western-scenarie med regler på ett konvent.

Plus att man fick höra ständiga insinuationer om att den som ville ha mer av den varan bara var passé och inte hängde med i utvecklingen.

--
Åke

Svarte Faraonen

ром и смерть

Hamnar inte det här snarare i den där biten av "hatade egenskaper hos rollspelare"-tråden där det nämns folk som tar sin hobby och sin specialinriktning på för stort allvar? Sådana är alltid jobbiga, oavsett vilken sida de befinner sig på (och jag har som allätare tvingats konfrontera båda).

Wilmer

Hero
Det där var nog det roligaste någon sagt på det här forumet :gremgrin:

(då är frågan om det är ett forum fyllt av torrbollar eller om mitt sinne för humor är lite ostämt)

Wilmer

Hero
Platt läge r0xxorz

...så länge en tråd har under tio inlägg.

Det tog en plågsam kvart att vänja mig vid det här greniga trådsystemet.

ÄlveKatt

Veteran
Slitningar i gruppen (OT)

å är det (enda?) jobbiga i rollspel när inte gruppen vill samma sak.
Jag kommer ihåg när vi hade en rollspelsgrupp som ville splea på fem olika sätt. Någon ville ha Hack n slash, någon annan ville spela karaktärsrollspel. Jag ville bara spela ultracool overlordtrollkarl typ. (Vill påpeka att jag mognat sedan dess. Tja, lite iallafall.)

Spelledaren tog våra skilda intressen och skapade en intrig inom gruppen som alla spelare tyckte var asskoj att spela ut, trots att det kanske inte alls var vad vi från början hoppats. Vi kom absolut ingenstans i äventyret, men det vart mycket rollspel och extremt mycket kul.

entomophobiac

Low Prep High Play
Hatar och hatar... Jag ogillar en del saker, men i slutänden har jag nog prövat de flesta i alla fall:

*NeoGames produkter. Dessa ogillar jag extremt mycket. Spelar dem inte, läser dem inte - rör dem helst inte. Varför? Jag finner dem anonyma, regeltunga och meningslösa. Finns bättre alternativ i båda genrer än Eon och Neotech.

*Regelspel. Folk som diskuterar regler in-game och använder sig av någon sorts metaspel istället för interaktion. Svårt att ge direkta exempel, men att till exempel häva ur sig "äsch, det är ingen mening - vi är bara Level 3 och den där har CR 5" visar nog vad jag menar...

*Fantasy. Jag "hatar" inte fantasy. Det är bara så uttjatat. Det finns fortfarande en hel del bra fantasy spel, utan tvekan, men jag har svårt att se hur det skulle kunna behövas fler, om de inte nischar sig på något sätt.

*"11 nya raser" fenomenet. När en spelboks enda argument för att du ska köpa den är "11 nya raser, 115 nya feats, bla bla bla" - då vill jag bara gråta.

Hjalle

Swashbuckler
Isåfall... Kör vi ROLLSPELsrollspel. Just nu kör vi en fet episk kampanj med allt det där du sade, utom det där om In character. Vi tycker nämligen om att dra skämt, snacka om spelledarpersoner, ibland vara ganska avslappnat halvseriösa och så. Mellan intensiva rollspelspass och dunderseriösa ärkescener då. Så vi har en skön blandning. Jag trivs med den.

-Hjalle, slackig epiker.

ripperdoc

Myrmidon
Färdiga rollspel...

Eftersom det inte handlar om vissa sorters rollspelare (jag "hatar" ganska många :gremlaugh:), så deklarerar jag rollspel som mitt tillfälliga hatobjekt. Alltså, jag börjar bli allergisk mot de där färdigpaketerade stämningarna som man bara behöver köpa grundboken för att gilla. Koncept kan jag komma på själv. Vad jag isf behöver är smidiga regler ( vilket jag iofs inte behöver alls) och gott om strukturell information - användbara saker. Sånt som grundregelböcker INTE innehåller. Fast, jag skulle aldrig köpa ett rollspel nu längre, verkligheten elller litteraturen duger som inspiration.

/RipperDoc - rabiat produkthatare

BraidsMamma

Veteran
Re: Slitningar i gruppen (OT)

Jag är inte säker på att det alltid blir dåligt...
Jag har ju svårt att avgöra från ditt exempel men det verkar ju som att spelledaren på något sätt lyckades få alla att vilja samma sak (fastän ni kanske inte fattade det själva :gremtongue:).
I min grupp är problemet att det är en kampanj där jag vill unvika strid å sånt in i det längsta och det håller alla spelare utom en med om och det är då det blir konflikter.
Min poäng är fortfarande att så länge alla i gruppen vill samma sak (t.ex spela stereotyp "fjantasy") så är det väl inget fel på det.

MrG

Swashbuckler

Jag hatar inte er, bara era scenarier. Vad ni gör med er konventstid är ert problem, bara jag slipper det.
Synd att du hatar mina scenarion, ber så mycket om ursäkt om de stör dig så, men de är inte ute efter att störa dig.

Kan även känna mig skyldig till att det minskar scenarion med system på konvent. Skulle gärna hinna sätta mig in i nya system och skriva för dessa, men hinner inte med... så då skriver jag mitt fantasyscenario utan system. Hänger inte ihop med att någon form skulle vara bättre, bara om ont om tid för stressade arrangörer. Skulle gärna ha mer tid till rollspel och hinna med att läsa mer och lära mig nya system, men hinner inte det som löneslav (speciellt inte med pendlande, andra hobbies och ett stort socialt liv). Så om du kan ge mig mer tid, skulle jag gärna skriva ett systembundet scenario igen!

Som i "role playing game". Ville jag bara spela teater så finns det ett alldeles ypperligt amatörteatersällskap här i Skövde.
Förstår fortfarande inte om det här är seriösa komentarer? Engelskans game (liksom svenskans spel) har flera betydelser, så om du vill direktöversätta för att krysta fram din poäng, kan det lika gäran bli; rollspelslek. Fast vi brukar säga rollspel på svenska... Och nej jag vill inte spela teater (jo förresten det också, men det hör inte hit), jag vill spela rollspel, vilket också är ett familjsbegrepp som har en vid betydelse. Wittgenstein har gjort en bra utredening av hur sådana ord fungerar om du känner dig osäker.

Livet är hårt i mitten. Skjuter du åt båda sidorna så är det väl inte att undra att båda sidorna skjuter tillbaks på dig. Och i mitten är man närmsta målet, vetdu.
Skjuter och skjuter, när det antyds att all friform på konvnet är ASF eller dess wannabees (ASFwannabees förresten har de varit med länge nog för det, känns som nyss som de var en ny ung grupp...) känner vi som finns mer i mitten oss påhoppade. Men tror att jag förstår din ståndpunkt, den ena fanatsiska sidan som ser alla som inte är frälsta som emot dig. Presic som friformsfanatikerna...

Storuggla

Champion

"Synd att du hatar mina scenarion, ber så mycket om ursäkt om de stör dig så, men de är inte ute efter att störa dig."

Menar du att vi ska tro på att du inte sitter där och skriver scenarion mitt under en nattlig åskstorm, maniskt skrattandes medan någon hamrar på en orgel i bakgrunden och tänker "Nu jävlar ska den där Sundelin få, den sötvattenspiraten!"? Nä du, den köper vi inte :gremgrin:

Storuggla, it's all a conspiracy

Krille

Super Moderator

" Engelskans game (liksom svenskans spel) har flera betydelser, så om du vill direktöversätta för att krysta fram din poäng, kan det lika gäran bli; rollspelslek."

Jag behöver inte direktöversätta. Jag behöver bara titta på hobbyns ursprung och vad "game" betyder i det sammanhanget. Så för min del så känns direktöversättningen "rollspelslek" minst lika krystad som "rollspelsspel" känns för dig.

Och det här är också ett fint gammalt diskussionsämne, åldrat som en sherrytunna. Dessutom är det faktiskt en seriös kommentar.

"Men tror att jag förstår din ståndpunkt, den ena fanatsiska sidan som ser alla som inte är frälsta som emot dig. Presic som friformsfanatikerna..."

Näpp. Du förstår inte alls min ståndpunkt. Ståndpunkten är jättesimpel: kan jag få lite variation, tack? Ni får gärna syssla med friform om ni vill, bara jag slipper. Jag vill inte avskaffa skiten, jag vill bara ha möjligheten att gå på konvent utan att behöva välja mellan Mutant, Western, ett återanvänt scenario från GothCon och nio friformsscenarier varav ett är från ASF och fem är från wannabes.

PAX

Jordisk Äventyrare

Egentligen är ju Krilles inlägg mycket bra definierat tycker jag. Min tolkning är att han hatar scenarion från ASF (ty de är tydligen ångestfyllda och osv....) samt de som skriver friformscenarion i samma stil. Dvs. ångestfyllda osv...

Jag tror du överreagerade lite för snabbt på Krilles tråd och tog det hela personligt vilket jag finner märkligt i en "Jag-hatar-detta-tråd" där de flesta inläggen troligen inte kan tas på allvar. Eftersom vi alla bryter mot dessa skapade "jag-hatar-detta-och-detta-regler" själva någon gång.

Sen återstår det kanske för Krille att förklara det han skrivit. Gäller hans hat även övriga friformsscenarion och friformsförfattare? De som inte behandlar ångest och slutar i tragiska självmord?

Den här deltråden borde skjutits i sank av någon moderator för länge sen...

Honken

Hero
Jag hatar alla variationer av motsättningar mellan olika typer av rollspelande. Tyvärr blir det så att folk tar sånna här "jag hatar" trådar lite för personligt. Vi kan inte alla tycka lika!

Jag hatar också det faktum att jag har lite pengar över till rollspel. Alldeles för många bra produkter och alldeles för lite pengar att köpa med.

Jag hatar dessutom alla dessa NT inlägg, då man ändå måste öppna dem för att ge dem statusen "lästa".

Jag hatar att en del lägger rollspel så långt ner på priolistan att man efter att ha förberett ett äventyr fortfarande får ganska svalt intresse.

Jag skulle kunna hata lite mer, men för tillfället får det räcka.

/Honken

Dragon_Fire

Veteran
En sak jag hatar

En sak jag verkligen hatar är att alldrig spela klart ett äventyr och det kan jag tala om att jag aldrig har gjort heller för en av dem jag spelar med byter hela tiden rollspel